Tummen upp för alla som försöker


Jag kräver inte av någon att vara vältränad. Däremot kräver jag att man gör något. För mig är det en skyldighet att alla gör det man kan för att ta hand om sig så bra man kan efter sin egen förmåga. Därför blev jag lite ledsen när jag var och tränade idag. Jag kom in i omklädningsrummet och det var bara jag och en till tjej där. Jag började byta om, hon var redan färdigtränad och skulle in i duschen. Hon såg obekväm ut när hon skulle ta av sig kläderna. Tjejen var överviktig och verkade inte vilja visa sig naken. Hur fel får det bli? Hon har ju verkligen INGENTNG att skämmas för. Hon ska ha tusen tummar upp för att hon var där och gjorde något bra för sig och sin kropp. Det är mer än man kan säga om många andra, smala som överviktiga, som bara ligger på soffan och äter skit och inte ens försöker. Jag ville ju säga det till henne – du är grym! Så om du läser det här, eller om du bara känner dig träffad så får du här världens största tumme upp! Var stolt! Keep it up!

Vad jag gjorde själv? Tja, det var biccar och triceps. Lite chins och lite rodd med skivstång. Sådär fint som bara jag kan.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Asså, ibland är det ju bara röven


Vissa pass känns som att man lika gärna kunde ha varit utan. Eller faktiskt hellre varit utan än att ha varit med om. Idag var jag på ett sånt pass. Ett pass som får en att känna sig kass. Det gör jag när det står pullups på tavlan när jag kommer in. Det är mitt sämsta. För att få göra kippade pullups, alltså hjälpa till med höften för att göra det lättare, måste man kunna göra några strikta pullups. Jag kan under pistolhot göra 1. En. En ful. Inga kippade alltså, utan det är bara att plocka fram GUMMIBANDET! Gummibandet som är för SVAGA! Så känns det i alla fall vissa dagar. Nu vet jag att jag började med ett betydligt tjockare gummiband än det jag har idag, som faktiskt är det tunnaste, MEN ÄNDÅ! Det känns inte ok. Coach Jakob säger att det kommer. Jojo… *fräs*


Efter pullups kom TOES TO FUCKING BAR! En annan av mina absolut sämsta. Jag vet inte ens riktigt vad som är fel. Jag tror inte att jag är SÅ svag i magen eller höftböjarna. Jag gör kanske fel. Skit samma! Idag gjorde jag inte ens några ärliga försök, för jag blev bara arg. Jag gjorde fällknivar i stället. SNYGGA fällknivar.

Sedan äntligen boxhopp! För bara ett år sedan var boxhopp min stora skräck (efter ett minst sagt misslyckat boxhopp på gymnasiet) men idag kändes det som guds gåva till mänskligheten. Och som final blev det armhävningar, som har blivit en av mina starka sidor. Snygga som attan!

Så egentligen var det bara halva passet som var dåligt, men det lämnade en dålig känsla efteråt. Nu när det är nytt år och allt. Ingen bra start. Kanske är det den lata julgrisen som bara inte är igång än. Nästa vecka blir det andra bullar. Eller rättare sagt inga bullar. Då blir det bot och bättring, och enligt Jakob, sista veckan innan vi vrider upp muscle up-passen en smula. Det blir kul!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cote d´azur


Hallå!

Precis när man har varvat ner och börjat få ordning på grejerna så är det dags att åka hem igen. Känns förjävligt men tröstar mig med att vädret till helgen ser ut att bli bedrövligt. Då kan man lika gärna vara hemma i mörka Sverige och frysa. I några dagar har vi dock haft fantastiska möjligheter för träning men det har ändå blivit ganska sparsamt. Åtminstone i mina mått mätt……1.5-2h om dagen i snitt är kanske aningens mer än det svenska snittet på en semester? Ur ett träningsperspektiv kanske man borde passa på att träna mer men känner att jag ville spendera mer tid med mina barn än frysa bakom ett styre på en enslig väg. Dessutom vet jag inte vilken nytta en massa cykelmil gör såhär långt ifrån tävlingssäsongen. Klart att det inte skadar men det finns gott om tid att täppa till de korthavanden jag kan tänkas ha. De timmar som jag har fått till tycker jag att jag har förvaltat väl. Hög intensitet och ändå hyfsad mängd för att vara i januari. Även om det är varmare här så är det ganska kylslaget om fingrarna några hundra meter över havet i nerförsbackarna. 

Missade tyvärr två tillfällen att cykla då min cykel hade två spruckna däck när jag kom ner och alla reservdelar + verktyg var borta. De få cykelbutiker som finns här nere hade dessutom passat på att ha helgstängt. Rätt klantigt att stänga under de lov som staden är överfylld av turister. Kanske är just då man ska ha öppet och ta ledigt i januari istället?!
Att ställa en cykel här nere är kanske det mest genialiska beslut jag har tagit. Man kan på ett par år räkna hem inköpskostnaden tack vare all frakt man slipper betala varenda gång man ska hit. Men den stora vinsten ligger i slippa besväret av packa ner & upp skiten plus släpa på den överdimensionerade väskan samtidigt som resten av familjens bagage även ska med. För att inte tala om hur charmiga ens barn kan bli på flyplatser vid incheckning och dylikt. En Ironmantävling ter sig lätt i jämförelse med att resa som en stor familj!

Nu återstår bara en dag innan hemresa och då ska jag försöka få till 90 min cykling i tävlingsfart samt simma lite i Medelhavet. Det är kallt som helvete och det ska regna satan imorgon men har lovat mig själv att om jag släpat ner den förbannade våtdräkten så ska den fanimej användas också. 

Här kommer en liten summering av veckans träning för dem som går igång på sådant:
Lördag – Löpning Distans, 55 minuter inkl 2×5 min @ marathonpace. (Snittfart 4:15 min/km)
Söndag – Cykel Tempo, 1:45h varav 90 min @ halvironman intensitet. 
Måndag – Löpning Tröskel, 4×1400 meter med 200 joggvila. Fart 3:35-3:45.
Tisdag – Cykel Distans, 2:50h. 8 mil, 800 höjdmeter. Ironmanintensitet.
Onsdag – Löpning Distans, 1:18h, 18.2 km inkl 2×10 @ marathonpace. Snittfart 4:20. 100 höjdmeter. 
Torsdag – Cykel Tempo, 90 min @ halvironmanintesitet. Simning 20-30 open water.

Rätt lagom tycker jag iaf då det finns annat i livet (såhär års) än bara träning. 

Som sista reflektion kände jag idag under långpasset att nu är jag snart redo för riktig träning igen. De första 9 kilometrarna kändes sådär fantastiska. Ni vet när benen bara trummar på av sig själva och man har pop i steget. Inte lika poppigt på den sista 10 minutaren runt 3:50 min/km men inte så konstigt då jag inte sprungit långt sedan NYCM. Cykling ger starka ben!

Gott Nytt år i efterskott och hoppas ni haft en magisk ledighet!

Nelker

Min landetcykel med nya skor och grejer.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gott nytt med burpees!


(Filmat av Harald, 3,5 år, som tydligen blev oerhört trött av ansträngningen.)

Det kan väl inte finnas något bättre sätt att säga Gott nytt år än med 300 burpees! Före jul gav jag några andra på gymmet utmaningen att köra 300 burpees på nyårsafton. Sedan glömde jag bort det. I söndags gjorde jag Karen, alltså 150 wallballs, vilket har gett mig en sån träningsvärk i låren att jag måste hålla i mig för att kunna sätta mig på toa. I morse kom jag på att jag skulle göra 300 burpees. Det var smärtsamt, men ju fler jag gjorde desto mindre smärtsamt blev det. Nu däremot, när jag suttit i soffan och stelnat till igen en stund ska jag vara glad om jag kan ställa mig upp igen.

Men det måste jag, för jag ska på middag.

Men gott nytt alla! Kram och ses nästa år!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Regntung juldagslöpning


Ja, jag vet! En jättepretto ”titta så duktig jag är som tränar också på juldagen”-bild. Jag blir själv galen på sådana bilder och pretentösa blogginlägg. Men faktum är att med magen full av skinka och framför allt lakritskola med havssalt, var det skönt att röra på sig en smula. Det blev inte mindre pretto av att det hällregnade på mig när jag tassade runt i min gamla hemstad Uppsala. 5 kilometer blev det. Och på det lite ännu mer irriterande ”Kolla så duktig jag är som styrketränar i lekparken. ALLA kan göra det! Bara fantasin sätter gränser!”-träning. Ja, så kanske det är, men i en vanlig lekpark sätter min fantasi sina gränser ganska fort. Några chins, armhänvingar och omvänd rodd blev det i alla fall. Och jag behövde inte irritera några stackars regnvåta och jultrötta föräldrar med min in your face-hurtighet, för inte ens de mest leksugna barnen vågade sig ut denna pissregniga dag. 

Så nu är det dags att stoppa magen full med mat igen. Det är ju ta mig tusan bara jul en gång om året och det är den gången man utan att skämmas får stoppa sig full med flera kilo skinka och skumtomtar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Växthuseffekt i Jul


God Jul på er!

Normalt är jag inget större fan av julen men detta år måste jag säga att högtiden har överträffat sig själv. Inte nog med att det är arbetstagarens jul utan Jack Frost har även valt att inte förhäxa huvudstaden med kyla & snö. Massor av ledig tid för familj och vänner samt vettigt klimat & underlag att träna i. Mer kan man inte begära om man är svensk. 
Förstår att alla längdmuppar går runt och småsurar men har svårt att känna något större medlidande. Man står sig själv närmast och denna gröna vinter förenklar saker och ting för min egen del oändligt mycket.  

Brukar ha okej självkontroll när det kommer till framdukade sötsaker men har med åldern börjat tappa greppet. Självklart hänger det ihop med träningen att kroppen ständigt känner ett sug efter snabb energi men jag börjar bete mig som en gammal gubbe som ständigt är och rycker i kylskåpsdörren och småsnaskar på diverse godsaker. Måste fan ta mig kragen om jag inte ska tävla i noshörningsklassen i sommar. Just nu väger inte antalet träningstimmar upp det jag stoppar i mig. Är på all time high, 82 kilo. Ingen katastrof men tycker jag känner mig tung under löpningen. Säkert mest psykologiskt men tiderna ljuger inte…

För att behålla lugnet & frustrationen över jul ser jag till att varje dag träna en timme. Kan verkligen rekommendera att ni gör detsamma. Skit i spriten, barn ska ändå inte behöva se sina föräldrar eller släktingar fulla & dumma under familjesammankomster. Passa på att vila & träna istället nu när man har tid för det. Långpass är knepigt att få till tidsmässigt men 45 minuters kvalitetspass finns det alltid utrymme för. Ställ ut trainern på balkongen, helt perfekt temperatur för det. Satt själv idag och körde 3×5 mins tröskel i t-shirt, blev typ överhettad ändå. Rätt sjuk känsla i december!

På fredag drar jag till Cannes för sju dagars semester. Har en cykel stående där som skall få smaka på en matglad träningsfanatiker. Ska dessutom försöka få till lite distans löpning. Inte sprungit längre än 12 km sedan NYC Marathon. 

Kommer försöka dokumentera lite mer än tidigare. Fick en GoPro kamera i julklapp som jag ska försöka använda lite. Oklart om jag fixar simma i havet men ska ge det ett tappert försök! Finns annars på instagram @nelker

God Fortsättning!

Nelker 

Ironman Nice 2011. Gick för övrigt åt helvete!
 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in