Backintervaller…



…långa backintervaller, det är nog både älskat och hatat av löpare. Jag brukade tillhöra dem som starkt ogillar backintervaller men sedan några månader tillbaka är det något av det bästa jag vet träningsmässigt. Känslan när man når toppen och inte riktigt vet vad man ska göra först, spy eller andas, är kanske inte så trevlig men känslan i kroppen efter passet är väldigt härlig. Det går inte att fuska när man springer backintervaller, det är inte ett pass som man kan glida igenom vilket jag gillar. Det skall kännas när man springer backintervaller annars gör man något fel.

    

Igår stod 6 × 90 sekunder backintervaller i milfart på schemat och fokus skulle ligga på löpteknik. Eftersom att det är svårt att hitta en backe som det tar 90 sekunder att springa upp för i milfart, givet att man håller korrekt tempo, utförde jag intervallerna på ett löpband med fyra graders lutning, att det även fanns en spegel framför där jag kunde studera min löpteknik vägde upp det faktum att jag sprang på ett löpband. Efter 10 minuter uppvärmning på bandet körde jag igenom backintervallerna, det kändes bättre än vad jag hade trott efter mitt långpass i lördags.

Utomhusbacke

På söndag är det dags för Premiärmilen! Ni kan läsa mer om min och Anders uppladdning inför den här.

Marsnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring fortare
  • 17 energikakor i test
  • I form för halvmaran
  • Trotsa din ålder
  • Sanningen om protein
  • Löpning ska vara Rock’n’ roll
  • Yoga för löpare