Inkontinens på tapeten



Igår kom den här artikeln om ansträngningsinkontinens upp på Aftonbladets webb. Dels är det en informationstext om vad det beror på, knipövningar och sånt. Sedan till huvudnumret: En ganska lång artikel om mig, mina erfarenheter och min operation. Jajamensan! Skaffa Pluskonto så att ni kan läsa, det kostar bara 1 krona och det är det värt för att få läsa om mig, kiss, skam och till slut en lyckad operation. Klart värt! som bonus får man ju se mig stå på händer och sitta på golvet också. Lätt värt en spänn! Länk hittar ni här!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rensa hjärnan



Det här med att gå ut och springa för att rensa hjärnan har jag aldrig riktigt förstått. Jag börjar istället älta hur trist det är att springa och hur trött jag är. Men skogen drar när det är mycket som snurrar i skallen och om jag ska få vara lite i skogen före jobbet blir det löpning, annars hinner jag ju inte. Så igår morse drog jag till skogs efter att jag hade lämnat sonen på skolan. Och när höstluften åkte ner i lungorna och det var fuktigt och härligt kom jag ihåg att jag ju faktiskt gillar det så här års. Ibland. En litet stund. Jag kände mig verkligen omstartad när jag kom hem och satte mig och jobbade. Men om jag får välja vill jag fortfarande hellre gå en promenad. Och kanske tassa lite. När det är fuktiga löv på marken.

Klart slut.

Träna och rädda liv!



Ni sitter säkert som jag med en ständig klump i magen över situationen för alla miljoner flyktingar i världen, och alla de som ännu inte lyckats fly från helveten som Aleppo. Nu har jag bestämt mig för att göra något jag faktiskt kan för att åtminstone hjälpa några. Jag kommer att donera alla mina PT-intäkter under oktober till FN:s flyktingorgan UNHCR. Varenda krona kommer att förvandlas till fliltar, mat och tält som så väl behövs nu när hösten och vintern kommer till de som redan har det svårast. Så om du vill kombinera träning och livräddning – två bra grejer i ett – boka ett träningspass med mig under oktober!

Allt du behöver göra är att kontakta mig på anna-lena@crossfitnordic.se så bokar vi in ett pass och så gör du en god gärning samtidigt som du svettas.

Kram på er!

Stretchutmaning



I fredags blev jag utmanad av Sisi på Nordic att testa en stretch. Sisi är en så fantastiskt grym atlet och inte minst gymnast och jag tänkte att om hon inte klarar att komma ner hela vägen så kommer ju inte jag göra det heller. Men döm om min förvåning när ryggen slog i backen. Egentligen ska man kunna dra sig tillbaka upp igen, men det var jag inte i närheten av att klara av. Det får bli nästa utmaning.

Men stretchen är skön! Du får med hela baksidan inklusive latsen och ländryggen som jag tycker kan vara svåra att komma åt annars. Var noga med att stå högt upp på tå och ha hälarna tätt intill väggen. Och håll hårt med händerna!

Du behöver visst inte komma hela vägen ner, gå en bit och vänd tillbaka upp. Upprepa några gånger. På filmen går jag ner hela vägen för att skryta, förstås.

Lycka till!

Dags för monkey bar



Varje dag när jag hämtar min son på skolan säger han ”Jag vill vara en stund i den lilla lekparken”. Jag vet att det är som drar: monkey bar. Det han kallar lekpark är i själva verket en klätterställning som bland annat innehåller en monkey bar, en jättesvår moneky bar med ojämna avstånd mellan handtagen och en del av dem är mjuka så att de svänger fram och tillbaka. Där klättrar han runt i minst en halvtimme tills han är helt slut, blöt av svett i håret och klagar på att han har ont i händerna och armarna.

Just den monkaybar där han klänger omkring är för låg för mig, men bara några meter därifrån finns en högre. Och tur är väl det, för jag har börjat inse att jag måste sätta igång att träna ikapp om jag inte ska hamna hopplöst efter! Han är ju skitstark! På mitt hemmagym som jag tränar på ibland när jag inte är på Nordic, har en monkey bar, så där tränade jag lite idag. Och det är roligt! Finns det monkeybar på ditt gym, testa! Går det bara ett par steg – börja där och försök få till ett steg till varje vecka. Du kommer att bygga bra överkroppsstyrka, kroppskontroll och smidighet.

Lycka till!

06.00 på en måndag? Verkligen?



Under en längre period nu har vi haft styrkepass på måndagar. Man har kunnat åka dit i svinottan och lugnt vaggats in i den nya träningsveckan. Idag not so much. Idag var det snarare en käftsmäll rakt in i måndagen i form av flåsintervaller. (Jag vaknade också av en riktig käftsmäll 04:50 i morse när min son sparkade mig i huvudet. God morgon, liksom.) Nu var det 3 minuter jobb, 1 minut vila, 2 minuter jobb, 1 minut vila, 1 minut jobb, 1 minut vila. Intensiteten ska öka när tiden blir kortare. Man kör klart alla intervaller på en övning innan man byter till nästa.

Jag fick börja på C: dumbbell burpee over box. Man tar helt enkelt ett par 10-kiloshantlar. Håller händerna på dem när man gör en burpee på ena sidan boxen. I stället för hoppet i burpeen gör man ett kliv upp på och över lådan. Så gör man om samma sak på andra sidan. Och igen och igen. I 3 minuter. Sedan vilar man en minut. Sedan två minuter burpees, vila 1 minut, 1 minuts burpees och 1 minut vila innan man börjar på nästa övning.

Vet ni vad? Det var jättejobbigt! Jag drabbades av en lätt förkylning i helgen, men den var mycket hastigt övergående, så jag bestämde mig att träna idag. Försökte ta det lite lugnt, men det var ju jättesvårt! Det är lätt att ändå öka intensiteten i intervallerna. Men det kändes bra, så jag tror inte att förkylningen egentligen påverkade mig förutom att jag var tvungen att gå och snyta mig ett par gånger.

Men nu har ni dagens träningspass klart! Kör hårt!