Tröttman som kommer efter vilan


Jahapp. Då har man firat midsommar. Den innehöll allt som en midsommar ska: en lång bilresa, dans runt midsommarstången, sill, snaps, tupplurar, långa sovmorgnar, grillat kött, läsning, vin och bad i alldeles för kallt vatten. (På bilden har jag just vältrat mig upp på bryggan från den 14-gradiga sjön.)

Vad den inte innehöll var träning. Jag hade med mig träningskläder till stugan där vi firade midsommar, men när det väl skulle till var jag inte ett dugg sugen. Jag hade ju precis sovit i tio timmar, då kan man ju inte bara kasta sig upp och köra burpees! Det begriper ju vem som helst! Och sen var det ju dags för lunchen och när det hade halkat ner en bit fick man ett glas vin i näven – och sen var den dagen liksom körd, träningsmässigt. Så jag satt helt enkelt på min rumpa i flera dagar. Och det kändes i morse när jag plötsligt skulle träna. Det var tungt, jag blev jätteandfådd men efteråt är ju känslan helt grym. Vi körde Bulgarian split squats, hantelrodd, windmill och pushpress med hantlar. Tajmade dessutom, alltså att man skulle köra övningarna i ett förbestämt tempo, så det var segt och utmattande. Det var för väl att vi inte skulle springa direkt idag.

Nu är det sista veckan före semestern, och jag kommer att köra min vanliga träning (+ ett Ruffie-pass med OBS-klassen ikväll) och ladda på bästa möjliga sätt inför fem veckors ledighet. Men då ska jag inte bara sitta på rumpan. Det också, naturligtvis, men då blir det träning också.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Otillräcklig


I Saltsjöbaden kände jag mig otillräcklig & stressad under flera moment. En hemsk känsla och en flash back hur det kändes för några år sedan när jag var ny i sporten. När jag körde Cannes & Fuerteventura hade jag en form samt inre lugn som gjorde jag kunde köra avslappnat och gå med i stort sett vem som än låg bredvid. Undantag simmomentet.
Bestämde mig för verkligen fokusera nu ett par veckor om jag skulle ställa upp i Halmstad. ”Bara köra för kul” eller ”Ska bara genomföra & ta mig i mål” är absolut inget för mig och då anser jag det är bättre inte ställa upp alls. Träna en sport kan vara kul trots man inte är i form eller förberedd men tävla det är något helt annat. I mina tidigare sporter Tennis & Golf är det precis lika påtagligt. Det är förödmjukande och något man verkligen drar sig för. Triathlon är utan tvekan en av världens tuffaste sporter om man ligger på en anständig nivå. Då tro man kan komma till startlinjen utan gjort de nödvändiga förberedelserna är bara naivt och inte kul för någon, allra minst en själv.

Har försökt följa mina scheman så gott det går men juni är som tidigare noterat en minst sagt fullspäckad månad. Mitt problem har aldrig varit huruvida jag kan pressa mig eller inte. Mitt problem är att jag i princip inte kan ta det lugnt och lyckas omvandla samtliga pass till hårda. Somliga skulle kalla mig destruktiv?! Skillnaden som jag har försökt denna period är att jag verkligen satsar på tre hårda pass i veckan och låter resten bli lugnare med övertygelsen över att jag förstör chanserna kunna köra hårt när det ska vara riktigt hårt. Kan låta lätt men är extremt svårt för mig och har visat sig vara min största utmaning hittills.

Kommande veckor……notis, tar inga vilodagar just nu utan vilar om & när det behövs.

Måndag – Cykel: Tempointervaller (Ex 3×15 min, Max 85% av max, ca 2:30h)
Tisdag – Simning + TT Intervaller löpning (Tröskel ex 3x4km)
Onsdag – Cykel distans 3h
Torsdag – Simning + Cykel: Intervaller på hög intensitet ex 4x10min (2-2:30h)
Fredag – Löpning: Lätt distans 60 mins
Lördag – Löpning & Simning (100-120 + 45 mins)
Söndag – Simning & Cykel (45 + 120 mins)

Om en vecka är det Halmstad som sagt. Kul se några starka namn dyka upp i anmälningslistan. Har inga jätteförväntningar på göra mitt livs lopp men hoppas ändå kunna leverera en hyfsad prestation samt få aktuell data över var jag ligger så jag kan optimera mitt sista träningsblock inför Kalmar. Har aldrig fått till det i Kalmar men hoppas det ska stämma bättre i år…

Nelker


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Uppgiven


Nu är jag riktigt jävla less på att bara stå och trampa vatten utan att komma nån vart. Fan! Jag som trodde jag var på gång för ett ögonblick. Stack ut och sprang nu ikväll. Fick känningar ganska tidigt. Fortsatte. Började göra ont. Fortsatte springa ändå. Till slut tog det stopp. 9km.

Annat var det igår. Då kände jag mig stark. Inbillade mig att det vänt. Sprang mitt längsta pass sen maran. 17km på 1h 12min 12s. 4.15-fart. Ingen smärta, inga känningar whatsoever. Tänkte att rehaben gett resultat. Imorse kunde jag knappt gå. Nu överdriver jag en aning men jag hade stundtals jävligt ont när jag försökte böja benet. Det släppte mirakulöst nog efter lunch och på eftermiddagen kände jag ingenting. Stack till gymmet direkt efter jobbet. Körde hela rehabprogrammet från A till Ö utan känningar eller smärta. Kände mig urstark. Börjar kunna göra dom där enbensknäböjen i sömnen nu med spikrak höft utan att tappa balansen som från början. Utfallstegen med knälyft känns också som en promenad i parken. Blev lite övermodig. Glömde bort smärtan jag kände tidigare på morgonen och tänkte att 13km skulle sitta fint. Det blev som sagt bara 9km.

Blev tvungen att få utlopp för min frustration på nåt sätt. Som tur var blåste det till förbannelse nu ikväll så förhoppningsvis hörde ingen mig där längs Selångersån när jag började hoppa, skrika och slå vilt med armarna i luften så salivet sprutade hejvilt. Kan möjligen ha skrämt nån stackars igelkott till döds.

Känns aningen hopplöst och uppgivet just nu. Känns heller inte som att det är helvila som kommer göra underverk för löparknät. Gissar på att en vilodag imorn kommer göra att det känns helt okej att springa på torsdag bara för att få ont igen dagen efter. Vafan ska man göra åt skiten? Om det är nån som har en mirakelmedicin mot löparknä så får hen hemskt gärna lämna en kommentar nedan. Jag är beredd att prova allt. Nästan åtminstone. Undviker helst kniven och ett halvårs rehab på det men i övrigt är jag öppen för förslag. Jag vill ju bara kunna springa mina 10 mil i veckan igen. Kan inte ens se framemot den stundande semestern. Vafan ska man göra då om man inte kan springa? Hela grejjen med semester och sommar är ju att kunna öka volymen, köra dubbelpass och samtidigt ha tid för återhämtning. Nu ska jag tröstäta glass och för en mikrosekund tycka synd om mig själv. Det får man göra ibland. Men bara ibland. Och bara i en mikrosekund. Eller åtminstone så lång tid det tar att käka upp glassen. Sen ska jag skrika allt vad jag kan; ”men sluta grina, du kan ju springa varannan dag så vad är problemet, gör det du kan göra istället” åt mig själv. Smärta är bara en åsikt. Jag har fan inte ont nånstans! 

/Hörs

Dagens låt: det här funkar alltid när man känner sig lite nere. Jackson Browne. Vår tids kanske mest underskattade låtskrivare. Lyssna på hans fantastiska sinne för melodier. Vemod, melankoli och hopp på en och samma gång. Ännu mer briljant är hans texter. Han hör definitivt hemma i samma klass som Bob Dylan, Paul Simon, Van Morrison, Neil Young och all dom andra legenderna.

Antal kommentarer: 2

Anders Larvia

Jag har träffat samma naprapat, han verkar erfaren, kunnig och bättre än många andra jag träffat på, dessutom jobbat mycket med kända friidrottare och många löpare. När jag tänker efter så har jag nog haft tendenser till löparknä sen ganska långt tillbaka utan att koppla ihop det, kände av detta redan ett par veckor före maran men ignorerade det. Har tidigare (och även denna gång) mest känt av smärtan under knät och tolkat det som smärta i vaden innan naprapaten upplyste mig att löparknä även ger sig till känna under knät. Han tryckte hårt på ITB fästet vid höften och den värsta smärtan kom under knät. Han var ganska tydlig med att det är ett klassiskt löparknä det rör sig om och att popliteus är ok, men det kan forftarande göra ont i vila när jag sträcker ut benet rakt. Kände av igår när jag sprang att jag inte riktigt kunde böja knät helt smärtfritt. Jag har hittills upplevt att löpning i lite högre fart känts bättre än att jogga lugnt vilket också naprapaten rekommenderat, just för att få bättre driv i steget, inte bromsa farten vid fotisättning och på så sätt avlasta ITB bandet. Därav 4.15-farten. Men det kanske är läge att kontakta sjukvården.


Anders Larvia

Tack för dina synpunkter Anna! Kul att du lyckats återhämta dig från dina problem. Jag hoppas och tror att operation inte ska vara nödvändig för egen del. Den värsta smärtan kommer i vila, under löpning får jag ”bara” känningar men kan i regel fortsätta springa utan att det gör ont, ibland har dock känningarna övergått i smärta och då har jag avbrutit. Jag ska testa ett ITB skydd som jag blivit rekommenderat och hoppas att det hjälper. Jag har haft liknande problem förrut (utan att förstå att det var löparknä) och det har gett med sig efter hand tidigare så jag hoppas att det gör det även den här gången, nu när jag vet vad det är. Men jag har (såklart) googlat operation av löparknä och läst på för nånstans ligger det och gnager att blir jag inte bra så kanske det ändå är ett alternativ.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Efter squat kommer bröstrygg


På allmän begäran – en lättklädd bild på mig där man undrar om jag har några bröst överhuvud taget! Nej, men Lou önskade sig en övning för stela axlar och bröstrygg från när man har suttit vid datorn för länge, efter att ha fått bra resultat av 5-minuter-knäböj-utmaningen. Det här är min favorit. Ligg på golvet med en ihoprullad handduk, yogamatta eller foamroller precis nedanför skulderbladen (är du väldigt stel, börja med en handduk innan du går vidare till något som är hårdare och högre. Risken är annars stor att all rörlighet tas ut i svanken). Sträck upp armarna över huvudet och sträck dig bakåt utan att ta ut för mycket av rörligheten i svanken. Se till att revbenen inte åker ut massor. Lite åker de ut, men det ska inte bli värsta knölen. Ligg gärna och pendla med armarna, så att du för dem fram och tillbaka, från att peka ner mot fötterna till att peka upp över huvudet. Ligg så fem minuter om dagen. Se om det släpper upp lite rörlighet i axlarna och övre delen av ryggen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett steg närmre


Nu känns det att det snart är sommar och semester. Värmen har hittat upp till Sönsvall på riktigt, kidsen på skolan har tagit studenten och ettor och tvåor har gått på sommarlov. Fyra arbetsdagar till, sen är det sommarlov även för oss. Overkligt. Hela den här veckan har vart en enda lång utförsbacke och alla vardagliga rutiner har helt upphört att existera. Och när värmen äntligen hittat hit blir man inte bara sugen på att springa i splitshorts och linne utan minst lika sugen att sitta på en uteservering och dricka öl i solen. Det har blivit lite väl mycket ölande nu på slutet i förhållande till hur lite jag tränat. I normala fall när jag ligger på 10-11 mil i veckan bryr jag mig inte särskilt mycket men nu när man är halvskadad får man tänka till och ta konsekvenserna. Har inte vågat ställa mig på vågen sen målgången på Stockholm Marathon. Det har inte behövts, känner att jag pluffsat till mig en hel del och det behöver jag ingen våg som talar om.

Träningsmässigt tog jag ett rejält kliv framåt idag. Har kört löpning varannan dag den här veckan. I torsdags fixade jag 60min löpning men det stramade rejält på utsidan av knät under hela passet och efteråt var den huggande smärtan tillbaka som satt i även under gårdagen. Kände mig ganska uppgiven, två steg bakåt för varje steg framåt. Kändes lite bättre när jag vaknade imorse och trots att jag hade känningar bestämde jag mig för att hålla mig till planen och springa. Det kunde ju inte bli värre, tänkte jag men kände mig ändå aningens uppgiven. Öppnade första kilometern på 4.31 och det kändes som om jag hade spring i benen. Bestämde mig sen för att trycka på och förhopningsvis minska belastningen på ITB bandet med ett bättre driv i steget. Betade av kilometer efter kilometer och började känna mig rejält trött på ett skönt sätt. Tidigare under veckan har de första känningarna börjat komma efter ca20min men idag kom de aldrig. Fortsatte att hålla farten uppe, fortfarande inga känningar och helt plötsligt hade jag sprungit 12km i 4.10-fart utan att känna nåt obehag på utsidan av knät. Hallelujah! Vågade inte utmana ödet mer än så, det kändes oförskämt bra direkt jag stannade och knäppte av klockan. Kanske var det här vändningen, kanske kan jag börja köra igång på riktigt snart. Får avvakta hur det känns imorgon men nu är jag mer än hoppfull. Lycka är att kunna springa utan smärta.

Lördag den 13 juni – dagen som jag gått och väntat på ända sen jag korsade mållinjen på Stockholms stadion och kände att nåt var fel; dagen då jag skulle kunna springa igen utan känningar eller smärta. Det är ett stort steg framåt. Det måste firas på bästa sätt; sommarnus, Tzatziki chips och en Staropramen i solen på balkongen. Enda smolket i bägaren var att slå på tvn efter passet och mötas av nåt tramsigt direktsänt bröllop. Funderade en kort stund på att ringa Radiotjänst och kräva pengarna tillbaka, men lugnade som tur var ner mig ganska fort och laddade istället ner ansökningsformuläret till Republikanska föreningen. 

/Hörs

Dagens låt: När Lissie släppte sin debutplatta 2010 beskrevs hon som den nya Stevie Nicks och Chrissey Hynde. Hon har kanske inte riktigt levt upp till den hypen men debuten ”Catching A Tiger” är en skiva som bör finnas i alla skivsamlingar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Status rapport


”I don’t always get injuried running but when I do I whine like a little girl”

 

Det går framåt. I måndags var jag hos naprapaten igen och han var mäkta imponerad över att jag fixade 10km i söndags. -”En normal och hel människa är trasig i en vecka efter ett marathon, med din kropp och din tid borde du vara trasig i 3 månader framöver”, var det första han sa. Status på knä och popliteus var OK, bara lite brosk som låg och skvalpade men det trollade han bort. ITB bandet och rumpan var dock fortfarande rejält spända men det värsta fixade han till med lite massage. Kändes som jag gick därifrån med en helt ny kropp.

Igår stack jag ut och testjoggade igen. Kände ingen smärta men däremot stramade det rejält på utsidan av knät hela tiden och det känns att det inte är helt hundra än. 11km i 4.45-fart. Hade nog kunnat fortsätta en halvtimme till utan problem men skyndar långsamt. Den här veckan får det bli löpning varannan dag, förhoppningsvis ger det med sig mer och mer för varje pass och varje dag med helvila.

Fortsätter vara noga med att rehaba och stretcha varje dag. Än så länge är jag inte så orolig för att tappa allt för mycket. På ett sätt var det nog bra att jag gick sönder efter Stockholm Marathon för att tvinga kroppen till ett par lugna veckor. Känner jag mig själv rätt så hade jag nog kört på som vanligt direkt efter annars och gått sönder ännu mer framåt hösten vilket förmodligen skulle vart mer kostsamt. 

Har börjat sätta mig in lite mer i UltraVasan; läst trådar om loppet på forum och googlat artiklar från fjolårets upplaga. Blir mer och mer rädd ju mer jag läser. Det längsta jag sprungit är 42.2km, jag har ingen aning om hur kroppen kommer reagera när den sträckan är passerad. Det gick också upp för mig att det existerar en medaljtid på 9h och 30min. Då vaknade tävlingsdjävulen till liv. Jag som initialt bara tänkt mig att överleva distansen. Enda anledningen till att jag pinade mig igenom Lidingöloppet ifjol var för att fixa medaljtiden där, jag kommer (nog) aldrig mer att springa det loppet för jag har aldrig vart så slut som människa som efter mina två Lidingölopp men jag fixade den där förbannade silvermedaljen till slut i alla fall. Vill ogärna behöva komma tillbaka till Sälen nästa år bara för att jag fått en hang-up på att fixa även den medaljtiden. Det självklara valet är såklart att strunta i att det existerar nåt som heter medaljtid och bara ta det för vad det är, särskilt med tanke på att höstens stora höjdpunkt är Berlin Marathon. Det är ju där och då som jag på allvar ska göra ett försök på sub2.50, då gäller det att ha en hel kropp och inte vara trasig i sviterna från Ultravasan.

/Hörs

Dagens låt: blir en hyllning till gårdagens Polar Music Prize vinnare Emmylou Harris. Vi snackar tidlös musik som kommer leva kvar för all framtid till skillnad från Miley Cyrus, Kesha, Ariana Grande och annan lättuggad tugummipop som har en tendens till att fastna under skorna och vara svår att bli av med. 

Antal kommentarer: 1

Anders Larvia

Tack för det! Prio ett är ett rehaba löparknät och kunna börja träna ordentligt igen, men jag har alla förhoppningar om att stå på startlinjen i Sälen och kötta mig igenom 90km.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in