Blog

Jerry Williams har kutat vidare!

Jerry Williams har kutat vidare!


Lirade hockey och cyklade när jag var ung. Men la ner det där när jag började lira (musik). Det gick inte att kombinera.

När jag lumpade hängde jag på en lirare som hette Benke Danell, en boxare. Jag drog med honom till Narva bara för att träna. Men det var mest kuta och gymnastik för min del. Har faktiskt sprungit milen under 40 min. Det var länge sedan, när jag åkte runt med Lukas (rockband). Då blev det mycket kuta. Jag gjorde 39 någonting på tian. Det var på en sådan där två och en halvkilometersslinga. Har inte blivit så mycket kuta i vinter. Har skaffat en ny hund, den var för liten i början för att följa med, och då blev det att jag också stannade hemma rätt mycket. Och fy f-n, har ju varit så mycket snö också.

Hunden? En Malnois, en belgisk vallhund, Lei-anns Assan, heter den. Assan efter en gammal jycke.

Rullband? Fy f-n vad tråkigt. Kan springa max tio minuter som uppvärmning, innan jag kör skivstång. Men annars, nä, jag vill springa ute i naturen. Försöker kuta 5-10 km åt gången. Skiter i klockan, fast klart man slänger ett öga på den ibland. Men då blir man bara besviken, numera. Det är smutt när man har bra kondis. Så det inte är jobbigt att kuta. När man bara liksom flyter fram.

Jag skiter aldrig i att kuta. Då blir det så j-la jobbigt när man börjar igen. Jag känner ju skillnad om jag bara kutar två pass i veckan mot tre pass. Ett tag var jag uppe i fyra fem kutpass i veckan. Efter tre kilometer så där, då känner man det. Antingen så fortsätter man att lufsa, eller också får man för sig att jävlar idag ska det gå undan.

Hade tänkt kuta Göteborgsvarvet förra året, fick ett schema av en kompis, men pallade inte. Jobbade för mycket. Och det är ju ingen idé att ställa upp i ett lopp om det blir grisjobbigt. Då vill man ju vara i så pass schyst form att man tar sig runt utan att kuta livet ur sig.

Springer på både asfalt, grusvägar och i skogen. Gillar bäst att springa i skogen. Ibland springer jag med någon polare, fast oftast med hunden. Kutandet är bra för allting. För huvudet, för kroppen. Man kanske inte lirar bättre av det, tror inte Ray Charles sprang en meter, men det gick ju bra för honom ändå. Det som passar den ena, passar inte nödvändigtvis den andra. Men kan få bra bilder i skallen när jag är ute och springer. Man kan plocka ihop låtordningar, när man känner att man har lite flyt.

Löparkarriär? Nä det är bara bonntjyvar som gör karriär, he he. Inte i så jättebra form just nu. Lite ryckigt med träningen i vinter. Har spelat fem gig i veckan sedan september på Scala i Stockholm. Med showen Ringside. Men har ändå försökt att inte släppa löpningen helt. Och nu är det smutt igen, nu när snön är borta. Har lirat lite vethockey också (veteranhockey). Inga tacklingar, inga slagskott. Det är kul. Men man är ingen stjärna där heller.

Vad jag har för dojor? Bra dojor är viktigt. Ett par blå, och ett par gula. Nike. Kanonbra. Inte så tunga, har bra löpkänsla. Vet inte vad dom heter. Inte Pegasus i alla fall. Ett par sådana har jag haft förut. Dom var schysta. Men de här är ännu bättre.

Bästa löpminnet? Har inget, he he. Minns inget speciellt så där.

Värsta? Det var när jag och Janne Lukas (musikerkollega) kutade vilse i Helsingfors … eller var det Tammerfors? Vi skulle ut och kuta ett par kilometer, men snurrade bort oss helt. Vi sprang säkert över två mil, innan vi hittade hem igen. Gick ju inte fråga folk om vägen heller, alla pratade finska.

Springer aldrig till musik. Tycker det är värdelöst. Tror Sonny Liston hoppade rep till Night Train (James Brown). Fast det är ju en annan grej. Nä, jag vill helst lyssna till joglarna när jag kutar. Vädret spelar ingen större roll. Ja, om det inte är fullt med snö ute. Eller slagregnar. Jag har ett schysst regnställ, duggar det lite är det lugnt.

Fick jag bara göra en grej, skulle det bli löpning. Samtidigt vill jag inte bara kuta. Man vill ju vara lite krallig också. Lite stark så där, det är bara bra. Anmälde mig till Stockholm Marathon en gång. Men då bröt jag benet. Det var nog inte meningen att jag skulle springa. Har kutat Två Sjöar Runt, och en del andra mindre lopp. Fast lopp är inte viktiga för mig. Jag bara kutar för att må bra.

Kenneth Gysings intervju ”Jag är löpare” med Jerry Williams om hans löparliv fanns med i RW maj 2005

Gå helt bananas!

Gå helt bananas!


Naturligt söta, mättande och fulla av fibrer, kalium som bland annat kan motverka muskelkramp och känslan av muskelsvaghet och C-vitamin samt B6 som hjälper kroppen att processa protein – bananer är bra för dig som tränar, oavsett vad vissa reklamer påstår. Och i kombination med protein, mer fibrer och andra frukter blir den en riktigt kanon.

Räk- och bananceviche

2 portioner

Räkorna bidrar med ännu mer kalium och dessutom magert protein.

Rör ihop 200 g skalade räkor med 1 tärnad avokado, 1 tärnad banan och 2 msk hackad rödlök. Ringla över 1 msk limesaft, 1 msk olivolja och 1 msk hackad koriander. För lite hetta kan du toppa med lite chiliflakes.

Rostat surdegsbröd med prosciutto

1 portion

Ladda om dina trötta muskler med ett proteinrikt mellanmål.

Toppa en skiva rostat surdegsbröd med 1 mosad banan, 30 g tunt skivad prosciutto och 1 msk hyvlad parmesan.

Stekta bananer

2 portioner

Kombinera med ris och svarta bönor för extra fibrer och protein.

Skiva 2 skalade bananer på längden. Stek skivorna i en stekpanna i 1 msk smör tills de är mjuka, cirka 3–4 minuter.

Bananmacka med tahini

1 portion

En snabbförändring på klassikern med banan och jordnötssmör.

Toppa en skiva fullkornsbröd med ½ skivad banan, 1 tsk honung och 1 msk tahini (sesampasta som du hittar i din mataffär).

Rostade bananer

4 portioner

Den här efterrätten är rik på C-vitamin och hälsosamma fetter.

Sätt ugnen på 225 grader. Stick hål i skalet på tre mogna bananer med en gaffel. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och rosta tills de är svarta och geggiga, cirka 15–20 minuter. Låt svalna och ta sedan av skalet. Skiva och servera med 2 ½ dl turkisk yoghurt, 1 dl rostade pekannötter och 1 filead apelsin. Strö över lite råsocker.

Fruktsallad

2 portioner

Boosta immunförsvaret med antioxidanter.

Skiva och blanda ett äpple, en apelsin, en grapefruit, en banan och ett päron. Vispa ihop 1 msk citronsaft, ½ tsk citronskal och 2 tsk lönnsirap. Ringla dressingen över fruktsalladen.

 

Så lär du dig göra pistols

Så lär du dig göra pistols


Benböj – styrketräningens vardagsmat och en fantastisk övning som går att variera hur mycket som helst. Men. Visst kan man tröttna lite även på den? Men det här är lätt att åtgärda – testa något mer utmanande, varför inte pistols? En pistol i det här fallet är alltså inte ett skjutvapen utan en benböj på ett ben. ”Vadå, ska det vara nåt?” kanske du tänker nu. Ok, ställ dig upp. Lyft ena foten framför dig och gör en djup benböj och resa dig igen. Just det.

Något som kan kännas så otroligt görbart i teorin kan vara väldigt svårt i praktiken. Om inte annat kan det vara helt omöjligt på ena sidan. (Det här är en ytterligare fördel med pistols, du hittar obalanser i kroppen – styrka, balans och rörlighet – som du kan jobba vidare med.) Nu är du kanske en av dem som faktiskt klarade en pistol på första försöket och då är det ju bara att gratulera. Men även om du med lätthet kan ta 100 kilo på ryggen och göra en klockren benböj när du står på båda benen så är det långt ifrån säkert att du kan göra ens en enda pistol, så helt enkelt handlar det inte bara om ren och skär styrka. Vi börjar nerifrån.

Fotlederna: När du gör pistols kommer du att utmana dina fotleders dorsalflexion, ett tjusigt namn för rörelsen som flexar foten, alltså drar upp tårna mot smalbenet. När du sätter dig ner i en pistol kommer rumpan att åka bakåt, då måste överkroppen lutas framåt och armarna sträckas fram för att du inte ska ramla bak på rumpan. Då kommer knät automatiskt att pressas framåt och om inte din häl ska lätta från marken kommer fotleden att utmanas just i dorsalflexionen. Här är många stela. Det kan också ta stopp i vaden. Känner du med dig att du är det kan du med fördel jobba med den rörligheten genom att stå med händerna mot en vägg och fötterna i en vadstretchposition. Böj det bakre benet och pressa fram det mot väggen, rakt fram, riktat lite utåt och riktat lite inåt. Gör 30 repetitioner och byt sedan ben

Under tiden, lägg en lite viktskiva under hälen när du tränar på dina pistols för att ha stadigt stöd i golvet utan att hälen lättar.

Knäna: Ett hinder som många känner när de ska göra pistols är att man inte vågar lita på knäna. Det känns helt rimligt tills knät närmar sig 90 grader, då tar det stopp. Förmodligen handlar det mest om att du inte vågar lita på att du kan ta dig upp om du går längre ner och därför kommer du inte heller djupare. Testa då att göra boxpistols där du har en låda eller bänk bakom dig som du sätter dig ner mot. Då vet du att du inte kommer att rasa i backen och kan komma över den rädslan. Sedan kan du förstås ha begränsningar i knänas rörlighet, och då får du helt enkelt jobba med ett mindre rörelseutslag (alltså inte gå så djupt), åtminstone till en början och se om du allteftersom kan ta dig djupare ner.

Låren: I en pistol går det fria benet framåt och du ska veckla ihop dig lite över det. Tar det stopp i baksidan av låret? Stretcha genom att ta ett stort kliv framåt och sjunk ner med höften mot golvet. Sträva med armbågen mot golvet. Sträck sedan på det främre benet och rör dig dynamiskt upp och ner över det. Vinkla foten inåt och utåt också så att du får med alla delar av dina baksidor. Sjunk ner igen med höften och upprepa sekvensen fem gånger innan du byter sida.

Höfterna: Det där främre benet väger ju en del, det känner du kanske i höftböjaren som är den muskel som till stor del tar på sig att hålla upp det från golvet. Går det inte? Testa att stå på en låda eller bänk. Lyft främre benet så högt du kan när du går ner i din pistol. Då gör det inget om benet hänger lite, det går inte i golvet ändå. Men se till att lyfta upp maximalt hela tiden så att du tränar upp din lyftstyrka.

Balansen: Apropå balansen, här kan det också skita sig. Pistols är en vinglig övning och det kan ta ett tag innan du hittar rätt i hur du ska placera kroppen när du går ner utan att rasa på rumpan. Gör övningen långsamt och känn att du har kontroll hela tiden. Du kan ta ett kvastskaft och ha det bredvid dig i golvet. Håll i det som balanshjälp. Du kan också testa att hålla en liten vikt (cirka 5 kilo) i händerna för att få hjälp att få vikten framåt så att du inte välter bakåt.

Styrkan: Ok, en hel del handlar förstås om styrka när du ska göra pistols, du måste vara stark i både rumpan och låren. En bra övning som leder till att till slut kunna göra pistols fritt är att hålla i ringar eller TRX. Gå ner i en pistol och använd ringarna som hjälp när du ska upp igen, men dra inte mer med armarna än du verkligen behöver, låt rumpan och låren göra jobbet. Det kan vara lite knepigt att hitta rätt ställe att stå på när man håller i ringarna, men när du går ner ska du kunna ha hälen i golvet och ha ringarna framför dig med ganska raka armar.

När du har kommit en bit på väg håller du bara med en arm och sedan kan du byta ringarna mot ett tjockt gummiband som du håller med ena handen, eller bara ett par fingrar. Sedan kan du ta ett allt tunnare band tills du inte behöver något alls.

Styrka, del 2: Kan du göra pistols? Grymt! Nu är det bara att hålla i vikter för att göra övningen tyngre. Enklast är om du håller en hantel eller en kettlebell framför kroppen, som i en goblet squat, eller på lite rakare armar framför dig.

 

Nu tar vi död på träningsmyterna!

Nu tar vi död på träningsmyterna!


  1. Du kan träna dig till slanka muskler med en speciell träningsform. Du lär ha sett det här försäljningsargumentet mer än en gång. Kvinnor som lockas till speciella träningsformer för att slippa bli bulkiga och stora och istället få slanka och snygga muskler. Ok, så här ligger det till. Antingen bygger träningen muskler, eller inte. Hur de ser ut beror på hur du är skapt genetiskt, det har inget med träningsformen att göra.
  2. Du måste dricka proteindrinkar för att bygga muskler. Nope, det behöver du inte alls. Det är extremt få människor i Sverige idag som äter för lite protein och det behövs inga jätteöverskott för att kunna bygga muskler. Det räcker gott med vanlig mat. Däremot kan proteindrinkar och liknande vara ett smidigt sätt att få i sig något nära inpå passet.
  3. Du får sexpack av att träna magen. Nej, här handlar det om kroppsfettet som ligger ovanpå dina magmuskler. Att alla har ett sexpack under fettet stämmer. Du får snarare synliga magmuskler av att bränna bort fettet som ligger utanpå. Men du kan bygga större magmuskler genom att träna dem förstås.
  4. Du får mindre träningsvärk om du stretchar. Forskningen idag vet väldigt lite om stretching och om det spelar någon roll om man stretchar eller inte. Mindre träningsvärk finns det åtminstone inga belägg för. Däremot kan det kännas skönt att stretcha och då ska jag inte hindra dig.
  5. Lågintensiv träning bränner mer fett än högintensiv. Nej, så är det inte. Tränar du lågintensivt bränner du procentuellt mer fett än när du tränar högintensivt, men du bränner så mycket mindre totalt att du ändå kommer att bränna mer fett om du tränar högintensivt.
  6. Träningsvärk är ett kvitto på att träningen har tagit bra. Nej, du kan köra ett svinbra och tungt pass utan att få träningsvärk. Oftast får du träningsvärk när du gör något ovant och använder musklerna på ett annat sätt än du är van, till exempel kan du få mer träningsvärk om du är van att köra få repetitioner och plötsligt kör många eller gör långsamma repetitioner istället för snabba.
  7. Det ska göra lite ont att träna, annars tar man inte i. Ok, det här fattar ni ju själva att det inte stämmer, men många verkar ändå leva efter det. Det är klart att det kan svida i musklerna när du tränar, men de flesta kan känna skillnad på det och när det gör ont på ett dåligt sätt. Om det känns fel – sluta och ta reda på varför det gjorde ont.
  8. Att springa på löpband är inte lika bra som att springa ute. Ha, en luring! Det stämmer faktiskt. Eftersom du inte behöver jobba mot ett vindmotstånd eller faktiskt driva dig framåt lika mycket som när du springer ute blir det lite mindre effektivt. Se till att ställa in bandet på 1 procents lutning så får du en bättre motsvarande ansträngning.
  9. Om du inte tränar blir musklerna fett. Nej, muskler kan inte bli fett, det är två helt olika vävnader och den ena kan inte bli den andra. Däremot tappar du ju i muskelmassa om du slutar träna och lägger kanske på dig lite fett istället så känslan av att musklerna bli fett kan nog stämma.
  10. Svettas du inte tar du inte i. Vissa svettas knappt alls oavsett hur hårt de svettas medan det rinner om andra så fort de rör på sig. Hur mycket du svettas är genetiskt, men många upplever också att de börjar svettas lättare ju mer vältränade de blir. Sedan ska man också ta i beaktning att man svettas olika mycket på olika ställen. Bara för att det inte droppar från ansiktet betyder inte det att personen inte svettas.

 

Ta det med en nypa salt

Ta det med en nypa salt


Uttrycket att ta det med en nypa salt verkar i allra högsta grad gälla forskningen om just salt. De senaste åren har forskningen om saltkonsumtionen pekat år vitt skilda håll. Medan vissa forskningsrapporter säger att vi ska äta mindre salt säger andra att det inte spelar någon roll om vi äter mycket av favoritkryddan som ger djup åt smakerna. Annika Rosengren, professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, säger att sanningen ligger någonstans där emellan.

– De som säger att det inte spelar någon roll hur mycket salt vi äter har fel. Men de som menar att alla bör sänka sitt saltintag till mindre än en tesked om dagen har också fel, säger Annika Rosengren.

Som när det gäller det mesta med vår hälsa beror det från individ till individ hur mycket salt vi behöver och hur mycket som är för mycket. I Sverige äter vi i snitt ett par teskedar salt om dagen och det finns de som klarar detta utan att få högt blodtryck, medan andra är saltkänsliga. På gruppnivå skulle vi behöva minska på intaget, enligt Annika Rosengren. Gjorde vi det skulle många som i dag har högt blodtryck bli av med detta.

– För vissa med högt blodtryck kan mängden salt vara skillnaden mellan att behöva äta medicin eller inte, säger Annika Rosengren.

Men hur ska man kunna veta hur mycket salt man äter? Ja, Annika Rosengren håller med om att det inte är helt enkelt. Det salt du själv har på maten eller det salt du ser, som när du saltar dina fredagspopcorn, står nämligen för en liten del av allt salt du faktiskt äter. Den största delen, cirka 70–75 procent, är dolt salt som finns i bland annat färdigmat, bröd och ost, och som du alltså har svårt att kontrollera. Så det bästa du kan göra för att minska ditt saltintag är att laga mat från grunden och inte basera din kost på ostmackor.

– Du kan också se till att äta mycket kaliumrik mat som grönsaker. Dels så äter du då mindre av saltrik mat eftersom grönsaker inte innehåller salt. Dels har kalium en skyddande effekt på hjärtat, då det neutraliserar den skada som saltet ger, säger Annika Rosengren.

Mellanmjölkens saltland

I Sverige äter vi i snitt två teskedar salt om dagen per person. Det gör att Sverige hamnar någonstans i mitten bland världens länder när det gäller saltkonsumtion. Till exempel i Kina och Japan äter man mycket mer salt, och mycket kommer från sojan.

Livsviktigt och livsfarligt

Salt behövs i kroppen för att kunna reglera blodtrycket, syra- basbalansen i kroppen och ämnesomsättningen. Det går nästan inte att få i sig för lite salt, så förmodligen behöver du inte få i dig extra salt om du har svettats mycket. Däremot kan du behöva dricka extra om du har ätit mycket salt för att späda ut natriumhalten. Det sköter kroppen själv genom att du blir törstig.

Rivigt!

Rivsalt från Scandinavian Home. Rivjärn, ställ i ek och Himalayasalt kostar tillsammans 269 kronor. Du kan också köpa olika typer av refillsalt och till och med rivlakrits att krydda med.

Självsaltande

Saltsten att steka, grilla, grava och laga mat i ugnen med och som saltar maten åt dig när du lagar. Saltstenen är helt enkelt ett block av Himalayasalt och släpper lagom mycket sälta åt gången. Den kostar 399 kronor på coolstuff.se.

Bred saltpalett

Salt från Mill & Mortar finns i många olika smaker, till exempel tång, rökt, citrus och rödvin. Du får betala 45 kronor för 80 gram salt.

Mat för hyn

Känn dig som en huvudrätt och skrubba dig med en saltskrubb med doft av svartpeppar och koriander från L:a bruket. Skrubben innehåller olja från bland annat tistel och tagetes och gör din hud otroligt mjuk. Skrubben kostar 319 kronor.

Silkeslent

Kroppsskrubb med himalayasalt från Rituals. Den är berikad med väldoftande oljor som mjukar upp huden när saltet skrubbar bort döda hudceller. Huden blir verkligen silkeslen och doften stannar kvar länge. Skrubben blir din för 195 kronor.

Äggigt

Salt med äggsmak? Ja, det svarta saltet kala namak har en smak som påminner och ägg och är därför perfekt i veganska omeletter. Burken från René Voltaire kostar 49 kronor.

Salta snyggt

Har man nu investerat i dyrt flingsalt vill man ju servera det i en snygg skål och med en liten sked så att inte folk sitter och petar med sina fingrar i saltet. One saltkar i grå granit, inklusive träsked, från Muuto kostar 249 kronor.

Piffar ägget

Äggmellis när du vill med den här äggboxen som inte bara håller ditt ägg helt utan också innehåller ett litet saltkar – supersmart! Äggboxen kostar inte mer än 59 kronor på smartasaker.se.

 

 

Så håller du lederna i trim!

Så håller du lederna i trim!


En hel del av oss äldre löpare begränsas inte främst av vår syreupptagningsförmåga eller av reducerad muskelstyrka i vårt löpande.

I stället är det krånglande och smärtande leder som gör att vi inte kan löpträna så mycket som vi egentligen vill. Vi tillhör den ökande skara av åldrande personer som har drabbats av artros, också kallad ”ledsvikt”.

En beräkning från Reumatikerförbundet tyder på att cirka 700 000 svenskar har mer eller mindre uttalade artrosbesvär. Symtomen kommer oftast smygande allteftersom vi blir äldre, och börjar med en tilltagande stelhet som efterhand övergår i mer påtaglig smärta i samband med fysiska aktiviteter.

Problemen visar sig främst i knälederna, men också höftpartiet drabbas relativt ofta. Den bakomliggande medicinska förklaringen till artros är enkelt förklarat att det glatta och skyddande broskskiktet, som har till uppgift att underlätta följsamma rörelser i leden, successivt bryts ned. Efterhand minskar ledspringan och brosket slits i värsta fall ned så kraftigt att kontaktytorna i leden utgörs av benvävnad mot benvävnad.

När vi löpare drabbas av artrosbesvär får vi ofta höra – främst från våra vänner som inte löper – att det är vårt långvariga löptränande som har förorsakat problemen och att vi själva har åsamkat  oss de aktuella besvären. Flera undersökningar visar emellertid att så knappast är fallet. Äldre löpare drabbas inte i högre grad av artros än våra icke-löpande årskamrater. I stället pekar resultaten snarare i motsatt riktning. Regelbundet löptränande på en balanserad nivå verkar kunna förebygga artrosbesvär.

I en undersökning, nyligen publicerad i Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, delades deltagarna in i tre huvudgrupper. Gruppen motionslöpare hade i undersökningen klart mindre besvär än icke-löparna, medan gruppen tidigare elitlöpare hade flest antal personer med artrossymtom (se fig. nedan). En tänkbar förklaring till att den sistnämnda gruppen är mest drabbad är att de troligen i högre grad råkat ut för diverse konkreta knäskador, som meniskrupturer, ledbandsskador och direkt överbelastning av broskskikten.

Varför vissa äldre personer drabbas av artros och andra inte får några påtagliga besvär är inte helt klarlagt. Ledförändringarna är tyvärr inte reversibla, det går alltså inte att påverka broskuppbyggnaden i en positiv riktning igen. Den medicinska expertisen är däremot rörande enig om att vila inte löser problemet, utan att det i stället är viktigt att hålla sig fysiskt aktiv. Det finns ett antal kosttillskott som marknadsförs med påstådd positiv effekt på ledfunktionen. Mest omtalat är kosttillskott med det kroppsegna ämnet glukosamin. På senare tid har kombinationspreparat med särskild inriktning mot oss som tränar regelbundet lanserats, baserade på nyponextrakt, magnesium och D-vitamin. Effekterna av dessa kosttillskott verkar variera från individ till individ, men har man påtagliga besvär kan de absolut vara värda att testa. Det gäller däremot att ha realistiska förväntningar och att se tillskotten som komplement till träningsråden här nedan.

Så här bör din träning utformas

Om du har artrosbesvär kan följande konkreta råd underlätta – och göra så att du klarar av att träna på en balanserad nivå.

1. Håll din träningsbelastning på en jämn nivå och undvik att göra längre uppehåll i ditt löpande. Erfarenhetsmässigt ökar nämligen smärtproblemen vid ovana och oregelbundna belastningar.

2. När du drabbas av tillfälligt ökad stelhet och smärta bör löpningen bytas ut mot mer avlastande träningsaktiviteter som cykling och simning.

3. Styrketräna benmusklerna regelbundet. Ökad styrka i lårmuskulatur och underben samt god stabilitet i knäleden ger en avlastande effekt på ledytorna i knäna.

4. Träna balans, koordination och löpteknik. Bra kroppskontroll ger en skonsammare belastning.

5. Träna helst på jämna grusunderlag och minimera träningen på asfalt. En lätt eftergift i underlaget minskar stöten vid fotisättningen.

Maxa näringen med superpulver

Maxa näringen med superpulver


Att maxa näringsintaget är det nya banta – och så mycket sundare. Inte konstigt att vi trånar efter lyxiga superpulver gjorda på näringstäta alger, bär, rötter och frukter – som på ett ögonblick förvandlar den enklaste måltid till en veritabel hälsokick.

Visst har du också sett att affärernas eko-hyllor numera svämmar över av pulverpåsar i regnbågens alla färger, och kanske frågat dig vilka som är värda att satsa på? Här har vi valt ut sex av de mest näringstäta, de flesta fabrikaten som säljs är i princip oprocessade och utan tillsatser och kroppen har lätt att ta upp näringen.

Men allt är inte pulver som dammar. I ett amerikanskt labbtest fann man att vissa testade pulver innehöll såväl tungmetaller som ovälkomna bakterier (urk). Så ta en extra titt på påsen, kontrollera var den kommer ifrån och om det är en tillverkare du kan lita på. Sedan kan du lugnt ta din dagliga dos för att känna dig gladare, friskare och mer energisk. Eller bara lite trendigare?

Maca

Pulvret av den maltsmakande peruanska roten maca är rikt på kalcium och kan bidra till ett starkt skelett. Men det kan också, mer oväntat, hjälpa kvinnor som äter antidepressiva läkemedel att få tillbaka sin sexlust, enligt en amerikansk studie. Men överdosera inte, för då kan levern ta stryk och blodtrycket höjas.

TESTA ATT… röra ner det i nötmjölk eller jordnötssmör.

Bipollen
Det är inte bara honung du kan få från bina, de kan också erbjuda dig bipollen. Blommig smak och fullt med protein, energi-givande B-vitamin och leucin som sätter fart på din ämnesomsättning. Baksidan? Ja, om du är pollenallergiker är det här inte ett pulver för dig.

TESTA ATT…pudra på gröt eller yoghurt med müsli.

Acai

En tesked av det här syrliga pudret har samma hämmande effekt på inflammationer som många andra superbär. Ett plus är att det innehåller syror som hjälper till att reparera muskler efter träning samt humörhöjande och hjärnboostande fettsyror. Kolla på påsen att pulvret inte är sötat innan du slår till.

TESTA ATT …blanda ner i din yoghurt eller salladsdressing.

Kakao

Du vet säkert redan att kakaobönans flavonoler är bra för hjärtat, men visste du att kakao också är en bra fiberkälla? En matsked bidrar med mer fibrer än en portion råris! Dessutom får du i dig massor av magnesium som bland annat kan motverka muskelkramp. Satsa på rå kakao för högst näringsvärde.

TESTA ATT …vispa ner i din chiligryta eller chiapudding.

Baobab

Det malda fruktköttet från baobabfrukten har ett av de högsta antioxidantvärdena bland all mat. Det är också rikt på lösliga fibrer (en matsked innehåller mer än ett helt päron) och är därför bra mot förstoppning. Att det smakar citrus skadar inte heller. Baobab innehåller pektin, vilket gör att det kan användas som naturligt förtjockningsmedel.

TESTA ATT … röra ner i te eller i vatten och göra din egen sportdryck.

Spirulina

Pulvriserad sötvattenalg som bokstavligen svämmar över av hälsofördelar. Eller vad sägs om tio gånger så mycket järn som i spenat, fyra gram protein per matsked och skyhöga halter av immunförsvars-boostande A-vitamin? Ja, det smakar fisk. Men bara lite och det brukar inte märkas när det blandas med andra smaker.

TESTA ATT … mixa ner i peston, strö över salladen eller blanda ner i smoothien.

PDS (eller: Pulvrisera Det Själv)
Damma av kaffekvarnen och fixa egna superpulver hemma!

Apelsin

Skiva frukten tunt som papper och torka skivorna i ugnen på 75 grader i några timmar tills skivorna är torra. När de har svalnat kan du mala dem till ett pulver som du kan använda för att ge smoothies och mat en dos C-vitamin.

Chiafrön

Du kan få i dig all omega-3, alla fibrer, kalciumet och järnet utan att ens behöva tugga! Ett varv genom kaffekvarnen och du har ett pulver du kan blanda i när du bakar och i müsli.

Quinoa

Glutenfritt och en perfekt proteinkälla för veganer. Ett bra substitut också för proteinpulver och om du är känslig mot till exempel laktos. Mal till ett fint pulver och blanda ner i proteindrinkar att dricka efter träningen.

Vi säger grattis till vinnarna av ett par nya HOVR från Under Armour!
Häng med på löparkväll med On, Runner’s World och Löplabbet!

Häng med på löparkväll med On, Runner’s World och Löplabbet!


Tisdagen den 27 mars mellan klockan 17.00-20.00 är du välkommen till Löplabbet på Kungsgatan där On berättar om sin imponerande resa och den innovativa teknologin som gjort att deras skor redan säljs i över 60 länder.

18.00 kör vi ett gemensamt löppass anpassat för alla nivåer, under ledning av Runner´s Worlds chefredaktör Anders Szalkai, på cirka 60 minuter där du har möjlighet att testa någon av modellerna från On. Teamet kommer ha med samtliga modeller och storlekar, det är först till kvarn som gäller. Passet är anpassat så att det finns fartgrupper för ALLA – från nybörjaren till den riktigt vane löparen. OBS! Kom ombytt!

Vill du hänga på? Anmäl dig genom att fylla i ditt namn nedan. 
(Antalet platser är begränsat så det är först till kvarn som gäller)

[Form code=259]
UPPLÄGG

17.00 – 20.00 Öppet hus: Vill du inte vara med på den gemensamma löpningen finns möjligheten att komma in och låna ett par skor för att ta med på din egen runda. Du är också självklart välkommen om du bara vill komma in och prata och känna på skorna.

17.30 On Teknologi: Mattias & Fabio från On berättar om varumärket och teknologin kring skorna.

18.00 Löppass: Löpteknik och löpstyrka för alla nivåer med Anders Szalkai och Fabio från On.

Käpprak väg till uppvärmning

Käpprak väg till uppvärmning


Behöver du bli lite varm i lederna och värma upp kan den här korta pinne-sekvensen komma väl till pass. Den är ett snabbt sätt att få upp lite värme och smörjer upp i princip hela kroppen inför dina träningspass, oavsett om du ska springa eller träna något annat.

Gör serien fem varv som en del av uppvärmningen eller efter ditt löppass när du är varm, om det känns skönare. Du kan välja att köra serien långsamt och verkligen gå in i varje position eller så ökar du tempot och går från position till position i ganska raskt tempo, vilket kommer att jobba upp värmen och pulsen. Det bästa är om du tar de första varven långsamt och jobbar med rörligheten där det känns stelt och stumt och sedan ökar tempot.

Känns det stelt? Var uppmärksam på vilken del av kroppen som gör serien känns svår och bökig. Är det bröstryggen som stretar emot när du har pinnen över huvudet eller är det fotlederna som gör att du inte kan sitta ner i en djup knäböj? Är det helt omöjligt kan du sätta hälarna på ett par små viktplattor eller tunna böcker för att underlätta. När du har gjort serien under några veckor kan du testa att ta bort dem och stå med hälarna på golvet.

Käppen eller pinnen kan vara vilken pinne som helst som är hyfsat lång och hyfsat rak. En billig och enkel lösning är ett kvastskaft som du kan handla för en billig penning på närmaste stormarknad. Om du är på gymmet kan du få tag i en tom och lätt skivstång, den ska inte väga flera kilo.

TIPS! Testa att stå olika brett med fötterna och att vinkla fötterna mer eller mindre utåt (eller till och med inåt), eller ha en fot framför den andra när du kör serien för att utmana lederna på olika sätt. Vilket sätt känns svårast för dig? Och lättast? Finns det sidoskillnader?

ETT TILL TIPS! Stanna gärna i positioner och vrid eller luta kroppen åt olika håll.

  1. Greppa pinnen brett (hur brett är individuellt, men du kommer snart märka hur brett du måste hålla) framför kroppen.
  2. Fäll fram kroppen så att pinnen kommer ner mot fötterna.
  3. Böj på benen och räta samtidigt upp överkroppen så att du sitter i en djup benböj. Gå så långt du kan utan att tappa överkroppen och utan att lyfta hälarna från golvet.
  4. Lyft upp pinnen över huvudet på raka armar. Ja, det var nu det blev lite knepigt, men sträva upp. Sänk axlarna, slappna av i bröstryggen och för ihop skuldrorna. Gör så gott du kan. Bredda greppet om det behövs.
  5. Ställ dig upp med pinnen över huvudet.
  6. Fortsätt med pinnen ner bakom ryggen. Du kan behöva bredda greppet.
  7. Lyft pinnen upp över huvudet igen.
  8. Gå ner i en benböj med pinnen över huvudet.
  9. Fäll fram pinnen framför kroppen och räta sedan på benen.
  10. Rulla upp med överkroppen.
  11. Avsluta med att återigen lyfta pinnen över huvudet och ner bakom kroppen.

Börja om!

 

 

Run and Ride med Johan Olsson, Anders Szalkai och Daniel Breece

Run and Ride med Johan Olsson, Anders Szalkai och Daniel Breece


Spring, cykla och få en inspirerande föreläsning på GIH, Gymnastik- och Idrottshögskolan, i Stockholm söndagen den 29 april.

Börja dagen med cirka 90 min cykling på Norra Djurgården runt en 5 km-bana. Med oss har vi våra cykelexperter. Efter en energipaus springer vi en cirka 2 km lång uppvärmningsrunda för att sedan gå på djupet med löpteknik och intervaller. Återhämtning på GIH med lunch och dryck, och sedan avslutas dagen med en inspirerande föreläsning av Johan Olsson.

Program:
09.00-09.30                        Samling.
09.30-11.00                        Start cykling, 1,5 timmar, (ca. 5 km/varv – ca 6-8 varv).
11.00-11.30                        Energipaus.
11.30-12.45                        Löpning (löpteknik och intervaller).
12.45-13.15                        Paus, återhämtning.
13.15-14.00                        Lunch, wraps & dryck (kött, fisk eller vegetariskt.)
14.00-15.15                        Föreläsning Johan Olsson i aulan.

Du kan välja mellan att vara med på en, två eller alla tre aktiviteterna.

Förvaring av cyklar, kläder och väskor under löpning och föreläsning finns.

Detta ingår i priset:
– Cykelpass enligt program.
– Löppass enligt program.
– Föreläsning med Johan Olsson.
– Lunch.

Lunchen är en wrap. Wraps att välja mellan: 
1. Pulled pork med coleslaw och BBQ-sås. 
2. Het tonfiskröra med haricot verts, spenat och chilimajo. 
3. Hummus, rostad paprika, fetaost och oliver.

Läs mer om Anders och Johan.

Läs om vår utmaning ”Dubbeln i New York” där Bicyclings chefredaktör Daniel Breece tillsammans med chefredaktör Anders Szalkai utmanar Johan Olsson i Grand Fondo New York och Brooklyn Half Marathon.

*Minimiantal för arrangemanget är 100 personer. Om arrangemanget ställs in pga för få deltagare betalas anmälan tillbaka. 

Träning – en riktig barnlek

Träning – en riktig barnlek


Att prata om att träna med sina (eller för den delen) andras barn blir ofta ganska känsligt, som det mesta när det gäller barnuppfostran. Men om man tänker efter behöver det väl inte vara så känsligt. Vi kan väl alla vara överens om att alla barn mår bäst av att röra på sig. Och vi vet att barn inte gör som du säger utan som du gör, så om du rör mycket på dig kommer de också att göra det. Är vi överens? Bra. Då börjar vi där. Nyckeln är att försöka få ditt barn att förstå att träna, det är något man gör. Det ligger liksom inte utanför vardagen, utan är en del av den. Så, sucka inte och stånka över hur tråkigt det är att träna, utan visa rörelseglädje. Då kommer du att locka dem över till den aktiva sidan. (Måste du sucka över att du ska gå och träna tycker jag att det är dags för din egen del att hitta en ny träningsform.)

En sak till – det är inte farligt för barn att styrketräna, inte ens om de är fem år gamla. Nej, det är klart att du inte ska lassa på ett litet barn massor av vikt, det finns alltid teknikrisker och vi vill inte skada dem, men styrketräning är bra för barn, precis som för vuxna. Dessutom är min erfarenhet att de ofta tycker att det är kul.

Men vad kan man då göra om man till exempel tränar på ett gym där man inte kan ta med sina barn? Enkelt – kör hemma eller ute, när vädret tillåter. Det finns ett otal upplägg du kan testa, men det bästa är att planera ett par där barnet är inkluderat, inte bara låta hen hänga på din egen träning, för det är inte säkert att det funkar. Lite roliga parövningar eller ett pass där ni delar på repetitionerna funkar ofta bra.

Chipper

Det här passet går ut på att man har många repetitioner som du och barnet kommer att dela på. Om ni är fler än två går det ju förstås jättebra att dela repetitionerna på flera. Är ni många kan ni köra i flera par. Kör till exempel 10 var och alternera tills ni har samlat på er tillräckligt många repetitioner eller kör varannan repetition.

  • 100 benböj
  • 80 mountainclimbers
  • 60 utfallssteg
  • 40 situps
  • 30 armhävningar
  • 20 burpees

 När ni har kommit ner hit kan ni välja om det räcker så, eller om ni vill vila någon minut och sedan köra tillbaka upp igen och avsluta med 100 benböj.

 Parövningspass

Kör 5–10 repetitioner av varje övning, 2–3 varv.

Armhävningskombo

Kombinerar styrka och smidighet för er båda.

En av er går ner i en armhävningsposition. Den andra kryper under och ut på andra sidan. Den första gör en armhävning och stannar i bottenläget, den andra hoppar över. Så gör ni om alltihop.

Är det omöjligt att krypa under? Ditt barn kanske har lite korta armar. I så fall nöjer du dig med att hoppa över och kanske kan göra en burpee på varje sida istället för att krypa.

Det går bra att göra själva armhävningen på knä och ställa dig på tå och händer så att personen kommer under.

Situps med klapp

Sitt på golvet med fötterna mot varandra. Lägg er ner samtidigt och sätt er sedan upp i en hel situp och klappa ihop era händer i en high ten.

Benböj med motstånd

Du kan hiva upp barnet på ryggen eller magen och köra benböj med hen som vikt. Sedan kan du sätta dina händer på barnets axlar och ge hen motstånd i knäböjen.

Planka med klapp

Ställ er i en hög planka med huvudena vända mot varandra. Du lyfter höger hand och barnet vänster. Klappa ihop händerna, sätt tillbaka händerna i golvet och gör om samma sak med andra handen. Gör 5–10 repetitioner per sida.