Blog

Skaka om dina armhävningar

Skaka om dina armhävningar


Nu har du väl lärt dig hur man gör en armhävning? Perfekt. Gå annars tillbaka till förra artikeln och lär dig grunderna. När de väl sitter (ja, det kan ta låååång tid innan det känns rimligt att utmana sig lite extra med alternativa armhävningar.)

Då kör vi några roliga och utmanande alternativ till de vanliga armhävningarna. Du kommer att bli stark som en oxe!

Pseudoarmhävningar

Stå i en vanlig armhävningsposition, men vänd på händerna så att fingrarna pekar bakåt. ”WHAT! Bakåt!?” Ja, så långt som det går. Om det redan nu gör svinont i handlederna, backa lite och ta ett annat alternativ, men jobba på din rörlighet i handlederna.

Ni som fortfarande är med ska nu böja armarna så att du kommer ner i en armhävning. Ja, förmodligen kommer axlarna att åka fram lite, men försök att jobba bak dem genom hela rörelsen. Det känns mer bekvämt om du får fram överkroppen en smula över händerna och liksom dyker ner mot golvet.

Krokodilarmhävning

Börja som en vanlig armhävning. Kliv fram med höger hand och vänster fot och böj samtidig ner i en armhävning. Pressa dig upp och kliv samtidigt fram med vänster hand och höger fot och gå ner i en ny armhävning. Fortsätt att alternera sidorna. Gör rörelserna så smidiga som möjligt.

Axelhävningar

Stå i en armhävningsposition och höj upp höfterna mot taket. Och tryck in bröstkorgen lite mellan armarna. Böj armarna och sikta med toppen på huvudet ner, lite framför händerna. Pressa dig tillbaka genom att trycka dig snett uppåt, bakåt. Börja om.

Diamanthävningar

Sätt ihop händerna nära så att tummarna och pekfingertopparna nuddar varandra så att det bildas som en diamantform av dina händer. Gå ner i en armhävning. Gör sedan ditt bästa för att pressa dig tillbaka upp igen. Ja, det här är en riktigt tung armhävning, så blir inte arg om det inte går. Det du kan göra är att göra negativa, alltså gå ner på händerna och tår och sedan sätta i knäna när du ska pressa dig tillbaka upp.

Bred, bredare, bredast

Stå som i en vanlig armhävning, men bredare mellan händerna. Hur brett? Så brett du vill! Testa lite olika bredder. Sätt gärna också ena handen lite framför den andra för att testa. Gör armhävningar när du bestämt dig för var du vill ha händerna, eller flytta dem lite mellan varje repetition.

 

 

Vin, mat, vin och löpning för alla

Vin, mat, vin och löpning för alla


Ecomaratona del Chianti – 18 oktober 2019

Toscana är kanske mest känt för sin goda mat och sina vindistrikt och det kommer vi givetvis att smaka på. För att ytterligare höja upplevelsen och bli guidade på absolut bästa sätt har vi med Alf Tumble, en av Sveriges främsta vinexperter, som dryck- och matciceron.

Vi bor mitt i centrala Siena på 4-stjärniga NH Siena Hotel där vi har nära till allt Siena har att erbjuda – och det är mycket!

Läs mer och lämna intresseanmälan här!

 

På lördagen åker vi ut i vinlandskapen till den lilla charmiga staden Castel Nuovo Berardenga där vi hämtar våra nummerlappar för söndagens lopp. Men huvudpoängen med utflykten är att vi ska gå den härliga vinprovarpromenaden där vi under 4-5 timmar, i mycket maklig takt, promenerar mellan sju olika vingårdar där vi blir serverade både vin och gott tilltugg. På kvällen väntar pastaparty del luxe i Siena!

Söndag morgon – Race Day! Välj på 3 olika distanser – 14, 21 och 42 km. Vinlandskapet är hänförande vackert men ack så kuperat. Tidsmässigt så går det därför väldigt långsamt och i många av de brantare partierna är det förståndigt att gå. Banan går mitt bland vinrankorna, genom vingårdar, skogspartier och byar.

De som vill inleder firandet efter loppet med en ”Craft beer-eftermiddag” på La Dana i Siena innan vi äter en vinorienterad segermiddag. Måndag – till Chianti med buss, besök hos vinproducenter och lunch. Eftermiddag i Greve där det finns vinbutiker, shopping, etc. Tisdagen ägnar vi åt Siena och vi hinner med en sista lunch innan vi tar oss till flygplatsen i Bologna för vidare flygresa till Skandinavien.

Uttrycket är slitet men detta är sannerligen en resa för både kropp och själ!

Resdatum: 18-21 oktober.

Flyg med SAS från alla orter inom SAS linjenät.

Boka eller läs mer här!

 

 

Avsluta på (puls)topp!

Avsluta på (puls)topp!


Brukar du känna dig lite otillfredsställd efter ett rent styrkepass på gymmet? Eller gillar du att köra ren styrka men känner att du också vill ha lite bättre flås? För att få svetten att rinna och pulsen att dra upp i taket behövs inte många minuter, så varför inte lägga in ett mini-pulspass i slutet på dina pass för att verkligen köra slut på dig? Här kommer några förslag, men sedan är det bara att låta fantasin löpa och hitta på egna minipass.

Burpee-utmaning

  • 10 burpees
  • 1 goblet squat (knäböj med vikt framför dig på bröstet)
  • 9 burpees
  • 2 goblet squats
  • 8 burpees
  • 3 goblet squats
  • 7 burpees
  • 4 goblet squats
  • 6 burpees
  • 5 goblet squats
  • 5 burpees
  • 6 goblet squats
  • 4 burpees
  • 7 goblet squats
  • 3 burpees
  • 8 goblet squats
  • 2 burpees
  • 9 goblet squats
  • 1 burpee
  • 10 goblet squat

Det går såklart bra att byta dina goblet squats mot vanliga airsquats utan vikt.

Tabata

Tabataintervaller innebär åtta varv av 20 sekunder maximal ansträngning följt av 10 sekunder total vila. Här kan du själv välja vilken pulshöjande övning som helst, till exempel sprinter på löpband (hoppa upp på kanten på löpbandet under vilan), höga knän, skridskohopp, burpees, upphopp, boxhopp, thrusters… Tänk på att det är maximal ansträngning under de 20 sekunderna. Inget mesande.

Roddintervaller

Ett favoritpass att avsluta med. Här får du både bål och flås i ett. Varva 30 sekunder rodd på roddmaskin med 30 sekunder statisk planka. Kör så många intervaller du känner att du vill och hinner, men 10 intervaller per övning är en bra final.

Kettlebellkombo

Här har du ett antal repetitioner av ett antal övningar som ska göras. Du får byta övning när du vill, men kom ihåg hur många repetitioner du har kvar. Vila så lite som möjligt under passet.

  • 60 kettlebellsvingar
  • 60 utfallssteg med kettlebell i gobletposition
  • 60 upphopp

 

 

5 löpbandsmisstag – och hur du fixar dem

5 löpbandsmisstag – och hur du fixar dem


1. Springer alldeles för nära kanten
Vi vet, det kan kännas som om du är på väg att flyga av bandet ju längre bak du springer. Men ditt löpsteg påverkas om du kommer för nära den främre kanten, så försök att hålla dig lite längre bak på bandet så att du kan springa obehindrat.

2. Hittar inte rätt i steget 
Ditt löpsteg ska anpassas efter tempo och lutning, för att vara så effektivt som möjligt. Ta inte för långa steg när du springer snabbt och kom ihåg att korta ner på steget i branta uppförslutningar.

3. Svingar armarna framför kroppen
Undvik att pendla med armarna från sida till sida framför kroppens mittlinje. Håll istället armarna i nittio graders vinkel, nära kroppen, och pendla rakt framåt/bakåt.

4. Dålig hållning
När du springer på samma ställe under en lång tid är det lätt att tappa fokus på hållningen. Tänk på att vara rak i kroppen, med en lätt framåtlutning från fötter upp till hjässan. Undvik att ”sitta ner” i steget när du blir trött.

5. Landar på hälarna
Det är okej att landa på hälarna när du går. Men ju snabbare du joggar/springer desto bätttre är det att försöka landa lite längre fram på foten. Om hälen slår i marken långt framför kroppen så är risken större att du överbelastar knän, höfter etc. Du kan träna upp ditt löpsteg genom en upprätt hållning, kortare löpsteg och lite högre knälyft (så att foten är på väg bakåt när den landar i marken). Samma saker som du ska tänka på när du springer utomhus!

LÄS MER: 8 tips för bättre och roligare löpbandsträning

Trail och vin i Toscana

Trail och vin i Toscana


Slingrande stigar över Toscanas böljande kullar och undersköna vingårdar. Kenneth Gysing drömmer sig bort från vintern i Svedala till italienska Siena, där sprang han Ecomarathona del Chianti i oktober och lärde sig att spotta ut vin.

Jag ligger hemma i sängen och dagdrömmer, vinterstormen Alfrida ylar utanför huset, får fönstren att skallra. Men jag är långt borta, jag är i Italien igen, i slutet av oktober förra året. Jag blundar och ser mig sitta utanför en bar under en strålande italiensk sol efter att ha gått i mål i Ecomarathona del Chianti, känner hur huden puttrar av nya härliga D-vitaminer. Imman från ölglaset fuktar handflatan när jag lyfter det till en skål.

– Cin, cin, Alf, grymt kutat, säger jag!

Alf Tumble, vinexpert för DN och lysande löpare, höjer blicken från mobilen, lyfter glaset lätt frånvarande, han har den senaste halvtimmen varit fullt upptagen med att försöka hitta resultaten från loppet på nätet. Jag och brorsan har inte lika bråttom med att hitta resultaten, vi hade inte lika bråttom i mål som Alf. Det ska också tilläggas, alla vi tre sprang bara halva distansen, 21 kilometer, men det räckte rätt bra.

– Oj, oj vilka backar, suckar brorsan och tar sig för krampande vader.

– Äsch då, det var värre när jag sprang i Dolomiterna, där var det så brant att man ramlade baklänges när det var som värst, säger jag.

Jag är mån om att ge min lillebror de rätta perspektiven på tillvaron, men det är sällan han är mottaglig för mina ödmjuka reflexioner på löparlivet. Brorsan bara blundar stumt mot solen och tar en rejäl klunk iskall öl. Vi är båda grymt nöjda, klockan är strax efter lunch i den lilla byn Castel Nuovo Berardenga i hjärtat av Toscana, vi har klarat av en förfärlig massa höjdmeter och nu väntar vi på att de som springer maratondistansen ska komma i mål.

Det lär ta ett tag, men vi har absolut ingen brådska, vi är så nöjda så med att bara sitta ner. Halvmaran här är en av de vackraste halvmaror jag sprungit, och helmaran ska vara lika vacker. Banan går på slingrande stigar och grusvägar upp och ner över Toscanas böljande kullar, upp och ner mellan undersköna vingårdar och välansade vinrankor och väldiga cypresser.

Om man sedan uppskattar skönheten i landskapet med alla dess höjdmeter, beror förstås lite på hur man tränat innan. Jag och brorsan hade bara krut för en halvmara den här gången, dessutom hade vi gått en nästan fem timmar lång vinprovarpromenad dagen före. Det låter kanske som ett extraordinärt okonventionellt upplägg inför ett lopp, och det var det.

Men för att ta det från början:

– Vad sägs om att åka till Siena och springa en mara och prova vin med en grupp resenärer, DN:s vinexpert Alf Tumble hänger också på? frågar resechefen på Runner’s World, Patrik ”Ydan” Yderberg.

Det är förstås bara att tacka ja. Jag har alltid drömt om att få se Siena, den urgamla italienska staden som sägs vara grundad av de mytiska etruskerna, med en ringmur från medeltiden runt stadskärnan och ett stort torg i mitten av staden, Piazza del Campo. Där rider man två gånger om året en ”Palio”, en hästkapplöpning, också den med anor från medeltiden, där olika ”hus” i staden representeras av varsin ryttare. Ryttarna rider barbacka, de gör allt för att vinna, segraren vinner en stor summa pengar och stor ära. Det är trångt på banan runt torget, det är farligt, många ryttare faller av hästarna, ibland slår de halvt ihjäl sig.

Samtidigt funderar jag: ”vinprovning och löpning, hur ska det gå ihop?” Jag tycker om vin, jag har med åren lärt mig skilja mellan bra och dåligt vin (dåligt vin blir man sur av, bra vin blir man glad av), men hur få ihop det med löpning?

– Inga problem, säger Alf Tumble, då vi ses på ett planeringsmöte före resan. Man spottar ut vinet när man provar vin.

Jag vet ju det, det känns bara aningens oekonomiskt, och nästintill emot universums ordning och natur. Och som brorsan kommer att säga längre fram, efter att ha spottat ut vin fjorton gånger på olika vingårdar och svalt den femtonde gången:

– Jag tycker nog vin är mycket godare när man sväljer.

Men Alf hade förstås inte klarat sig länge i branschen om han svalt vin varje gång han provat. Han har skrivit om vin för DN i över ett decennium, han provar massor av viner dagligen, och tränar samtidigt löpning på seriös nivå.2017 sprang han första gången under tre timmar på maran, i Frankfurt Marathon. Man skulle kunna kalla honom för en ”spottfåne”, om det inte vore för uselt!

Jag dagdrömmer vidare i sängen hemma med vinterstormen ylande runtomkring, och ser hur vi landar i Bologna. Brorsan är som sagt med, och hans sambo Agneta, och ett glatt gäng vinälskande löpare, som tas emot av guiden Sandy. Brorsans sambo har ingen tanke på att springa något lopp, hon har siktet inställt på att promenera en mil eller så, och fokusera på det italienska köket och vinprovningen. Som det står i programmet inför resan, det här är en resa mer för upplevelse och mindre för prestation. Loppet har för många höjdmeter för att man ska kunna sätta PB, bättre då att hitta ett tempo där man förmår höja blicken och ta in de vackra omgivningarna.

Dagen efter ankomst och buss till Siena och inkvartering på stiliga NH Siena Hotel, ett par hundra meter från ringmuren, åker vi buss ut till den första vingården. Vi får varsitt glas i handen, med ett svalt skimrande vitt vin som ser mycket drickbart ut, och en lång föreläsning om vingårdens druvor i allmänhet och innehållet i glaset i synnerhet. Här odlas det Chianti, och jag erinrar mig osökt en Bellmanfest i Hagaparken något år efter gymnasiet och i ett annat millennium än det nuvarande, då det dracks Chianti Ruffino ur flaskor med bastkorg runtomkring. Jag minns det som ett vin man blev både glad och dansant av, det var på den tiden då man var ung och oförståndig och ännu aldrig hade kommit på tanken att spotta ut vin.

När föreläsningen är slut smakar vi på vinet, och jag kollar in brorsan, och brorsan kollar in mig. Vi spottar ut vinet samtidigt, vi nickar värdigt till varandra och känner oss som ansvarsfulla och vuxna människor. Det är ju också ett lopp i morgon.

Alf och guiden Sandy tar täten och vi vandrar från vingård till vingård, solen bränner trots att det är sent i oktober, vi smakar och spottar så tungorna domnar, och förstår att vin verkligen är en hel vetenskap. Vid den sista vingården så tittar jag på brorsan och brorsan tittar på mig. Hoppsan, där blev det visst en klunk vin i alla fall, och en bit ost till det.Och jag ger brorsan rätt, prova vin i alla ära, men vin smakar ändå bäst när man sväljer det!

Efter fem timmars vinprovarpromenad och middag med pizza blir det inga problem med sömnen. Innan jag somnar tänker jag med viss bävan på hur det ska kännas i benen dagen efter när vi ska springa. Men den morgondagen, den sorgen!

Starten dagen därpå går 9.30, från Piazza Marconi i Castelnuovo Berardenga. Jag älskar italienska, det är en underbar klang i ortnamnen. Det är ganska svalt i luften innan solen gått upp, men stämningen är hög i startfållan. Alf är lite orolig för en krånglande vad, påstår att han har ”gubbvad”, men av det märktes inget på uppvärmningen. Så är han ju också en tonåring i jämförelse med brorsan och mig. Tonårsvad?

– Inget jäkt nu. Jag har varit skadad, jag är egentligen inte i form för en halvmara, säger brorsan på startlinjen.

– Det är lugnt – det är ju själva grejen här, att vi ska springa ihop, i dag är vi ”Brothers in arms”, säger jag.

– Mmm, säger brorsan med lätt frånvarande blick, på väg in i bubblan.

Och starten går!

Det är en alldeles underbar början på loppet, med två kilometers utförslöpning. Vi lutar oss tillbaka och låter benen rulla.

Vi rullar på och rullar på och så planar det ut och så är det roliga slut.

– Oj, oj vilken backe, man kan ju lika gärna gå, suckar brorsan.

Vi går när det är som brantast, löper när det planar ut, rusar när det går utför. Vi är några löpare som följs åt, en kompakt man med silvergrått hår och ben som telefonstolpar springer förbi oss i alla uppförsbackar, men när det går utför så kommer vi ifatt och rullar förbi. Efter femton kilometer och på ett flackare parti börjar vi prata. Mannen kommer från Milano, han berättar att han har sprungit det här loppet i många år, han älskar landskapet, himlens höjd, han blir glad i själen av att springa här. När det börjar gå utför igen, och brorsan och jag rullar ifrån, ropar han, ”I´m sixty years old!” Jag vinkar bakåt, och ropar tillbaka, ”I´m sixtyone”!

– He, he, skrockar brorsan, och vi drar järnet och hoppas att han inte hinner ifatt oss i nästa uppförsbacke.

Vi löper i skuggan längs långa alléer av väldiga cypresser, solen lyser varm, vätskestationerna har allt man kan önska och lite till: vatten, sportdrycker, ost korv, russin, nötter, bananer – italienarna är livsnjutare också när det kommer till traillopp. Det är tuffa uppförsbackar och fantastiska utförslöpor, och snart bara någon kilometer kvar.Det är fint att springa med brorsan, härligt att höra honom stånka och pusta i uppförsbackarna på en ljudnivå ett par decibel högre än jag själv. Alf for i väg som en blixt redan i starten, verkade inget fel på vaden, kan tro han spottade upp sig!

Vi kommer i mål, klockan är inte ens lunch, och vi har redan fixat en halvmara. Vi hittar Alf i solen vid ett bord utanför en bar böjd över mobilen, och sätter oss bredvid.

–Ölprovning, säger jag till brorsan.

–Skulle tro det, säger brorsan.

–Spotta ut?

–Skulle inte tro det, säger brorsan.

–Skål och välkomna, säger Alf.

Ecomarathona del Chianti är över för den här gången. Men hemma i sängen i januari 2019, med en ylande Alfrida utanför, är jag där ännu!

I år åker vi till Ecomarathona del Chianti igen – häng med RW Travel Club!

 

Death by goblet squats

Death by goblet squats


Du har kanske någon gång tidigare råkat på ett pass som heter ”Death by”-någonting. Oftast går de ut på att du har en viss tid på dig, kör ett visst antal repetitioner av en eller flera övningar och vilar resten av tiden tills det är dags att köra igen och då ökar du antalet repetitioner. Så håller du på tills du inte hinner klart på den utsatta tiden. Då är du ute, eller död om man nu ska gå efter passnamnet. Förhoppningsvis är du inte död på riktigt, bara trött.

Det här är ett roligt upplägg där du kan tävla både mot dig själv och, om du vill, mot andra, jagad av klockan. Hinner du ett varv till? Vem hinner flest varv?

Det är också kul att se sin utveckling i ett sådant här pass. Om du börjar nu kan du jämföra om en månad, kanske klarar du ett varv till då. Det kan låta mycket, men det handlar inte bara om att bli så mycken snabbare och starkare, utan också att vänja dig vid tuff belastning och att orka arbeta i ett högt tempo under längre tid. Det kan vara nästan lite läskigt att verkligen utmana pannbenet och pressa sig till sitt yttersta, men det är inget farligt, bara jobbigt. Det är inga tunga övningar i sig, så det är bara att pressa på utan att du behöver vara rädd att skada dig.

Om du känner att antalet repetitioner du ska börja på känns oöverstigligt och du bara hinner ett par varv innan tiden nafsar dig i hasorna, börja med färre repetitioner. Du ska hinna minst fem varv med medföljande höjningar innan tiden tar slut.

Lägg in passet som ett eget snabbpass efter en ordentlig uppvärmning, eller som en flåsig avslutning på ett styrkepass.

Plocka fram en lämpligt tung kettlebell (jag skulle rekommendera att du testar mellan 12 och 16 kilo). Sätt en timer på enminutersintervaller. Första minuten gör du 10 goblet squats. Sätt ner kettlebellen och gör 5 burpees. Vänta sedan tills signalen för nästa minut ljuder, då kör du igång med varv två och gör 12 goblet squats och 5 burpees. Fortsätt att öka med två goblet squats varje varv tills du faktiskt inte hinner klart varvet innan minutsignalen ljuder.

Goblet squats

Svinga upp kettlebellen och fånga den vid bröstet. Håll armbågarna riktade snett framåt/nedåt. Skjut bak höften och gå ner i en djup benböj, gärna så att höften kommer under knälinjen, om du klarar att hålla upp bröstet. Pressa dig tillbaka upp utan att tappa fram bröstet.

Burpees

Sätt händerna i golvet med så raka ben som möjligt och hoppa bak med fötterna och lägg dig ner på magen med höften och bröstet i golvet. Ta sats med armarna, skapa momentum och hoppa in med fötterna så nära händerna du kan med så raka ben som möjligt. Räta upp överkroppen och gör ett hopp med klapp bakom eller över huvudet.

TIPS! Testa samma upplägg med andra övningar, till exempel:

Kettlebellsvingar och boxhopp

Hantelryck och upphopp

Situps och skridskohopp

 

Kycklingspett med hummus och gurksallad

Kycklingspett med hummus och gurksallad


Zahav’s Hummus

I Israel är hummus en stapelvara dygnet runt, det funkar som mellanmål med lite bröd eller kex, som frukost tillsammans med ett hårdkokt ägg eller som här, som tillbehör till middagen.

Receptet resulterar i cirka en liter (så om du inte ska göra det till stapelvara hemma hos dig kan du göra en mindre sats.)

  • Saften från 1 ½ stor citron
  • 2 rivna vitlöksklyftor (eller mer)
  • 2 tsk salt
  • 2 dl tahini (sesampasta)
  • 7 ½ dl kikärter, avrunna (spara vattnet de låg i)
  • 3 tsk spiskummin (eller mer)
  • Paprikapulver, hackad persilja och olivolja till servering.

Lägg citronsaft, vitlök och lite salt i en mixer eller matberedare och mixa kort. Låt stå i 10 minuter. Tillsätt tahini, resten av saltet och spiskummin. Mixa tills det blir en tjock pasta. Tillsätt 1–2 dl iskallt vatten, lite i taget tills det blir en slät sås. Häll ner de avrunna kikärterna i tahinimixen och mixa tills det är helt slätt. Stanna mixern och skrapa ner det som fastnar på kanterna några gånger. Häll i lite av kikärtsvattnet om det behövs för att göra den lösare. Smaka och tillsätt mer salt, citron eller spiskummin om du vill.  

När du serverar, pudra hummusen med paprikapulver och ringla över olivolja. Strössla över lite hackad persilja.

Lårfiléspett med lökmarinad

Det här receptet går fort och lätt att göra. Du kan dessutom göra dem kvällen innan middagen eller på morgonen och låta dem stå i kylen.

4 portioner

  • Cirka 1 kg benfria kycklinglår, skurna i 3 cm stora bitar
  • Träspett som legat i vattenbad
  • Lökmarinad:
  • 3 dl gul lök, grovhackad
  • 2 ½ dl grovhackad persilja
  • Saften från 2 citroner
  • ½ dl rapsolja
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk salt

Mixa alla ingredienser i en mixer tills det är som en tjock milkshake. Tillsätt lite vatten om det behövs för att göra den lösare. Lägg kycklingen i en plastpåse och häll ner marinaden. Massera in den i köttet och lägg i kylen i ett par timmar upp till ett par dagar.

Trä upp kycklingen på spett och grilla dem på en het grill eller i ugnen med grillaggregatet på i cirka 8 minuter, tills de är genomstekta och har fått en fin yta.

Israelisk gurksallad

Du kan, om du vill, äta den till frukost med lite smulad fetaost och en bit bröd.

4–6 portioner

  • 7 ½ dl hackade tomater
  • 7 ½ dl hackad gurka
  • 1 dl hackad persilja
  • 2 msk olivolja
  • 2 tsk citronsaft
  • 1 tsk salt

Blanda alla ingredienser i en stor skål och servera.

 

Öka din funktion (det är roligare än det låter)

Öka din funktion (det är roligare än det låter)


Det duger ju inte att bli stark som en björn och stel som ett kylskåp. För hur tror du att kroppen mår då? Och missförstå mig rätt här, jag säger inte att man måste vara vig, det är inte det rörlighet handlar om, utan snarare att bli elastisk och smidig i leder och muskler och stark i ytterlägena. Var det svårt att hänga med? Ok, vi tar det lite långsammare. Många sätter likhetstecken mellan rörlig och vig, och så kan man väl tolka det. Men frågan är hur mycket nytta man har av att vara just vig. Vad ska du…
Saucony EVERUN ger uthållig stötdämpning med snabb respons

Saucony EVERUN ger uthållig stötdämpning med snabb respons


Med tanke på den vikt vi lägger vid skornas stötdämpande förmåga, är det egentligen förvånande att den tekniska utvecklingen av skornas mellansulmaterial varit så pass trög. Sedan standardmaterialet EVA (etylenvinylacetat) började användas i mitten av 70-talet har vi under många år egentligen endast kunnat notera marginella förbättringar. Effektivare tillverkningsmetoder av plastskummaterialet EVA har visserligen gjort att mellansulorna fått något bättre hållbarhet efter hand, genom att de inte komprimerats lika snabbt som tidigare. Man har också successivt kunnat reducera vikten något.

Men det är först under de allra senaste åren som vi egentligen har fått se några egentliga tekniska framsteg genom att man har utvecklat nya typer av materialkombinationer. Detta har helt klart inneburit markant bättre stötdämpande egenskaper hos många löpträningsskor, vilket i förlängningen gjort löpningen till en trevligare upplevelse.

Saucony har definitivt spelat en ledande roll i den senare tidens utveckling och fick stor uppmärksamhet, när man hösten 2015 introducerade sitt innovativa EVERUN-material. Genom att istället för traditionellt EVA använda ett plastskum baserat på TPU (termoplastisk urethan) får mellansulan – förutom en god stötdämpande effekt – en effektivare energiåtergivning i stegets avveckling. En standardsula av EVA ger tillbaka 70 – 75% av den energi som du genererar vid fotisättningen, medan EVERUN-sulan returnerar 83%.

Saucony´s första modell med EVERUN-teknologi var Triumph ISO 2. Den fick omgående utmärkelsen Runners World´s Val i vårt stora skotest och vår testansvarige chef på RW ShoeLab i USA Dr Martyn Shorter kommenterade skon så här: ”Kombinationen mjukare stötdämpning och snabbare respons är inte lätt att åstadkomma.”

Förutom att använda EVERUN-materialet i hela eller delar av mellansulan – detaljutformningen varierar beroende på respektive skomodell – har Saucony också valt att lägga in ett tunt skikt att detta spänstiga material direkt under skons innersula. Denna s.k. topsole ger en påtagligt bekväm känsla direkt mot fotens undersida, samtidigt som det extra EVERUN-skiktet bättre fördelar trycket över en större yta av fotsulan.

Saucony har sedan introduktionen för drygt två år sedan utvecklat EVERUN-konceptet och merparten av löpskosortimentet har idag någon typ av EVERUN-lösning. Triumph-modellen – nu i sin fjärde version – är fortfarande Saucony´s toppmodell, för den som söker en neutralsko med maximal stötdämpning. Nedan följer en kort produktbeskrivning av Triumph ISO 4.


  • Hel EVERUN-mellansula och topsole.
  • Ovandelen i s.k. ISO-konstruktion har ett yttre, stödjande skikt och en mjuk plöskonstruktion som möjliggör en bekväm, individuellt anpassad passform.
  • Tri Flex yttersula ger säker kontakt med underlaget och ger god följsamhet.
  • Vikt: Herr 306 gram. Dam 266 gram.
  • Sulprofil: Häldel 28 mm. Framfot 20 mm

Tre fördelar med EVERUN:

  1. Kombinerar mjuk stötdämpning med snabb respons.
  2. Materialets formfasthet ger uthållig stötdämpning/längre hållbarhet.
  3. Påverkas mindre av yttertemperaturen än standard-EVA och ger därför en mer konstant stötdämpning, oavsett väderlek.

Vi lottar ut fem par nya HOVR från Under Armour!
Så här bär du vårens träning

Så här bär du vårens träning


Ryggsäck från Nike sport med ytterfack, skofack och laptopficka, 580 kronor.

 

Sportbag från Soc som går att justera i storlek beroende på hur mycket prylar du har med dig, 299 kronor.

Rejäl retrorygga från Everest med plats för allt du behöver i flera fack, bland annat ett för laptop. Pris: 499 kronor.

 

Yogaväska från Manduka med plats för matta, kläder och småprylar. Köps från yogobe.se och kostar 549 kronor.

 

Löparryggsäckar är inte alltid de snyggaste väskorna. Men Adidas Adizero löparryggsäck från Stella Mc Cartney är både snygg och har flera fack och ett vätskesystem. Den blir din för 1 299 kronor.

Vill du ha rejält med plats både för jobbsaker och träningskläder är Reeboks Crossfit Backpack ett bra val. Den har en separat påse som håller dina svettiga kläder från din laptop och många småfack. Pris 1 499 kronor.

 

Ok, det kanske är lite att ta i att kalla den en väska, men den här minimalistiska remmen från Casall är allt du behöver för att kunna bära med dig din matta till yogapasset. Pris: 99 kronor.

 

Smidig och stretchig midjeväska för löpningen (eller shoppingturen när du inte ids bära med dig mer än kreditkortet). Från H&M för 129 kronor.

 

Snygg bag från Lululemon med fack för allt du behöver ha med dig. Dessutom en rem så att du kan fästa din yogamatta uppepå väskan, om du vill ha en sådan med dig. Cirka 1 500 kronor.

 

Asics snygga och stadiga ryggsäck har en uttagbar skopåse för att dina svettiga skor inte ska behöva blanda sig med resten av dina prylar. Väskan har också ett vadderat fack för laptopen.

 

 

Träningsväskan 2.0

Träningsväskan 2.0


Vad har du i träningsväskan? Vet du verkligen det? Många av oss har nog rätt mycket grejer där som vi inte riktigt är medvetna om och som skulle må bra av att kastas ut. Om det är så att du har en träningsväska full med grejer som brukar hänga med till gymmet vareviga gång skulle jag råda dig att:

  1. Plocka ur varenda pinal ur väskan och städa ur den. Kanske till och med tvätta den en omgång i tvättmaskinen, om den tål det. Annars torka ur den ordentligt med en trasa så att den blir lite fräschare.
  2. Plocka i det du behöver, och bara det du behöver. Vissa kommer säkert tycka att den här packningen är pretentiös och fånig, men faktum är att det blir roligare om man är förberedd och har ordning och reda i väskan. Och gör det här regelbundet. Det landar ofta prylar i väskan som man tänker ”den här kan ju vara bra att ha” men som sedan visar sig vara värdelös. Låt den inte bli kvar i väskan.

Väskan Titta framför allt på själva väskan. Det bästa är en ryggsäck, framför allt om du har tänkt att du ska bära med den många dagar i veckan. Din rygg och dina axlar kommer att tacka dig om du inte bär hela eländet på ena axeln och blir krokig som en banan. Släpp fåfängan och satsa på en rejäl rygga!

Har väskan mer än ett fack, eller funkar den mer som en stor säck där allt hamnar huller om buller? Försök åtminstone ha ett par mindre fack för småsaker som lås, nycklar, plånbok med mera. Man vill inte stå och gräva bland svettiga skor efter sin plånbok när man ska hem.

Går väskan att tvätta? Tänk på att det kommer att ligga svettiga kläder och skor i den ganska ofta och det resulterar inte i fräschör.

Kläderna Lyxiga träningsväskor har ett speciellt luftkonditionerat fack för dina svettiga skor för att de inte ska behöva ligga sked med resten av grejerna i väskan. Långt ifrån alla väskor är dock utrustade med ett sådant fack. Det du kan göra är då att ta en av alla tygkassar som ligger hemma och skräpar och lägga ner svettiga skor och kläder i den innan du stoppar dem i väskan. Då kan du slänga med påsen i tvätten någon gång i veckan och du slipper muggig lukt från själva väskan.

Handduken Liten eller stor är en smaksak. Det är ju rätt sällan du behöver hushållets största badlakan när du ska till gymmet, men det kan ju samtidigt vara skönt att ha en handduk som är större än en tvättlapp, framför allt om du vill basta, eller tvätta håret. Det finns snabbtorkande varianter i mikrofiber speciellt för gymmet, men det går utmärkt med en helt vanlig frottéhandduk. Glöm inte att hänga upp den så fort du kan bara så att den inte börjar lukta surt där inne i väskan.

Necessären Samma sak som gäller för väskan, se till att den har småfack för hårsnoddar och annat smått pryttel, om du använder sådant. Packa inte ner en massa onödiga grejer, utan fundera på vad du faktiskt behöver och lägg ner det – inget annat. Låt inte heller gymnecessären bli en avskrädeshög för produkter du testade men inte riktigt gillade. Nej, in med bra grejer så blir det betydligt roligare att gå till gymmet, och inte minst att duscha. Släng också ner ett par plåster och/eller plåstertejp för alla eventualiteter, gymmet är trots allt ett ställe där det går att göra illa sig och få skavsår.

Ätbart Det är ingen dum idé alls att stoppa ner ett par nyttiga bars (som du gillar, du ska inte behöva äta dem som medicin), små påsar med nötter eller russinpaket – framför allt om du vet med dig att du blir väldigt hungrig efter träningen. Här gäller däremot den minst sagt viktiga regeln att slänga när de har blivit för gamla. Bara för att de ligger som nödproviant i gymväskan innebär det inte att de också har obegränsad hållbarhet. Nej, nötter och bars blir också gamla och se till att du rensar ut innan det blir äckligt.

Ta med en vattenflaska om du vill dricka under eller efter passet. Se till att den inte läcker och att den går att diska ur ibland. Annars kan du ta vilken flaska som helst.

Övrigt smått och gott Ja, vi är alla olika, vi tränar olika saker och vill alltså ha olika småsaker i väskan. Kanske behöver du ett knäskydd, coachtejp eget hopprep… Listan kan göras oändlig. Men se till att inte bära omkring på en massa grejer i onödan och se till att ibland packa ur allt du har i väskan och packa om. Omvärdera och tvätta.