Hamburg nästa!


Jag vet inte riktigt om jag har förstått att det faktiskt bara är fyra dagar kvar tills det är dags att (försöka) leverera en maxprestation på marathon distansen. Mentalt känner jag mig inte alls förberedd på det. Tiden bara rann iväg nu på slutet, helt plötsligt försvann både snön och minusgraderna och byttes istället ut mot solsken, kvittrande fåglar, asfaltslöpning och hundskit under skorna. Våren brukar ju för det mesta innebära att man kan kvittera ut ett ganska fläskigt kvitto på vinterns träning men för egen del har formen känts spårlöst försvunnen den senaste tiden. Benen har vart tunga och tävlingsfarten har känts som sprintlopp stundtals. Jag har mest tänkt att ”det löser sig” och skjutit alla dom tankarna framför mig men nu står jag alltså här med fyra dagar till godo utan att kunna göra nånting mer och är ytterst osäker på vilken form jag befinner mig i.

Att jag tar mig runt tvivlar jag inte på utan det handlar snarare om vilken tid det ska bli. Fysiskt har det ändå känts lättare och lättare i tänkt tävlingsfart för varje pass jag kört nu på slutet och det är ju positivt. Igår sprang jag det sista lite hårdare passet som inkluderade en femma på 19.21, bra mycket snabbare än den form jag faktiskt är i men det kändes ändå som att jag sprang med handbromsen i. Jag har inga illusioner om att den sista femman på söndag kommer kännas så lätt men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Det som skrämmer mig mest är att jag inte är på tårna när det kommer till den mentala biten. Marathon är ju egentligen ett mentalt krig i huvudet i 42km och just nu är känslan att jag kommer vilja ta den enkla vägen ut på söndag när tröttheten kommer. Är det nåt man inte får vara rädd för så är det att vara rädd för att bli trött för då kommer det garanterat gå åt helvette. Tvärtom, ska man lyckas så måste man se fram emot tröttheten, nästan längta efter den och våga omfamna den. Tyvärr är mitt mindset just nu inställt på rädsla.

Dom här tankarna har nog alla som ska springa en mara vare sig det är den första eller femtionde, för att springa marathon är både läskigt och skitjobbigt. Skillnaden nu jämfört med tidigare lopp är att jag har låtit dom negativa tankarna ta över alldeles för mycket. Inför mina senaste maror har jag tänkt exakt samma sak men med skillnaden att jag har vart helt övertygad om att kunna persa ändå och trott på min förmåga och den träning jag gjort. Sen har det skitit sig ändå men inte för att jag gett upp på förhand. Nu säger jag inte att det kommer gå skit på söndag, jag ska öppna för PB och se hur länge det håller men jag är i alla fall mentalt inställd på att det inte kommer gå bra. 

Hamburg marathon på söndag blir marathon nummer 13 utomlands så det känns som jag börjar bli hyfsat rutinerad på det här nu. Den här gången blir det verkligen bara ner, springa och hem. Kommer nog inte vara i Tyskland i mer än 48 timmar. Inget turistande dagarna innan som i Boston då benen var som lyktstolpar på raceday, det är najs. Hotellet ligger dessutom på gångavstånd från starten vilket alltid är positivt, riktigt skönt att slippa bagarväckning mitt i natten som i New York.

Inför Chicago i höstas skrev jag en packlista på grejer man inte får glömma, just för att jag alltid brukar glömma nånting av följande:

  • Sverigelinne & korta tights
  • 6 x Maurten gel
  • Plåster / tejp för bröstvårtor och andra känsliga delar
  • Vaselin för att slippa skav under armarna
  • Armvärmare
  • Flipbelt
  • Carboloader
  • Slängkläder typ hoodie & mjukisbrallor
  • Nike Vaporfly 4%
  • GPS klocka
  • Vantar, keps, vita strumpor
  • Startbevis
  • Pass

Mer än så behövs egentligen inte. Sen återstår bara det jobbiga, att förflytta kroppen 4,2 mil. Vädret ser i alla fall ut att bli riktigt bra; 10 grader vid start, mulet och svag vind, 3m/s, det är egentligen bara duggregnet som saknas för helt optimala förhållanden. Det enda som återstår nu är att börja förbereda sig mentalt på smärtan som komma skall. Egentligen är det ju helt sjukt att man utsätter sig för den frivilligt, till och med betalar dyra pengar för det och dessutom flyger hundratals mil bara för att bli trött och se ut som en skitnödig pelikan dagarna efter när man försöker gå i trappor. Eventuellt blir det nån kort jogg till beroende på hur benen känns, annars så är det söndag som gäller. Klockan 9.30 smäller det och mitt startnummer är 1195 om nån är intresserad av att se hur det går.

/Hörs

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Årets stora skotest
  • Öka farten! Så toppar du formen
  • Hel och Stark! Den snabba vägen tillbaka från skadan
  • Så äter du dig i maraform
  • Tröskeltrenden: Spring långt och snabbt utan att gå sönder
  • 6 vårfina löpprylar
  • Comebacken! Anna Silvnader är starkare än någonsin
Bli plusmedlem nu
Njut av utsikten!

Njut av utsikten!


En del saker gör vi bäst med autopiloten inkopplad. Andas, till exempel. Och, visar det sig nu – att springa. Det verkar nämligen som att du rör dig bättre ju mindre du tänker på just det, visar ny forskning publicerad i tidningen Journal of Sports Science.

I studien fick tolv löpare springa i en jämn hastighet på ett löpband, med virtual-realityutrustning som efterliknade upplevelsen av att springa runt en sjö. Deras löpekonomi – energin som går åt till att hålla en viss hastighet – mättes under tre olika förhållanden. Dels när löparna fokuserade på löptekniken (hur de rörde sig), dels när de fokuserade på sin andning samt när de fokuserade på omgivningen. Resultatet är fascinerande: Löparna var i snitt 2,6 procent mindre effektiva när de fokuserade på sin löpteknik jämfört med när de fokuserade på omgivningarna, och 4,2 procent mindre effektiva när de fokuserade på andningen i stället för på omgivningarna. Alltså ytterligare en anledning att springa utomhus – och att se dig omkring när du springer ett lopp!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Koll på håll!

Koll på håll!


Det är ett välkänt löparproblem – du har bra fart, är nere på PB-tider och då bestämmer sig kroppen för att ge upp och magen att krampa. Vi kan springa genom snöslask och is, med lossnande tånaglar och ömmande muskler men när vi känner den där huggande känslan av håll, då är det svårt att fortsätta. Det är oklart varför vi får håll, forskningen vet helt enkelt inte, men det finns sätt att slippa det. 

Säkra upp bålen

Att jobba med styrkan runt dina höfter, mage och rygg (dynamiska plankor, rygglyft och åsnesparkar till exempel) eller att regelbundet gå på yoga eller pilates kan stärka diafragman och göra att den inte krampar lika lätt. 

Ladda rimligt

Vad och när du äter kan bidra till att du får håll. Om kroppen fortfarande jobbar med att smälta maten har du mindre blod som cirkulerar i diafragman som då kan krampa. Mat som innehåller mycket fett eller fibrer bör undvikas två timmar före en löptur. Om du ofta får håll kan du föra matdagbok ett tag och anteckna när du får håll och se om du kan se ett samband mellan viss mat och håll.

Värm upp

Att gå från stillastående till full fart kan spara tid, men kan göra att du börjar andas oregelbundet och det gillar inte diafragman. Ta några minuters promenad och jogg innan du sätter fart så att andningen hinner ikapp. 

Andas djupare

Om du andas med för små och grunda andetag högt upp i bröstet kommer du inte att kunna få ner tillräckligt med syre för att kunna driva dina muskler. Att andas djupare, till exempel att andas in under två steg och ut under ett steg kommer att lugna ner andningen och gör att du får ner mer syre. 

kramplösande

Fyra sätt att stoppa den fruktade vadkrampen. 

• Stå med främre trampdynan på ett trappsteg. Tryck ner hälen så långt du kan och res dig sedan upp i en tåhävning så högt du kan. Upprepa 20 gånger per ben.

• Stretcha vaderna innan du går ut och springer. Och stanna gärna en snabbis i slutet på ditt maraton för att undvika upploppskramp. 

• Spring lugnare pass på mjuka underlag för att minska belastningen på muskler och skelett. 

• Drick ordentligt. En uttorkad kropp krampar lättare. 

strategier för håll

• Sakta in och jogga eller gå en stund.

• Andas ut när du sätter ner foten som är på motsatt sida än där det gör ont och fortsätt att andas så tills det ger med sig. 

• Öka farten långsamt när smärtan avtar. Fortsätt att fokusera på andningen. 

• Plocka upp en liten sten och håll den hårt i din knutna näve. Det hjälper för vissa, oklart varför.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

VINN Metaride – skon från ASICS som omdefinierar långdistanslöpningen!

VINN Metaride – skon från ASICS som omdefinierar långdistanslöpningen!


Nyligen skrev ASICS löparhistoria när företaget lanserade ett helt nytt koncept för effektivare löpning, METARIDE. Skon designades med syftet att göra det lättare för löpare att springa långa distanser. Nu har du chans att vinna den nya skon som bara finns i begränsad upplaga välden över.

Metaride är en av de viktigaste innovationerna som ASICS lanserat under de senaste 70 åren och skon kombinerar egenutvecklade teknologier med en radikalt ny design, vilket har gett en nyfikenhet bland löpare världen över.  Metarides första version finns i begränsad upplaga, och nu har du chansen vinna den heta nya skomodellen som  har som mål att optimera alla tre faserna i steget.
Tävlingen där en herr- och en damsko tävlas ut presenteras av ASICS i samarbete med Runner´s World. För att tävla svarar du på frågan vilket land ASICS kommer från och anger din e-postadress. Motivera även kort varför just du vill vinna Metaride.

TÄVLA HÄR!

Vinnarna meddelas via e-post och publiceras på Runner´s Worlds Instagramsida i slutet av april.

Lycka till!!

Runner´s Worlds Chefredaktör testar Metaride på ASICS Institute of Sport Science i Kobe i Japan

Asics Metaride – Ett helt nytt koncept

ASICS Metarides speciella design syftar till att minimera rörelsen i fotleden, för att minska energiåtgången just där med upp till 20 procent. Asics hänvisar själva till forskning gjord på University of Loughborough i Storbritannien, där man har jämfört ”den totala minskningen av energiförlusten under stötdämpnings- och framåtdrivningsfasen” mellan Metaride och vanliga löparskor i samma kategori.

Det här betyder helt enkelt att Metaride ska göra det lättare att springa långa distanser mer energieffektivt. Det menar Asics att man åstadkommer genom skons mycket styva och uppåtböjda mellansula, kallad Guidesole. Metaride är gjord för löpare som landar på hälen (90 procent av löparna i målgruppen gör det enligt Asics). Den ska sedan – tack vare sulan – hjälpa till när det gäller att förflytta tyngdpunkten genom löpstegets stödfas. Effekten blir att löparen liksom ”gungar” sig genom varje steg.

Mellan yttersulan och foten ligger också olika lager av FlyteFoam för att ge såväl stötdämpning som ett mer effektivt frånskjut. Ovandelen är stickad i ett mjukt och formbart material med god andningsförmåga, som ger stöd där det behövs.

Den radikalt annorlunda konstruktionen och designen av sulan – för att vara en sko från Asics – ger onekligen en annorlunda löpkänsla, så mycket kan vi säga. Asics själva är tydliga med att Metaride främst är framtagen för löpare som springer i farter mellan 5–7 minuter per kilometer, men att man nu jobbar på lättare versioner för löpning i högre farter.

Metaride väger 300/265 gram, har nolldropp (ingen höjdskillnad mellan häl och tå) och kostar 2 500 kronor.

Sponsrat inlägg
Antal kommentarer: 2

Irene Rutström

Japan
irenerutstrom@hotmail.com
Skulle älska att prova den nya modellen och bli en bättre löpare


Peter Hansson

Japan familj.hansson@telia.com
Behöver ett lyft i min löpning och det här verkar vara lösningen som jag söker.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kreti och pleti


Alltså vad hände egentligen? Helt plötsligt tog vintern slut. Ishalka blev till asfalt och snöfall blev till strålande sol. Det gick så fort att jag fortfarande inte riktigt har hunnit förstå att det är vår nu. Hallelujah, jag överlevde den här vintern också, check! För det är lite så det känns varje år när man gått och längtat i flera månader efter det där ljuset i tunneln borta vid horisonten. Nu är vi äntligen där! Vi tog oss ur mörkret även i år.

Jag romantiserar ofta våren och inbillar mig att löpningen kommer bli så fantastisk nu när man äntligen slipper tre lager kläder, dubbade skor och stelfruset snor i ansiktet till förmån för ljusa dagar och kortbrallor. Och visst är det rätt najs med nysopade gator och doften av jord och asfalt men helt ärligt så föredrar jag faktiskt att springa på vintern, helt enkelt därför att det är som livet i stort – grått, mörkt och ganska trist. Framförallt så slipper man svettas så jävla mycket, jag fryser mycket hellre. Och med förra sommarens vidriga värmebölja färskt i minnet så tar jag vinterlöpning före sommar alla dagar i veckan.

En sak som stör mig med våren är att jag nu måste trängas med massa andra människor som helt plötsligt vaknat ur sin vinterdvala och fått för sig att det ska springas bara för att fåglarna kvittrar och solen skiner. Ungefär som gymmen i januari då alla ska börja träna och sen droppar av en efter en allt eftersom. Vars var ni i januari när det var två meter snö? Vars var ni i februari då kvicksilvret visade -30 grader? Själv var jag ute i mörkret och tuggade distans med snö upp till knäna. Min polare Mattias brukar ofta beskriva mig som elitistiskt oavsett vad det gäller. Jag vet inte alls vart han har fått det ifrån, det stämmer inte alls. Jag är bara 49% elitistisk och 51% snobb.

Våren har en tendens till att locka ut, inte bara folk som springer, utan även alla hundägare. Dom hade gärna kunnat få stanna inne. Senast idag fick jag ett psykbryt på massa hundägare när jag var ute och sprang. När jag kom springandes vid Mittuniversitetet såg jag i ögonvrån ett gäng hundägare som alla hade sina hundar okopplade och precis när jag sprang förbi så började dom skälla, skrika, hoppa och nafsa efter mig. Som tur var var det bara småhundar men det hindrade inte mig från att stanna och skrika alla möjliga fula ord och idiotförklara dem medan salivet sprutade åt alla håll. Och det är långt ifrån en engångsföreteelse, jag tycker att det nästan är mer regel än undantag den här tiden på året. Hundägare; håll er jävla hundar kopplade eller stanna inne, hur svårt ska det vara? Tyvärr är det inte bara hundägare jag får psykbryt på, för nån vecka sen mötte jag en gammal gubbe som var ute och promenerade. Vägen var rätt blöt och isig, han visade ganska tydligt att han inte tänkte väja så jag hoppade ut i den geggiga väggrenen för att springa förbi honom. Precis när vi möttes så nuddade vi varandra och precis då trycker gubbjäveln till med axeln så att jag tappar balansen. Vilken idiot! Jag började såklart skrika och undra vafan han höll på med varpå han svarade att jag ”borde se mig för”. Vi stod säkert och skrek på varandra i flera minuter. Våren har en tendens till att locka fram både kreti och pleti, ytterligare en anledning till varför vintern är bättre för då slipper man träffa på dessa idioter.

Nu låter det kanske som att jag avskyr allt vad våren innebär. Så är det såklart inte, men måste jag välja så föredrar jag höst och vinter när det kommer till löpning. En positiv sak med våren är ju att det innebär tävlingar och lopp. För egen del är det bara två veckor kvar tills det är dags för årets första mara. Jag är ganska övertygad om att det inte kommer bli nåt PB även fast jag tränat på hyggligt under hela vintern, men mentalt skrämmer det mig att maxa 42,2km och är det nåt som är viktigt inför en mara så är det vilket mindset man går in i loppet med. Hövvet måste vara med lika mycket som benen och just nu är det nog det som kommer att vara den begränsande faktorn.

Igår körde jag och brorsan det sista långpasset innan Hamburg som innehöll 4x5km i marafart. Det var jobbigare än jag hade räknat med, initialt hade vi tänkt 5x5km men det fanns inte på kartan igår. Femmorna gick ändå på 19.42, 19.38, 19.45 och 19.30 med 1km joggvila däremellan. Hade det vart för en månad sen hade jag vart helnöjd men nu med två veckor kvar så borde känslan ha vart betydligt bättre än vad den var igår. Nu är i alla fall träningen gjord. Kommer börja trappa ner redan under veckan som kommer i hopp om att benen ska vara riktigt fräscha till den 28 april. Även om jag tycker att jag inte har tränat lika bra och hårt i år som tidigare år så har jag ändå snittat 12,3 mil/v sen januari och ju äldre jag blir, desto mer sliten blir jag av mängd, för att inte tala om återhämtningen som tar betydligt längre tid. Men jag ska i alla fall ge det en chans!

/Hörs

Milano Marathon – bästa sättet att turista på

Milano Marathon – bästa sättet att turista på


Milano Marathon går av stapeln i april varje år. Unikt är att drygt 15 000 av löparna springer loppet som en stafett. I år tävlade loppets sko-sponsor Under Armour, i samarbete med Runner’s World, ut en startplats i stafetten. Nu är loppet avgjort och vi har stämt av upplevelsen med Rebecca Eriksson som fick hänga med till Milano!

Milano Marathon kan även springas som en stafett, vilket drygt 15000 löpare gjorde i år. Loppets skosponsor Under Armour bjöd i samband med loppet ner åtta löpare från Norden som fick chansen att springa loppets stafettinslag i två olika lag. Sträckorna varierade från 7–13 kilometer. Vi ställde några frågor till Rebecca Eriksson som var den lyckliga vinnaren i Runner’s Worlds tävling av resan till Milano Marathon tillsammans med Under Armour.

Rebecca tillsammans med en av sina stafettkompisar

Vad är skillnaden på att springa i lag mot att springa själv?
– Man delar både peppighet och nervositet med varandra och ”slipper” således hålla det för sig själv. Jag älskar att springa lopp på egen hand och känslan av att ha klarat något alldeles ensam. Men som lagidrottare i grunden så vurmar jag för teamkänsla och gemensam kraft. Med en stafett får man helt enkelt det bästa av två världar, både ett eget lopp i form av den egna sträckan samt ett gemensamt mål för alla att försöka nå. Dessutom får man avsluta med en hederlig, svettig gruppkram!

Vilken sträcka sprang du?
– Sträcka två, den var ganska exakt 10 kilometer.

Hur gick växlingen?
– Bra – till slut, haha! Jag gjorde en grov miss och tog mig först till fel växlingszon. Men eftersom jag alltid vill vara ute i god tid hann jag ändå placera mig i korrekt zon tills det var min tur att springa iväg. Själva växlingarna var tjusningen i loppet, att mötas av kompisen som precis sprungit och få en highfive och sista peppen inför sin egen sträcka.

Du sprang ju i Under Armours nya sko INFINITE. Vad tyckte du om skon?
– Den var inte bara väldigt snygg, utan den satt även skönt på foten och hade en perfekt dämpning. Skon känns lätt och ventilerade bra samtidigt som den höll fötterna torra – trots regnet som duggade nästan hela loppet.

Vad tyckte du om att springa i Milano?
– Det är alltid roligt att springa på andra platser än vad man vanligtvis gör, speciellt i nya städer. Jag vill påstå att det inte finns ett bättre sätt att turista än att ge sig ut och springa. Det var en relativt lättlöpt bana med få backar och breda gator att ta sig fram på, och italienarna var glada längs med banan.

Har du några tips eller andra lärdomar för andra som är sugna att springa ett stafettmaraton?
– Gör det, det är kul! Titta bara en extra gång på kartan var din växling ska ske så att du tar dig till rätt plats på första försöket. Och som i alla lopp: sänk axlarna, var lagom nervös, njut av andra löpare och få och ge energi till och från dem genom att ha roligt längs banan. ”Happy runners” smittar av sig.

Rebeccas vinnande motivering till varför just hon skulle vinna resan till Milano med Under Armour Nordics löd:

  • Är nyförälskad i löpning.
  • Sen gammalt förälskad i Italien.
  • Träffar gärna likasinnade och oliksinnade för att bli inspirerad och även få möjlighet att inspirera.
  • Behöver något KUL att se fram emot!
  • Älskar glass och har hört att den ska vara magisk i Milano! 

Nyfiken på skon som Rebecca sprang i? Läs mer om Hovr Infinite här

Sponsrat inlägg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in