Blog

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet


Löparfolkfesten Göteborgsvarvet, med upp mot 60.000 löpare, bjöd i 40:e upplagan på riktigt fint löparväder. Eliten sprang riktigt fort och i svenska mästerskapen på halvmaraton som avgjordes i samband med årets lopp tog favoriterna Charlotta Fougberg och Robel Fshia hem gulden genom suveräna löpningar.

I herrklassen försvarade Shadrack Kimining från Kenya sin Göterborgsvarvstitel genom väldigt aktiv löpning i täten. En efter en släppte konkurrenterna och efter milpassering på 28:43 nådde Shadrack målet på Slottskogsvallen under den fulltaliga publikens jubel på imponerande 1:00:38. Segermarginalen blev nu 10 sekunder, där landsmannen från Kenya Birech Jarius blev 2:a i loppet.

En svensk, Spårvägens Robel Fshia, hängde med i tätklungan inledningsvis. Strax innan 10 km passeringen tog Robel vätska, något som gjorde att hans mage ”drog ihop sig” och då tvingades han släppa absoluta täten. Robel höll dock mycket bra fart in i mål och med 1:03:02, vilket är nytt mästerskapsrekord, var han över 3 minuter före SM silvermedaljören från Huddinges Niklas Jonsson som hade 1:06:14. Bronset i SM klassen gick till Götas Jonas Leandersson på 1:06:54.

På damsidan kopplade kenyansk Cynthia Jerop tidigt greppet om loppet men strax innan Slottsskogsvallen kom landsmaninnan Tabitha Gichia ifatt och spurtade om. Segertiden skrevs till 1:08:18, och Jerop kom i mål 8 sekunder efter på 1:08:26.

I SM klassen blev det en kamp mellan förhandsfavoriterna Charlotta Fougberg från Ullevi, och Hanna Lindholm från Huddinge. Dom hängde ihop och passerade milen tillsammans på 34:36. Vid 15 kilometer hade Charlotta börjat glida ifrån Hanna och vid tidsmattan efter 1,5 mil var hon 7 sekunder före Hanna.

Tidsmarginalen bakåt, för Charlotta, gällande SM placeringarna ökade och hon nådde målet under hemmapublikens jubel på fina 1:13:16. Med det var Charlotta slutligen dryga minuten före Hanna som tog hem SM silvret på 1:14:20. Bronset i SM-klassen gick till Spårvägens Cecilia Norrbom på 1:16:10.

Runner´s Worlds Instagramsida @runnersworldswe finns målgången för alla segrare och nedan berättar Charlotta om sitt SM guld och känslan i hennes första Göteborgsvarv som löpare.

 

TILL RESULTATEN

Vem vinner Varvet?

Vem vinner Varvet?


Göteborgsvarvet är världens största halvmaraton – och svenskt mästerskap för den svenska eliten. I startfältet finns dessutom åtta herrar som sprungit halvmaran under 60 minuter.

Bland de åtta herrar som har sprungit en halvmara under 60 minuter har Richard Mengich banrekordet. Han är också den enda som sprungit Göteborgsvarvet under timmen. Han gör nu sin sjunde start i Göteborgsvarvet. Även fjolårssegraren Shadrach Kimining står på startlinjen.

Bland kvinnorna ställer fem löpare som sprungit sträckan under 70 minuter upp för start. Utöver fjolårsvinnaren Belete Meserat finns flera rutinerade löpare med.

Göteborgsvarvet är även i år svenskt mästerskap på halvmaraton. I damklassen är det främst hemmalöparen Charlotta Fougberg från Ullevie och Hanna Lindholm, Huddinge, som kommer att slåss om medaljerna. Båda satsar på att sätta nya personliga rekord på halvmaraton i Göteborgsvarvet.

Frågan är om någon svensk herre kommer att rå på Spårvägens Robel Fshisa i kampen om SM-guldet – och om Robel kan utmana löparna i världseliten och det svenska rekordet som han ”missat” med 1-2 sekunder i sina senaste halvmaratonlopp på 61:18 respektive 61:19. (Napoleon Solomon har rekordet på 1:01:17)

Klockan 13 på lördag, 18 maj, går starten för det 40:e Göteborgsvarvet. Cirka en timme senare har vi facit.

Här kan du följa eliten på livetracking under tävlingsdagen

Runner´s World instagramsida kan du via mobilen hitta livesändningen från presskonferensen inför loppet.

Charlotta Fougberg satsar på guldet

Charlotta Fougberg satsar på guldet


Hinderlöparen Charlotta Fougbergs satsning på långdistans har hittills inneburit den tredje bästa svenska tiden på maraton genom tiderna. Nu springer hon Göteborgsvarvet i sin hemstad – och siktar förstås på SM-guldet.

Charlotta Fougberg har på kort tid gått från att ha varit Sveriges bästa hinderlöpare med mästerskapsmedaljer på meritlistan till att fullt ut satsa på långdistanslöpning. Debuten på halvmarasträckan skedde för ett drygt år sedan, och tidigt i år gjorde hon en succédebut på maratondistansen. Då satte hon den då näst bästa svenska tiden bland kvinnor någonsin.
Nu ska hon äntligen få springa Varvet, som går på hemmaplan för Ullevilöparen. Vi stämde av med Charlotta inför loppet.

Hur känns det att göra debut på Varvet?

– Det ska bli otroligt spännande och superkul att äntligen få springa Göteborgsvarvet. Det är en folkfest, så jag tror att jag kommer att njuta hela vägen. Det här har varit ett lopp jag velat springa länge, något jag för egen del kanske inte hade trott att jag skulle kunna göra för några år sedan. Men alla vill nog springa Varvet, särskilt vi göteborgare.

Kan du som elitlöpare njuta hela vägen på en halvmara?
– Jag har bara sprungit halvmaradistansen på tävling en gång och då var det ganska lätt att njuta. Nu är jag både i bättre form och har mer erfarenhet. Så jag går in med inställningen att jag kommer att kunna njuta – även om det här är en tuffare bana jämfört med mitt debutlopp på distansen.

Formen är alltså bättre nu mot när du debuterade på sträckan (Charlotta gjorde då 1.11.58). Men hur står sig formen i jämförelse med din succédebut på maran?
– Är det rätt väderförhållanden tror jag absolut att formen finns för att jag ska kunna sätta personbästa, även om Varvet är en tuffare bana. Jag är i bra form, precis som inför maran, men just nu har jag inte lika många långa pass i kroppen som jag hade då. Men det är ju å andra sidan inte heller någon mara jag ska springa på lördag. Nu är jag i bra halvmaraform och har mer rutin. Sträckan känns faktiskt ganska kort numera.

Hur ser du på konkurrensen? Både från de internationella löparna och när det gäller SM?

– Självklart kommer jag att göra allt för att springa hem SM-guldet. Samtidigt är konkurrensen där riktigt tuff, med exempelvis Hanna Lindholm som ju visat bra form nyligen. Ser man på de internationella löparna har flera av dem personbästan som är 3–4 minuter bättre än mitt. Men precis som jag kan ha en riktigt bra dag kan andra ha sämre dagar, och givetvis tvärt om. Men det är inspirerande med konkurrens, både i SM och i loppet som helhet.
– Rent taktiskt har jag lärt mig att det är viktigt att göra sitt eget lopp på de här längre distanserna. Hur upplägget blir beror förstås på hur övriga springer, men jag kommer inte att försöka hänga med i farter som jag inte har.

Hur gör du det sista dygnet när det gäller vätska och energiintag?
– Jag dricker lite extra sportdryck och fokuserar på att äta mer kolhydrater. Jag tar bort fiberrik kost som grönsaker och fullkorn och väljer mer ris eller couscous som bas.

Väderprognosen säger att det kan bli regn under loppet. Inverkar det något på din taktik?
– För en göteborgare spelar inte lite regn någon roll. Men jag hörde igår att det kanske blir motvind på Hisingssidan och det tror jag kan påverka mer. Där är det mer öppet och då kan motvinden påverka. Vi kan ju inte påverka vädret, men vi kan förstås anpassa fart och taktik efter hur det blir. Och blir det motvind får jag väl hitta nån att gömma mig bakom, som Hanna Lindholm kanske …

Göteborgsvarvet är världens största halvmaratonlopp. Har du något sista minuten-tips till alla som siktar på att klara av sträckan snarare än att komma först?
– Ha tålamod, förivra dig inte i början utan spara krafterna till slutet av loppet. Drick vatten, eller sportdryck om du testat den innan, och så det klassiska: spring i skor som du vet funkar. Sedan är det bara att njuta av folkfesten och ta in all den positiva energi publiken och dina medlöpare ger dig!

RW tackar för intervjun, önskar stort lycka till och ser fram mot att följa Charlotta i Varvet och framöver som ”långlöpare”

 

Tävla och vinn! – Löparkläder från Power Woman

Tävla och vinn! – Löparkläder från Power Woman


Spring in sommaren i snygga och funktionella löparkläder från svenska sportklädmärket Power Woman – eller ge bort dem till en stark mamma lagom till mors dag den 26 maj! Vi tävlar ut två snabba set med löparkläder samt fyra löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman” – den ultimata tröjan att springa om någon i!

Bakom det svenska sportklädmärket Power Woman ligger entreprenören Anna Wretling som själv utövar allt från maraton- till ultralöpning, triathlon och styrketräning. Hennes målsättning med Power Woman är att lyfta kvinnans kraft och erbjuda sportkläder av hög kvalitet – med en lika hög modegrad. Helt enkelt funktionskläder för kvinnor som vill träna och tävla med stil.

Är du en av dem – eller känner du en ”power woman” som skulle behöva ett snyggt, nytt kit med löparkläder inför sommaren? Kanske vill du inspirera din starka mamma att ge sig ut och springa lagom till mors dag den 26 maj?

Ta då chansen och delta i vår tävling, som arrangeras i samarbete med Power Woman.

FYLL I VÅRT FORMULÄR OCH TÄVLA HÄR. Motivera varför just du – eller din ”power woman” – behöver ett specialdesignat set med löparkläder från Power Woman.

Totalt två set med löparshorts och top (värde 1 790 kronor per set) samt fyra zebramönstrade löparlinnen med texten ”You have just been passed by a powerwoman” (värde 595 kronor) står på spel.
Vi behöver din motivering senast den 26 maj.

Lycka till!

 

 

Power Woman Run Hot Short
Specialdesignade löparshorts i tekniskt material med siliconkanter för att sitta bra och undvika skav, de fungerar även för simning eller swimrun – på egen hand eller under en våtdräkt. Material, passform och skärning är förstås framtaget för högintensiva aktiviteter. Pris: 995 kronor.
Läs mer här

 

Power Woman Run Hot Top
Löpar-BH med två axelband. Speciellt framtagen för löpare men fungerar för alla typer av högintensiva aktiviteter som simning, swimrun eller triathlon – på egen hand eller under en våtdräkt. Funktionsmaterial av hög kvalitet, med stöd för små till medelstora byster. Pris: 795 kronor.
Läs mer här

Power Woman Edge Back off tank
Ett kaxigt linne i zebramönstrat funktionsmaterial, med texten ”You have just been passed by a powerwoman” på ryggen. Perfekt att springa om andra löpare i! Pris: 595 kronor.
Läs mer här

Run Happy pass med Brooks 20 maj!

Run Happy pass med Brooks 20 maj!


Måndag den 20/5 bjuder Runner´s World i samarbete med Brooks in till ett löp- och löpstyrkepass från GIH i Stockholm med start kl 18.00. Alla löpare som vill bli starkare i sin löpning är välkomna. Passet tar runt 90 minuter och leds av Runner´s Worlds Anders Szalkai och Camilla Rahm.

För att veta hur många som kommer är det bra om ANMÄLER DIG HÄR. Passet är självklart helt gratis och alla utmanar sig själva utifrån sin egen nivå.

På GIH har du möjlighet att både byta om innan och efter passet, och du kan lämna en väska i låst rum/övervakad plats under träningen.

Brooks, som är USAs största löpskomärke relanseras nu i Sverige och passet utgår från deras slogan ”Run Happy”! Det ska helt enkelt vara ett kul pass, om än något utmanande!

Det kommer finnas ett begränsat antal testskor att prova under passet, så vill du testa kom gärna en stund innan samlingen klockan 18.00.

Klockan 18.00 inleder vi med en kort samling, sedan beger vi oss ut i närområdet för en inledande löppass där vi där vi kombinerar olika löpträningsmoment. Det blir löpning i backe men även lite tuffare fart med bra teknik på några intervaller utan kupering. Vi sätter även löpstyrkan i fokus med olika löpskolningsövningar i uppvarmningen.
Efter löpdelen håller coach Camilla Rahm i ett löpstyrke fyspass på ca 30 minuter.

Alla oavsett nivå är välkomna och vi delar in oss i några fartgrupper på de moment där det behövs. Efter träningen kan du självklart få svar på alla frågor kring Brooks löparskor av representater för det populära löpskomärket.

Hoppas vi ses, och glöm inte anmäla dig.

Datum & tid: Måndag 20:e Maj kl 18.00

Plats: GIH. Lidingövägen 1. Vi ses vid ingående till idrottshalls byggnaden, vilket blir mitten på byggnaden mitt emot gräsytan.

ANMÄL DIG HÄR genom att ange ditt namn/e-postadress

Läs mer om Brooks skor som testats under våren

 

Rivstart för nya podden WISS och SWÄRM – ON THE RUN

Rivstart för nya podden WISS och SWÄRM – ON THE RUN


Wiss och Swärm- On the run är en ny podd hos Runner´s World som direkt fick många löpare att ladda ner premiäravsnittet för lyssning. Det är starka sprintern Sara Wiss och glada distanslöparen Josefine Swärm som motiverar och inspirerar.

I podden kommer lyssnarna få följa deras träning, höra om intressanta tränings- och tävlingserfarenheter och om hur dom får ihop det så kallade livspusslet med allt vad det innebär.
I premiäravsnittet berättar tjejerna mer om sig själva och så kommer dom in på loppsäsongen där du redan i första avsnittet kan få många värdefulla tips.

Klicka vidare och lyssna på premiäravsnittet

Häng med i succén We Who Run Club

Häng med i succén We Who Run Club


Under några år har Saucony inspirerat löpare genom sitt löparcommunity där alla kunnat hänga med oavsett nivå eller vart i landet man befinner sig. I år heter konceptet We Who Run Club och i juni drar träningen mot Lidingöloppet igång. Häng med och inspireras oavsett vad ditt mål är.

Både 2017 och 2018 gjorde träningsgruppen succé med upp mot 1000 löpare i communityt som då kallades Run Your World. I år har man tagit konceptet vidare och startade redan tidigare i år upp en träningsperiod med gruppen som nu går under namnet We Who Run Club. Vårens träning var inriktad mot nyligen avgjorda Kfs Kungsholmen Runt. Många löpare följde programmen och hängde med på den gemensamma träningen som erbjöds helt utan kostnad.

Nu riktar commynitut om målet mot Lidingöloppet, och ”We Who Run Club Lidingö” drar igång i mitten av juni. Redan nu kan du dock anmäla dig till gruppen och få inspiration via sociala medier innan träningsträffar, träningsprogram och mejltipsen sätter igång.

ANMÄL DIG HÄR

Självklart behöver du inte ha Lidingöloppet som mål för att hänga med, utan alla löpare oavsett mål och nivå är välkomna att hänga på den träningsgemenskap och de träningsråd som We Who Run Club Lidingö kommer ge. Allt är helt utan kostnad för dig som löpare.

Träningsprogram
Alla som hänger med i We Who Run Club Lidingö får chansen att hänga med på det Lidingöloppsinriktade programmet på 14 veckor som drar igång den 24 juni. Det är Runner´s Worlds chefredaktör Anders Szalkai som komponerat programmen.
Inför varje ny träningsvecka får alla medlemmar i We Who Run Club, under söndagenskvällen, ett träningsmejl med uppslag på veckans träning direkt från coachen. Där kan man få inspiration till enskilda pass att lägga in i sommarträningen eller hänga med på programmet fullt ut. En överblick över hela träningsperioden kommer finnas i ett enklare dokument, så man vet hur grunderna i programmet ser ut.

Underrubrik: Träningsträffar
Alla i We Who Run ClubLidingö som har möjlighet att ta sig till Stockholm och Lidingö erbjuds gemensam coach-ledd träning i olika fartgrupper.
Varje söndag, med start den 16 juni, träffas gruppen på Lidingövallen där man kan byta om och lägga en väska under passet. Träningsstart är alltid klockan 10.00 och We Who Run Club Lidingö tränar tillsammans varje söndag fram till veckan innan Lidingöloppet med undantag för några söndagar i juli då det är sommaruppehåll på den gemensamma träningen. Under sommaren finns det även chans att det kan bli några We Who Run Club träningar i andra orter än Stockholm.

Träningen kommer variera men kommer både bestå av långpass på den härliga Lidingöloppsbanan, såväl som utvecklande fartpass. Vid alla pass finns fartgrupper som täcker in löpare med kapacitet från runt 35 minuter upp till strax över 70 minuter på 10 km.

Träningspepp I We Who Run Club´s sociala kanaler
Alla har inte möjlighet att ta sig till Lidingö för den gemensamma träningen, och man kanske inte heller vill följa något program, men inspirationen gruppen kan ge kan alla ta del av.
Peppen får man bland annat på Instagram genom alla träningsbilder under @WeWhoRunClub och under hashtag #WeWhoRunClub
Är man inte med på Instagram men har Facebook kan man hänga med på We Who Run Club´s Facebooksida.

ANMÄL DIG TILL WE WHO RUN CLUB LIDINGÖ HÄR

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag


Om en månad, 15-16 juni, avgörs det 284 km långa stafettloppet Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren. Runner´s World har i samarbete med Reebok ett eget lag, där några av Sveriges bästa löpare ingår såsom David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom. En plats i laget är fortfarande öppen och nu har du chansen att bli den tionde lagmedlemmen i laget som siktar på att vara först till målet vid Drottningholms slott utanför Stockholm.

Den 15 juni går starten för Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren vid Gripsholms slott i Mariefred. Från starten ska deltagarna i varje lag, som består av fem eller tio personer, turas om att springa 270 kilometer i ett sträck. Till stafetten som är första upplagan i Norden har Runner´s World i samarbete med Reebok ett eget 10-manna lag. Laget innehåller flera välkända löpare, såsom David Nilsson som är krönikör i tidningen Runner´s World och nyligen gjorde den 8:e bästa svenska tiden någonsin på maraton med 2.13.29 i Hamburg.
Fjolårets Stockholm Marathon-vinnare Mikaela Larsson har även hon visat suverän form i vår med sin snabbaste tid någonsin 2.31 i London Marathon.
Fredrik Uhrbom är en annan snabb löpare i laget som många känner till, bland annat genom hans avslappnade attityd till löpningen.

Nu har du alltså chansen att bli en löpare i teamet! Det enda kravet är att du är över 18 år och gillar en annorlunda och lite lätt galen utmaning. Givetvis ska du gilla att springa, för 3 av lagets totalt 30 sträckor blir dina. Din totala löpsträcka, fördelat på dina 3 sträckor, blir mellan 21-35 km beroende på vilka sträckor du får.

Förutom att du får springa i laget får du liksom övriga lagmedlemmar ett tävlingskit från samarbetspartnern Reebok, inklusive de tokhyllade löparskorna Reebok Floatride Run Fast.

Klicka in på tävlingslänken här och motivera varför just du vill springa i Runner´s Worlds lag i Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren.

Fyll i tävlingsformuläret senast kl 12:00 den 12 maj. Lagmedlemmen tas ut av en jury bestående av just nämnda löpare, David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom.

Lagmedlemmen presenteras på Runner’s Worlds Instagram och kontaktas via e-post.

 

FAKTA: Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren!

Datum: 15–16 juni 2019.

Distans: 284 km

Klasser: Öppet för lag om fem eller tio löpare (minimiålder 18 år).

Tre skäl att springa till musik

Tre skäl att springa till musik


Allt fler lyssnar på musik när de springer. En anledning är att tekniken blir allt bättre. Inte minst utvecklingen av trådlösa hörlurar går snabbt framåt. Men det finns också bevis för att musik hjälper dig att prestera bättre. Så här säger forskningen.

När Runner’s World gjorde en läsarundersökning 2016 svarade inte mindre än 61 procent av läsarna att de lyssnade på något när de sprang. Av dem lyssnade 8 av 10 helst på musik. Det här bekräftades av en annan studie 2017, där över hälften av deltagarna svarade att de lyssnade på något under löppasset.

Sedan dess har trenden att springa med musik eller en podd i lurarna fortsatt att växa. Inte minst beror det på att de trådlösa hörlurarna blivit allt bättre – som Jaybirds Tarah Pro: ett par trådlösa och vattentäta in-ear hörlurar med hela 14 timmars batteritid. Det låter kanske inte så mycket, men i praktiken innebär det att du till exempel kan springa ungefär 28 femkilometersrundor på en enda laddning – eller fem maratonlopp i rad!

 

Förutom att det är härligt att kunna lyssna på sin favoritmusik under löppasset finns det faktiskt såväl fysiologiska som mentala fördelar med att springa till musik, enligt flera vetenskapliga studier och forskare. Här är tre av de främsta argumenten:

1. MUSIK KAN INSPIRERA DIG TILL ATT TRÄNA

Vissa dagar är det tungt att få till det där passet, dagar då det krävs en extra dos motivation för att komma upp ur soffan och ut genom dörren (sedan brukar resten lösa sig). Då kan det faktiskt vara din favoritlåtlista som inspirerar dig till att snöra på dig löparskorna.

Rätt sorts musik kan nämligen försätta oss löpare i den sinnesstämning som krävs för att vi ska övervinna ångesten och komma iväg på den där löprundan, enligt forskning utförd på Brunel University i London, England.

En annan studie, publicerad i The Journal of Strength and Conditioning Research bekräftar den här slutsatsen. Forskarna fann där att musiklyssnande före ett träningspass eller ett femkilometerslopp innebar att löparna både kände sig mer uppe i varv och bättre mentalt förberedda inför utmaningen.

Tips!

Det är viktigt att lyssna på rätt sorts musik under löppasset. Du vill inte ha en långsam kärleksballad i örat precis när du ska springa din första tusing. Men du behöver inte lägga tid på att skapa den perfekta låtlistan – surfa in och ladda ner en av Runner’s Worlds låtlistor för löpning i stället!

 

2. MUSIK KAN HJÄLPA DIG ATT HÅLLA ETT JÄMT LÖPTEMPO 

Många löpare avstår från att lyssna på musik under träningen eftersom den antas stjäla fokus från viktiga saker som stegfrekvens och andningsrytm. Men det antagandet är inte alltid korrekt.
Om det görs på rätt sätt kan musik faktisk hjälpa löpare med farthållningen under ett träningspass. I en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften PLOS One presterade löpare bättre när musikens rytm (BPM – beats per minute) överensstämde med löparnas stegfrekvens, jämfört med när de sprang utan musik.

Välj musik med ett högt BPM – gärna över 120 slag per minut – för korta, snabba pass. För långsammare pass kan du med fördel välja musik med ett BPM under 120. Blir du sliten av hård träning? Då kan rätt musik till och med skynda på din återhämtning enligt en annan studie.

Tips!
Testa någon av Spotifys låtlistor för löpning. Välj en som matchar tempot i ditt planerade träningspass för dagen.

 

3. DINA LÖPRUNDOR KAN UPPLEVAS LÄTTARE 

Det kan vara nog så jobbigt att löpträna inför ett större lopp. Så varför inte vara lite snäll mot dig själv om du kan? Enligt en studie genomförd på Keele University i England kan en bra låt minska upplevelsen av ansträngning och förstärka känslan av att befinna sig i ”zonen”. Det beror på att den externa stimuleringen i form av musik faktiskt kan blockera interna trötthetssignaler – alltså de där som försöker berätta för din hjärna hur sliten du känner dig mitt under ett löppass. Och när vår upplevelse av hur hårt vi anstränger oss blir mindre stark, känner vi plötsligt att vi kan springa både fortare och längre.

Tips!

Om du vill ha lite extra motivation under ett hårt träningspass så spela dina absoluta favoritlåtar. En studie publicerad i Medicine & Science in Sports & Exercise fann att försökspersonerna i ett ansträngande cykeltest kunde trycka ut fler watt under längre tid när de fick lyssna på sin favoritmusik.

 

FAKTA: Jaybird Tarah Pro

Med batteritid för de längsta långpassen

1 699 kronor

Jaybird Tarah Pro är ett par trådlösa hörlurar framtagna för träning. Givetvis är de vattenskyddade (IPX7) så att de funkar i alla möjliga typer av väder och under hårda, svettiga träningspass.

Öronsnäckorna fästs enkelt och sitter säkert i örat. Du kan också rotera snäckan om du vill ha sladden över örat eller neråt. Placeringen över örat är att föredra under löpträning, eftersom lurarna då både sitter ännu säkrare och du kan dra åt sladden bakom huvudet så att den inte hänger och slänger.

Öronsnäckorna kan även fästas mot varandra med hjälp av inbyggda magneter. Det innebär att du kan hänga hörlurarna runt halsen när du inte vill lyssna – då pausas de automatiskt och du spar batteritid.

 

På sladden som förbinder öronsnäckorna hänger batteri, mikrofon och fjärrkontroll som du både kan styra volym och musikspelare med samt ta emot samtal. Batteriet laddas upp snabbt – och erbjuder hela 14 timmar lyssning på en enda laddning.

Med hjälp av Jaybird-appen kan du anpassa ljudet i Tarah Pro efter dina egna preferenser. Efter ett enkelt ljudtest skapas en personlig EQ-inställning automatiskt, så att du inte behöver justera EQ-kurvan själv.

Läs mer och köp Jaybird Tarah Pro HÄR 

 

 

Carolina Gynning, konstnär, skådespelare och löpare

Carolina Gynning, konstnär, skådespelare och löpare


Visst kommer jag ihåg när jag var med i RW förra gången, det var för nio år sedan, då hade jag kommit igång bra med löpningen, och siktade på att gå ner mot femtio minuter på milen. Sedan sprang jag Tjejmilen, Midnattsloppet, Vårruset och en massa andra lopp.

När jag var liten satte mina föräldrar mig i alla idrotter man kan tänka sig. Jag var riktigt duktig i basket, handboll och simning. Och så spelade jag golf och tennis, det gjorde alla i Falsterbo där jag växte upp. Men när jag blev äldre ville jag har en mer tonad kropp med mer långa muskler, det får jag av löpning.

Ett år efter att jag senast var med i RW så blev jag gravid. Det var faktiskt så att jag hade fått några missfall innan jag fick behålla det inom mig. Grejen var att jag fortsatte träna precis lika mycket när jag blev gravid, det klarade inte min kropp. Det är så himla många som säger att man kan träna på exakt som vanligt, men det var först när jag slutade träna och åt precis vad som helst, som det fastnade, som jag blev gravid på riktigt.

Jag hade önskat att det hade varit annorlunda, det var ju inte så bekvämt att gå upp trettio kilo och sedan gå ner trettio kilo, och så upp trettio kilo när jag blev gravid igen. Vissa bara ploppar ut ungar och det händer ingenting med deras kroppar, men för mig var det verkligen tufft att komma tillbaka.

Efter graviditeterna började jag med styrketräning för att bygga upp min kropp igen. Jag körde tung styrketräning i tre år, med min PT, Emelie. Det var mycket kettlebells, egen vikt med boll, men också tunga lyft med skivstång. Min kropp hade tagit mycket stryk av graviditeterna, det tog lång tid innan jag kände mig stark nog för att kunna pusha mig i löpspåret igen.

Jag tycker inte det är skitkul att träna alla gånger, för mig är det mer ett nödvändigt ont, för att kroppen ska orka bli gammal. Men det är alltid skönt efteråt. Tidigare körde jag tre gånger i veckan, men nu har jag ökat rejält, nu kör jag fem gånger i veckan. Det är styrkepass, löpning och ridning. Nu har jag också fått grymma resultat, men det är inte gratis. Det krävs mycket träning, bra kost och disciplin till max.

Jag kör ingen strikt diet, men jag äter inget gluten, ingen laktos och inget socker. Kött äter jag. 

Vid jul tog jag mig under timmen igen på milen, och var så jäkla nöjd med mig själv. Nu finns det inget stopp, tänkte jag, nu ska jag under 50. Det har jag inte klarat än, men ligger runt 52 minuter.

Jag är hellre ute och nästan offrar livet i fruktansvärt väder än springer på löpband.

Jag bor på Ekerö, det finns ett spår där som är ungefär två kilometer, där snurrar jag runt. Det är hälften skog, hälften asfalt och lite kuperat. Min PT lägger upp nya program varje månad, som jag följer. Det är en hel del intervaller, som är det tråkigaste jag vet. Men jag märker ju efter några intervallpass att jag går ner några sekunder på milen. Det brukar bli tre pass med löpning i veckan, ett intervallpass, ett pass på fem kilometer och ett på en mil.

Jag tycker egentligen åtta kilometer är max, de två sista sliter på kroppen, och jag vill inte börja se ut som en sådan där tanig, utmärglad person. Sedan i julas, med omläggning av kost och all träning, har jag gått ner sjukt mycket. Jag brukar inte väga mig, jag tycker vikten är ointressant, men jag märker det på kläderna, allting har blivit för stort. Och det är ju så jäkla dyrt att behöva köpa nytt hela tiden.

Det har hänt att jag har sprungit på löpband när det har varit total snöstorm ute, men det är verkligen skittråkigt. Jag är hellre ute och nästan offrar livet i fruktansvärt väder än springer på löpband. Ibland har det faktiskt varit lättare att springa milen med snö piskande i ansiktet, mentalt känner man sig så cool, det är jag mot stormen. 

Jag springer alltid till musik, jag hatar att springa utan. En gång i vintras dog mobilen för att det var så kallt, de sista tre kilometerna utan musik ville jag bara skjuta mig själv. Det är ju på slutet man behöver grymma låtar så att man får adrenalin.

Tre bra låtar att springa till är Aviciis ”Hearth Upon My Sleeve”, Britney Spears ”Work Bitch” och The Presets ”This Boy´s In Love”. Om jag varvar de tre låtarna på Premiärmilen blir det nog sub 50, haha.

Ibland jobbar som skådespelare, men mitt huvudsakliga jobb på dagarna är konstnär. Det har gått jättebra, jag har haft många utställningar de senaste åren. Jag har också gjort min konst till olika designprodukter; brickor och allt möjligt. Jag vill inte hamna i den desperata knipa man kan hamna i när man börjar bli äldre och inte är lika intressant för TV-branschen. Jag vet ju hur det är, ena dagen är du svinhet, men nästa vill de inte ha dig.

Nu satsar jag allt på att komma i form till Premiärmilen. Jag kan ta ett glas vin till middag, men jag går aldrig ut och dricker en massa drinkar. Jag blir hög på andra grejer, som Runners High.

Jag går aldrig ut och dricker en massa drinkar. Jag blir hög på andra grejer, som Runners High.

Det är en konstig grej, Runners High, man kan springa och känna och tänka, åh faen nu gör det ont här och där, eller att telefonen ligger i fel ficka, eller den här låten var inte så jävla bra som jag trodde. Man springer där och ältar en massa grejer, men plötsligt glömmer man allt, och när man gör det och det inte alls känns jobbigt att springa, då upptäcker man att man plötsligt har sprungit fortare än man någonsin har gjort tidigare.

Och så att man ena kilometern kan känna, guud jag vill bara dö, och nästa, livet leker, jag flyger fram, och så ännu en kilometer fram och ner i svackan igen. Ibland är det som att man går igenom hela livet på en löprunda.

Jag och Carina Berg ville verkligen göra en podd tillsammans om att hitta sig själv och andra grejer. Spotify nappade, och nu har vi sänt fyra avsnitt och vår podd ligger tvåa i Sverige. Jag trodde väl att det skulle gå rätt bra, vi har ju många följare på sociala medier, men inte så här bra, det är fantastiskt kul.

Jag dejtar en ny kille som är löpare, vi har tränat lite ihop, men inte sprungit. Han springer så fort, jag är rädd för att han bara kommer att älga iväg. Vi får se hur det blir med det, allting är väldigt nytt, men jag älskar att träna med den jag är ihop med.

Löpning är också en ventil, den är ångestbefriande. Om jag ger mig ut och springer mår jag alltid bättre efteråt. När man går igenom en skilsmässa som jag gjorde, det är helt fruktansvärt och speciellt när man har små barn, hjälpte löpningen mig mycket. 

Ridningen fungerar på samma sätt. Ibland kunde jag ha så mycket ångest, då åkte jag till stallet och bara höll om min häst, det var så lugnande. Och när jag satt på honom kunde jag känna hur all min dåliga energi gick ur min kropp och ner i hans. Jag tänkte, guud jag ger min häst dålig energi, för det ville jag ju inte, jag älskar ju min häst, men de är så balanserade energimässigt. Han bara sög upp min negativa energi och så försvann den. 

Jag har en app, Runkeeper, men sådana där gps-klockor tycker jag är helt värdelösa, jag fattar aldrig hur de funkar. Jag har två par Asics-skor, som jag tycker är jättebra. Ingen spons, jag köper själv, haha. 

När jag har klarat under 50 minuter på milen, kommer jag sikta på att gå under 45 minuter. Jag tycker att det är jättekul att ha mål som jag kan sikta in mig på. 

 

 

 

Vårens stora trailskotest!

Vårens stora trailskotest!


Skorna som kan greppa svåra underlag och kan utstå slitage från stenar och gegga – samtidigt som du känner dig lätt på foten. Varsågod – här är ett utdrag ur vårens stora trailskoguide. Hela testen i sin helhet hittar du i butik idag.

Översätter man det engelska ordet trail rätt upp och ned får vi betydelsen stig på svenska. Det blir långt ifrån en heltäckande beskrivning av vad den här typen av löpning handlar om. Löpning utanför ett permanent vägnät innebär förstås att man emellanåt löper på just stigar, men i praktiken rör man sig på högst skiftande underlag. Kraven på lämplig fotbeklädnad kan variera avsevärt beroende på terrängtyp och underlagens beskaffenhet. Det är näst intill omöjligt att konstruera en trail­skomodell som ger ett säkert grepp och fungerar optimalt på såväl mjuk, blöt och lerig mark som kala klipphällar eller i ojämn, stenig terräng. 

Inte sällan har ett träningspass i terrängen en del inslag av löpning på hårda vägavsnitt med grus- eller asfaltunderlag eller så måste vi löpa en bit på väg, för att komma till skogsterrängen. Då ställs det krav på att skon också ska ge skyddande stötdämpning. En hel del trailskomodeller är därför uppbyggda som en sorts hybridskor, avsedda att klara både ojämna terrängförhållanden och hård vägbeläggning. En sådan kompromiss fungerar emellertid sämre i riktigt utmanande terräng, där man vill ha en högst påtaglig kontakt med underlaget genom en låg sulprofil och där säkert grepp är A och O.

När man väljer trailskor är det därför viktigt att man noggrant analyserar sina träningsvanor och gör klart för sig hur skorna kommer att användas. På så sätt kan man fastställa vilka egenskaper som man bör prioritera hos den skomodell som man söker. I denna trailskoguiden har vi därför – förutom produktinformationen i texten – gjort en grov klassificering av de testade modellerna i underkategorierna teknisk terräng respektive hybrid för att underlätta ditt skoval.

 

Altra Timp 1.5

Pris: 1 750 kronor 
Vikt: 312 g (m), 253 g (D)
Häldropp: 1,5 mm (m), 0,5 mm (D)

När första versionen av Timp lanserades fick den direkt tummen upp från många inbitna traillöpare – inte minst i ultrakretsar. Skon uppfyllde på ett utmärkt sätt grundkraven på en modell byggd för tuffa terrängförhållanden. Den var relativt lätt, hade adekvat stötdämpning för en trailsko och inte minst gav den utmärkt grepp på såväl torra som blöta underlag. Beteckningen 1.5 vill understryka att den andra versionen av Timp endast har genomgått några smärre justeringar och därför inte bör ges en 2:a efter modellnamnet. I klartext handlar det om att man lyckats reducera vikten något, mellansulan har fått en bättre respons i frånskjutet och yttersulan i så kallat sticky rubber ger nu ännu bättre grepp mot underlaget. Altras typiska kännetecken i form av en rymlig tåbox och minimalt dropp finns kvar oförändrat från första versionen. Zero Drop innebär i det här fallet dock en marginell skillnad mellan häldel och framfot. Timp 1.5 är ett säkert val för löpare som vant sig vid Altras plana sulprofil och söker efter en följsam, naturlig löpkänsla.

 

Icebug Oribi4 RB9X

Pris: 1 400 kronor 
Vikt: 230 g (m), 200 g (D)
Häldropp: 7 mm

Svenska Icebug har framförallt haft stor framgång med sina dubbade vinterskor, men man har också fått trogna anhängare bland löpare som under resten av året ägnar sig åt olika typer av terränglöpning, orientering, swimrun och OCR. Oribi är namnet på en kvick och smidig afrikansk antilop och det är just den löpkänslan Icebug vill uppnå med den här modellen. Ovandelen i stark polyesterväv är tillverkad i ett stycke utan irriterande sömmar och är förstärkt runt om hela skon med ett tåligt TPU-skikt i övergången mot mellansulan. Plösen är relativt tunn och gör att man får en väl omslutande passform runt vristen. Yttersulan är tillverkad av Icebugs egen greppsäkra gummiblandning RB9X och det glesa sulmönstret gör att lera och skräp lätt släpper från skon. Även om Oribi har en tydlig stötdämpande effekt på hårda underlag kommer den främst till rätta i utpräglad skogsterräng tack vare sin låga vikt, tåliga ovandel och fina följsamhet på ojämna underlag.   

 

Inov8 RocLite 275

Pris: 1 750 kronor 
Vikt: 275 g, Unisexmodell
Häldropp: 8 mm

Inov8 är en brittisk skotillverkare som under sin blott femtonåriga historia har lyckats bygga upp ett högt anseende hos löpare som gärna utmanar den mest krävande terrängen. Inom den i Storbritannien populära varianten fellrunning (ett mellanting mellan terränglöpning och orientering, oftast i väldigt kuperad och svårtillgänglig natur) är Inov8 ett av de mest populära varumärkena. Det betyder att Inov8:s produkter kan klara de mest utmanande underlag och står väl emot hårt slitage. RocLite 275 är en lättviktssko byggd för snabb löpning under ständigt varierande förhållande, både på stigar och i obanad terräng. Yttersulan har en så kallad G-Grip design, vilken förutom bra grepp på varierande underlag har en hög slitstyrka. Ovandelen i stark Codra-mesh är också tillverkad med fokus på hållbarhet, samtidigt som materialet inte absorberar vatten och gör skon tyngre. Den relativt låga sulprofilen betyder fin kontakt med underlaget samtidigt som den ger ett väl avvägt skydd mot markens ojämnheter. Inov8 är kort och gott en sko för löpare som ”menar allvar” med sin trail-löpning.     

Fler skor hittar du i nya numret av Runner’s World. Nr 5 ute i butik den 9 maj – 10 juni.

Brooks löparskor: Testlöparnas favoriter!

Brooks löparskor: Testlöparnas favoriter!


När Brooks skulle lanseras på bred front igen i Sverige tog man hjälp av Runner’s World för att hitta testlöpare. Nu är sju av märkets mest populära modeller testade – och flera av testlöparna har hittat nya favoritskor. Så här tyckte de.

Det amerikanska skomärket Brooks har en över hundra år lång historia, och i dag är Brooks USA:s största löpskomärke. En anledning till det är filosofin bakom den senaste löparkollektionen från Brooks, som kallas för ”Run Happy”. Den handlar om att alla kan hitta glädjen i löpning och att man ska springa för att det är kul – inte för att man måste. I Run Happy-andan vill Brooks förstås också vara ett relevant val för löpare på alla nivåer, från nybörjaren till elitlöparen. Bland de utvalda testlöparna fanns därför både erfarna löpare och löpare som definierar sig själva som nybörjare.

Brooks Shoe Finder
När de utvalda testlöparna skulle välja modell att utvärdera fick de ta hjälp av det webbaserade verktyget Brooks Shoe Finder. Genom Shoe Finder fick alla sedan en rekommendation på en skomodell baserat på önskemål och personliga förutsättningar.

Shoe Finder är ett bra och enkelt verktyg som i slutändan gav en väldigt bra rekommendation för mig. Jag tycker att jag fick fram rätt modell baserat på vad jag var ute efter” sa en testlöpare om Brooks Shoe Finder. En annan testlöpares omdöme löd: ”Det kändes professionellt och samtidigt lite lekfullt. Jag testade skon som hemsidan rekommenderade och allt kändes bra, vilket gjorde att jag fick förtroende för Brooks Shoe Finder.”
En testlöpare rekommenderades en modell som ännu inte finns tillgänglig på den svenska marknaden, men då gick Brooks Nordics in och föreslog en annan lämplig modell. Flera av testlöparna ville däremot gärna även stämma av med kunnig personal i en specialiserad löpskobutik.

DE TESTADE MODELLERNA

Brooks Adrenaline GTS 19

1 600 kronor
Brooks: Den 19:e upplagan av klassikern Brooks Adrenaline GTS har suverän stötdämpning, komfort och stabilitet men i en något uppdaterad version jämfört med föregångarna. BioMogo DNA i mellansulan ger dämpning som utgår från din egen belastning, du får alltså dämpning där du behöver det. DNALoft Crash Pads i häldelen gör att löpningen blir mjukare och övergången mellan häl och framfot smidigare. En ny ovandel ger en stabil men ändå väldigt följsam passform och en mjuk känsla mot foten. Guiderails 2.0 ger support utan att överstyra och utan att kompromissa med komforten. Även häldelen är uppdaterad och ger en säkrare och bekvämare passform än tidigare versioner.

Vikt: 310 gram (herr 42,5) 272 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 12 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Adrenaline GTS 19:

”Kan varmt rekommendera skon för de som behöver en stabil sko och som har ett pronerande löpsteg.”

”Den är perfekt som mängdsko, och funkar framför allt bra för distans- och långpass.”

”Storlekarna är lite små – jag behövde gå upp ½-storlek mot vad jag brukar ha på löparskor.”

”Mycket bekväm och bra respons, trots att det är en stabil och väldämpad sko.”

 

Brooks Bedlam

1 900 kronor
Runner’s World: Brooks Bedlam är en mängdträningssko med stabilitetsegenskaper, tack vare stabilitetssystemet Guide Rails. Det är en stödjande sarg längs mellansulans övre kant som styr foten i en önskad rörelsebana – utan att ditt naturliga rörelsemönster korrigeras. Systemet aktiveras bara om kroppen behöver det. Mellansulan i Brooks nya DNA Amp-material och den sockliknande ovandelen gör att Bedlam liknar den neutrala Levitate 2 till utseendet, och i praktiken har Bedlam också jämförbar stötdämpning med Levitate 2. Enligt Runner’s Worlds tester ger Bedlam en stödjande löpkänsla utan att skon känns stel och platt, vilket ofta blir resultatet av mer traditionella stabilitetsmodeller.

Vikt: 315 gram (herr 42,5), 261 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 8 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Bedlam:

”Första känslan är jätteviktig för mig och skon motsvarade absolut det första intrycket – den var riktigt skön.”

”En bra, väldigt stabil sko. Har alltid sprungit med ilägg i mina skor men har inte känt att jag behöver det med dessa.”

”Jag springer på grusväg samt i skogen, och jag tycker att de presterar bäst på grusvägar.”

”Jag skulle föredra en lite mer diskret färg.”

 

Brooks Caldera 3

1 600 kronor
Runner’s World: Uppdateringen på version tre av Caldera handlar främst om en ny utformning av ovandelen. Det relativt följsamma och mjuka materialet i föregångarens ovandel har ersatts av ett formfast finmaskigt material, vilket ger skon en mer åtsmitande passform. Man har också minskat tjockleken på den stoppade kanten runt ankelpartiet och avlägsnat merparten av påsydda förstärkningar. Resultatet är en något lättare, mer strömlinjeformad konstruktion där löpkänslan och greppegenskaperna från föregångaren ändå är intakta. TrailTrack-yttersulan har ett smart utformat mönster som ger fint grepp på olika typer av underlag och det mjuka BioMoGo DNA-materialet i mellansulan gör att skon också klarar avsnitt med hårda underlag. Caldera 3 är ett utmärkt val för den som löper mycket på blandade underlag.

Vikt: 275 gram (herr 42,5), 227 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 5,5 mm (herr), 4,5 mm (dam)

Några testlöpares omdömen om Brooks Caldera 3:

”De kändes bra från början. Skorna kändes lite snabbare än förväntat. Jag invigde skorna med ett långpass som kändes väldigt bra.”

”De känns trygga att springa i, jag får bra grepp och kan ta mig fram snabbt på stigarna i skogen. Yttersulan ger ett bra grepp och kontakt med marken.”

”Den känns lätt och smidig samtidigt som den ger lagom med stöd och support. Jag uppskattar även att den fungerar bra på asfalt så att jag kan ta mig till och från skogen utan problem. Dessutom upplever jag att de till viss del står emot en del vatten – trots löpturer på lite blöta stigar så höll sig fötterna ganska torra.”

”Skorna är sköna att springa med på asfalt och fungerar även bra på små skogsstigar med mycket rötter och stenar. De är bekväma på längre rundor upp emot 20 kilometer, och fungerar även bra för backintervaller över stock och sten.”

 

Brooks Ghost 11

1 600 kronor
Brooks: Mängdträningsskon som är en av Brooks mest sålda modeller och som kan användas till dom flesta träningspassen.
Ghost är neutral med en väldigt mjuk och följsam ovandel. Nu med mjukare mellansulamaterial i häldelen än tidigare version vilket ger en mjuk övergång från häl till framfot.

Engineered Mesh i ovandelen ger en bra passform och minimerar risk för skav. Plösen har vaddering med E.V.A foam för att minimera tryck över vristen.

Vikt: 309 gram (herr 42,5), 264 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 12 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Ghost 11:

”Passformen kändes perfekt från första löpturen.”

Jag glömmer nästan bort skon emellanåt eftersom den har en passform som är nästintill anpassat efter min fot.”

 

Brooks Glycerin 16

1 800 kronor
Brooks: Glycerin är en mängdträningsko med mycket bra stötdämpning och komfort för löparen som springer mycket. Glycerin 16 har en ny, uppdaterad ovandel med 3D fit print engineered mesh som ger en stabil men ändå väldigt följsam och mjuk känsla mot foten. Mellansulan har en funktion som kallas DNA Loft, vilket ger en väldigt mjuk och samtidigt responsiv stötdämpning. TPU Stretch Saddle håller mellanfoten i ett bra grepp och ger bra passform.

Vikt: 300 gram (herr 42,5) 261 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 10 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Glycerin 16:

”Mycket sköna och mjuka skor. Jag behövde inte gå in dem utan sprang på löpband som uppvärmning inför ett PT-pass redan samma kväll. Normalt tycker jag att det tar ett tag innan en sko blir mjuk och inte klämmer någonstans.”

”Jag sprang intervaller där underlaget emellanåt var lite ojämnt och då upptäckte jag att skorna var lite för breda framtill. Jag har ilägg i skorna och det kändes som att jag sprang på kanten av inläggen när det blev ojämnt.”

”De kom mer till sin rätt på långpassen än på intervallpassen.”

”De är mjuka och sköna att springa i, inga tecken på att klämma någonstans. Jag gillar verkligen de mjuka och töjbara skosnörena, de gjorde att det inte blev obekvämt och spänt över foten.”

 

Brooks Launch 6

1 400 kronor
Brooks: Launch har som mål att kombinera farten från en tävlingssko och stötdämpningen från en distanssko, vilket gör att den fungerar lika bra till de snabba passen som till längre distanspass. Det nya på version 6 av Brooks Launch är en smidigare ovandel som smiter åt runt foten och knappt känns. En elastisk resår vid plösen bidrar också till den strumpliknande känslan. En ny design på mellansulan gör också att skon nu ser ännu snabbare ut.

Vikt: 256 gram (herr 42,5), 227 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 10 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Launch 6:

”Den sitter som gjuten på foten. Passar perfekt.”

”Skon passar mycket bra för intervallpass och långpass på grusväg eller asfalt.”

”Den känns lätt och följsam. Du känner underlaget men har ändå en skön dämpning. Bra passform. Men sulan har lite dåligt grepp vid vått underlag.”

 

Books Levitate 2

1 800 kronor
Runner’s World: Den neutrala mängdträningsskon Levitate har fått ett nytt utseende, men löpkänslan är välbekant. Den största förändringen är den stickade ovandelen, där det elastiska resårpartiet runt ankeln ska förhindra skavsårsproblem. Skons karaktär präglas i högsta grad av mellansulan DNA Amp. Resultatet är en sko som ger en tydlig respons mot underlaget och en ”studsig” löpkänsla. Yttersulan ger gott grepp och underlättar ett aktivt frånskjut. Flera av Runner’s Worlds testlöpare menade att skons påtagliga stötdämpningsförmåga skonade benen på långa träningspass, och de bedömde också att mellansulan behöll sina egenskaper trots många mils löpning.

Vikt: 320 gram (herr 42,5), 252 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 8 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Levitate 2:

”Mjuk och mycket bekväm sko. Jag kände direkt att utrymmet i skon och formen passar bra för mina fötter.”

”Underbara för vanlig löpning på landsväg, bra dämpning men ändå bra känsla. Jag har även kört löpning på idrottsplats och de funkade hur bra som helst där också.”

”Den är snygg. Utseendet är kanske inte allt, men det är roligare att springa i en snygg sko. Jag gillar också resårlösningen. Det är lätt att sätta på sig skon och den skaver ingenstans.”

”Bra passform för mig som har en bredare fot och har problem med hallux valgus – skon kändes skön, följsam och mjuk tack vare den strumpliknande ovandelen.”

”Denna sko växer med antal gjorda löppass!”

Mer info om Brooks löparskor hittar du här