Blog

Brooks löparskor: Testlöparnas favoriter!

Brooks löparskor: Testlöparnas favoriter!


När Brooks skulle lanseras på bred front igen i Sverige tog man hjälp av Runner’s World för att hitta testlöpare. Nu är sju av märkets mest populära modeller testade – och flera av testlöparna har hittat nya favoritskor. Så här tyckte de.

Det amerikanska skomärket Brooks har en över hundra år lång historia, och i dag är Brooks USA:s största löpskomärke. En anledning till det är filosofin bakom den senaste löparkollektionen från Brooks, som kallas för ”Run Happy”. Den handlar om att alla kan hitta glädjen i löpning och att man ska springa för att det är kul – inte för att man måste. I Run Happy-andan vill Brooks förstås också vara ett relevant val för löpare på alla nivåer, från nybörjaren till elitlöparen. Bland de utvalda testlöparna fanns därför både erfarna löpare och löpare som definierar sig själva som nybörjare.

Brooks Shoe Finder
När de utvalda testlöparna skulle välja modell att utvärdera fick de ta hjälp av det webbaserade verktyget Brooks Shoe Finder. Genom Shoe Finder fick alla sedan en rekommendation på en skomodell baserat på önskemål och personliga förutsättningar.

Shoe Finder är ett bra och enkelt verktyg som i slutändan gav en väldigt bra rekommendation för mig. Jag tycker att jag fick fram rätt modell baserat på vad jag var ute efter” sa en testlöpare om Brooks Shoe Finder. En annan testlöpares omdöme löd: ”Det kändes professionellt och samtidigt lite lekfullt. Jag testade skon som hemsidan rekommenderade och allt kändes bra, vilket gjorde att jag fick förtroende för Brooks Shoe Finder.”
En testlöpare rekommenderades en modell som ännu inte finns tillgänglig på den svenska marknaden, men då gick Brooks Nordics in och föreslog en annan lämplig modell. Flera av testlöparna ville däremot gärna även stämma av med kunnig personal i en specialiserad löpskobutik.

DE TESTADE MODELLERNA

Brooks Adrenaline GTS 19

1 600 kronor
Brooks: Den 19:e upplagan av klassikern Brooks Adrenaline GTS har suverän stötdämpning, komfort och stabilitet men i en något uppdaterad version jämfört med föregångarna. BioMogo DNA i mellansulan ger dämpning som utgår från din egen belastning, du får alltså dämpning där du behöver det. DNALoft Crash Pads i häldelen gör att löpningen blir mjukare och övergången mellan häl och framfot smidigare. En ny ovandel ger en stabil men ändå väldigt följsam passform och en mjuk känsla mot foten. Guiderails 2.0 ger support utan att överstyra och utan att kompromissa med komforten. Även häldelen är uppdaterad och ger en säkrare och bekvämare passform än tidigare versioner.

Vikt: 310 gram (herr 42,5) 272 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 12 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Adrenaline GTS 19:

”Kan varmt rekommendera skon för de som behöver en stabil sko och som har ett pronerande löpsteg.”

”Den är perfekt som mängdsko, och funkar framför allt bra för distans- och långpass.”

”Storlekarna är lite små – jag behövde gå upp ½-storlek mot vad jag brukar ha på löparskor.”

”Mycket bekväm och bra respons, trots att det är en stabil och väldämpad sko.”

 

Brooks Bedlam

1 900 kronor
Runner’s World: Brooks Bedlam är en mängdträningssko med stabilitetsegenskaper, tack vare stabilitetssystemet Guide Rails. Det är en stödjande sarg längs mellansulans övre kant som styr foten i en önskad rörelsebana – utan att ditt naturliga rörelsemönster korrigeras. Systemet aktiveras bara om kroppen behöver det. Mellansulan i Brooks nya DNA Amp-material och den sockliknande ovandelen gör att Bedlam liknar den neutrala Levitate 2 till utseendet, och i praktiken har Bedlam också jämförbar stötdämpning med Levitate 2. Enligt Runner’s Worlds tester ger Bedlam en stödjande löpkänsla utan att skon känns stel och platt, vilket ofta blir resultatet av mer traditionella stabilitetsmodeller.

Vikt: 315 gram (herr 42,5), 261 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 8 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Bedlam:

”Första känslan är jätteviktig för mig och skon motsvarade absolut det första intrycket – den var riktigt skön.”

”En bra, väldigt stabil sko. Har alltid sprungit med ilägg i mina skor men har inte känt att jag behöver det med dessa.”

”Jag springer på grusväg samt i skogen, och jag tycker att de presterar bäst på grusvägar.”

”Jag skulle föredra en lite mer diskret färg.”

 

Brooks Caldera 3

1 600 kronor
Runner’s World: Uppdateringen på version tre av Caldera handlar främst om en ny utformning av ovandelen. Det relativt följsamma och mjuka materialet i föregångarens ovandel har ersatts av ett formfast finmaskigt material, vilket ger skon en mer åtsmitande passform. Man har också minskat tjockleken på den stoppade kanten runt ankelpartiet och avlägsnat merparten av påsydda förstärkningar. Resultatet är en något lättare, mer strömlinjeformad konstruktion där löpkänslan och greppegenskaperna från föregångaren ändå är intakta. TrailTrack-yttersulan har ett smart utformat mönster som ger fint grepp på olika typer av underlag och det mjuka BioMoGo DNA-materialet i mellansulan gör att skon också klarar avsnitt med hårda underlag. Caldera 3 är ett utmärkt val för den som löper mycket på blandade underlag.

Vikt: 275 gram (herr 42,5), 227 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 5,5 mm (herr), 4,5 mm (dam)

Några testlöpares omdömen om Brooks Caldera 3:

”De kändes bra från början. Skorna kändes lite snabbare än förväntat. Jag invigde skorna med ett långpass som kändes väldigt bra.”

”De känns trygga att springa i, jag får bra grepp och kan ta mig fram snabbt på stigarna i skogen. Yttersulan ger ett bra grepp och kontakt med marken.”

”Den känns lätt och smidig samtidigt som den ger lagom med stöd och support. Jag uppskattar även att den fungerar bra på asfalt så att jag kan ta mig till och från skogen utan problem. Dessutom upplever jag att de till viss del står emot en del vatten – trots löpturer på lite blöta stigar så höll sig fötterna ganska torra.”

”Skorna är sköna att springa med på asfalt och fungerar även bra på små skogsstigar med mycket rötter och stenar. De är bekväma på längre rundor upp emot 20 kilometer, och fungerar även bra för backintervaller över stock och sten.”

 

Brooks Ghost 11

1 600 kronor
Brooks: Mängdträningsskon som är en av Brooks mest sålda modeller och som kan användas till dom flesta träningspassen.
Ghost är neutral med en väldigt mjuk och följsam ovandel. Nu med mjukare mellansulamaterial i häldelen än tidigare version vilket ger en mjuk övergång från häl till framfot.

Engineered Mesh i ovandelen ger en bra passform och minimerar risk för skav. Plösen har vaddering med E.V.A foam för att minimera tryck över vristen.

Vikt: 309 gram (herr 42,5), 264 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 12 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Ghost 11:

”Passformen kändes perfekt från första löpturen.”

Jag glömmer nästan bort skon emellanåt eftersom den har en passform som är nästintill anpassat efter min fot.”

 

Brooks Glycerin 16

1 800 kronor
Brooks: Glycerin är en mängdträningsko med mycket bra stötdämpning och komfort för löparen som springer mycket. Glycerin 16 har en ny, uppdaterad ovandel med 3D fit print engineered mesh som ger en stabil men ändå väldigt följsam och mjuk känsla mot foten. Mellansulan har en funktion som kallas DNA Loft, vilket ger en väldigt mjuk och samtidigt responsiv stötdämpning. TPU Stretch Saddle håller mellanfoten i ett bra grepp och ger bra passform.

Vikt: 300 gram (herr 42,5) 261 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 10 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Glycerin 16:

”Mycket sköna och mjuka skor. Jag behövde inte gå in dem utan sprang på löpband som uppvärmning inför ett PT-pass redan samma kväll. Normalt tycker jag att det tar ett tag innan en sko blir mjuk och inte klämmer någonstans.”

”Jag sprang intervaller där underlaget emellanåt var lite ojämnt och då upptäckte jag att skorna var lite för breda framtill. Jag har ilägg i skorna och det kändes som att jag sprang på kanten av inläggen när det blev ojämnt.”

”De kom mer till sin rätt på långpassen än på intervallpassen.”

”De är mjuka och sköna att springa i, inga tecken på att klämma någonstans. Jag gillar verkligen de mjuka och töjbara skosnörena, de gjorde att det inte blev obekvämt och spänt över foten.”

 

Brooks Launch 6

1 400 kronor
Brooks: Launch har som mål att kombinera farten från en tävlingssko och stötdämpningen från en distanssko, vilket gör att den fungerar lika bra till de snabba passen som till längre distanspass. Det nya på version 6 av Brooks Launch är en smidigare ovandel som smiter åt runt foten och knappt känns. En elastisk resår vid plösen bidrar också till den strumpliknande känslan. En ny design på mellansulan gör också att skon nu ser ännu snabbare ut.

Vikt: 256 gram (herr 42,5), 227 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 10 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Launch 6:

”Den sitter som gjuten på foten. Passar perfekt.”

”Skon passar mycket bra för intervallpass och långpass på grusväg eller asfalt.”

”Den känns lätt och följsam. Du känner underlaget men har ändå en skön dämpning. Bra passform. Men sulan har lite dåligt grepp vid vått underlag.”

 

Books Levitate 2

1 800 kronor
Runner’s World: Den neutrala mängdträningsskon Levitate har fått ett nytt utseende, men löpkänslan är välbekant. Den största förändringen är den stickade ovandelen, där det elastiska resårpartiet runt ankeln ska förhindra skavsårsproblem. Skons karaktär präglas i högsta grad av mellansulan DNA Amp. Resultatet är en sko som ger en tydlig respons mot underlaget och en ”studsig” löpkänsla. Yttersulan ger gott grepp och underlättar ett aktivt frånskjut. Flera av Runner’s Worlds testlöpare menade att skons påtagliga stötdämpningsförmåga skonade benen på långa träningspass, och de bedömde också att mellansulan behöll sina egenskaper trots många mils löpning.

Vikt: 320 gram (herr 42,5), 252 gram (dam 38)

Häl till tå-dropp: 8 mm

Några testlöpares omdömen om Brooks Levitate 2:

”Mjuk och mycket bekväm sko. Jag kände direkt att utrymmet i skon och formen passar bra för mina fötter.”

”Underbara för vanlig löpning på landsväg, bra dämpning men ändå bra känsla. Jag har även kört löpning på idrottsplats och de funkade hur bra som helst där också.”

”Den är snygg. Utseendet är kanske inte allt, men det är roligare att springa i en snygg sko. Jag gillar också resårlösningen. Det är lätt att sätta på sig skon och den skaver ingenstans.”

”Bra passform för mig som har en bredare fot och har problem med hallux valgus – skon kändes skön, följsam och mjuk tack vare den strumpliknande ovandelen.”

”Denna sko växer med antal gjorda löppass!”

Mer info om Brooks löparskor hittar du här

50 miles rekord- men sen tappade Jim farten

50 miles rekord- men sen tappade Jim farten


Under lördagen lördag gjordes ett världsrekordförsök på 100 km när löpskoföretag samlat flera av världens bästa ultralöpare för att utmana rekorden. På väg mot 100 km rekordet fanns även 50 miles världsbästa notering att utmana. Just det rekordet fixade förhandsfavoriten Jim Walmsley, men sen tog krafterna slut och Hideaki Yamauchi från Japan gick förbi och knep segern.

Projekt Carbon X kallades eventet, då löpskoföretaget Hoka One One som stod bakom gjorde loppet genomförde det som ett led i lansering av deras nya tävlingssko Carbon X.
Störst fokus inför rekordförsöket sattes till trail-ultra stjärnan Jim Walmsley från USA och inledningsvis levererade han fantastiskt löpning.

 

Efter en något avvaktande inledning på banan som startade i Kaliforniens Folsom ökade Jim farten när löparna efter runt 30 km kom till Sacramento där resterande löpning sprangs på en 7,5 km varvbana. Med farter på runt 3.30 minuter per kilometer och mycket spänstigt steg, såg det länge ut som rekordet på 6:09:14 skulle krossas av förhandsfavoriten och ett stort delmål på vägen var att underskrida den anrika tidsbästa noteringen på 50 miles (ca 80 km) som sattes 1983 av sydafrikanen Bruce Fordyce.

Första timmarna av loppet genomfördes i löpvänligt väder med runt 10-15 grader och nästan ingen vind. När solen började komma upp höjdes dock temperaturen och halvvägs in i loppet, som Jim passerade på 2:57:28 började temperaturen nå upp mot 27-28 grader och därtill en bana där löparna under stora delar exponerades för solen. Upp mot 60 km började farten sjunka något och Jim fick verkligen pressa sig för att underskrida 50 miles bästanoteringen, vilket han gjorde med 43 sekunders marginal. Jims nya rekordtid lyder på 4:50:08 vilket innebär ca 3.36 minuter per kilometer i drygt 80 km. Men det visade sig att jakten på den mellantiden blev för tuff för kroppen och strax därefter tvingades Jim stanna för att återhämta sig.

 

Tiden för både 100 km rekordet, och chansen på segern försvann men efter blandning av löpning och gång kom Jim igång igen på slutet där drivkraften var att inte bryta loppet. Ett brutet lopp skulle innebära att inga mellantider på vägen skulle kunna räknas som rekord.

Slutligen nådde Jim målet som 5:a på 7:05:24, och det med kluvna känslor inför att ha satt ett rekord men ”kraschat” efter det. Sista 2 milen tappade Jim i princip 1 timme jämfört om han skulle hållt den snittfart han hade fram till 8 mil.

 

Efter att Jim tvingats lägga in gång och stopp, tog mycket meriterande Japanen Hideaki Yamauchi över täten och imponerade genom att vinna på mycket starka tiden 6:19:54. Hideaki har vunnit de två senaste världsmästerskapen på 100 km, och visade nu återigen att han verkligen behärskar distansen fullt ut.

 

Två blev USA´s Patrick Reagan som säkert en del löpare i Sverige känner till då ett av hans absoluta favoritlopp i världen är Ultravasan. Nu satte han trots relativt tuffa yttre förhållande ändå personbästa med 6:33:50.

 

På damsidan blev det aldrig riktigt någon jakt på några världsrekord, men hemmalöparen Sabrina Little, som vanligtvis har sin fokus på 24 timmarslopp, vann på 7:49:28 vilket får anses som riktigt bra med tanke på att sista timmes löpning sprangs i runt 30 grader.

Runner´s World Swedens bevakning och rapporter från ”Project Carbon X loppet” gjordes i ett samarbete med Hoka One One. Recension och utförlig beskrivning av den nya tävlingskon Carbon X kommer här på Runner´s World när skon är testad av våra skoexperter och några testlöpare.

 

Världsrekordförsök på 100 km – Runner´s World på plats

Världsrekordförsök på 100 km – Runner´s World på plats


Imorgon lördag 4 maj görs sett seriöst försök att sätta världsrekord på 100 km på både herr och damsidan. Det är löpskoföretaget Hoka One One, som i samband med att dom lanserar sin nya tävlingssko Carbon X, samlat flera av världens bästa ultralöpare för att i ett formellt utlyst 100 km lopp utmana rekorden.

På herrsidan har japanen Nao Kazami världsrekordet på 6:09:14, som sattes i fjol på en snabb och platt bana just i Kalifornien där även ”Carbon X” rekordförsöket kommer genomföras.
Om någon av utmanarna ska slå rekordet måste man ha ett snitt på 10 stycken 10 km lopp i rad utan vila på 36:55. På damsidan är motsvarande rekord 6:33:11, och innehas av Japanskan Tomoe Abe. Här behöver tjejerna snitta varje mil på ner mot 39 minuter för att nå rekordet.

Hoka kallar eventet Project Carbon X, utifrån den nya tävlingsskon Carbon X, och 100 km starten sker i Folsom med målgång i Sacramento i Kalifornien.
Löparen som på pappret främst kommer utmana rekordet på herrsidan är ultrastärnan Jim Walmsley. Vanligtvis tävlar Jim mest inom ultra trail, men har tidigare i år visat på oerhört bra fartkapacitet som ultralöpare genom en asfaltshalvmara på en tid under 1:04. – Min passion och kärlek att springa finns inom trail löpningen, men vägultra har en historia som jag vill utmana sa Jim själv inför rekordutmaningen.

Men Jim kommer inte vara ensam om att ha chans på rekordet utan andra starka namn i startlistan är USA´s Patrick Reagan, Tyler Andrews och Mike Wardian. Från Japan kommer regerande IAAF 100 km världsmästaren Hideaki Yamauchi tillsammans med Yoshiki Takada.

På damsidan är det Sabrina Little som tillsammans med japanskan Aiko Kanematsu kommer utmana världsrekord på 6:33:11.
På både dam och herrsidan kommer loppet inledningsvis ha några riktigt bra löpare som farthållare, men tillskillnad från andra liknade tidsprojekt som Nike´s ”Breaking2” på maraton blir det inga harar som avlöser varandra.
Alla löpare måste vara med i loppet och ingen kan hoppa in efterhand för att rekorden ska kunna utmanas enligt regelboken. Banan består av en inledande 30 kilometers sträcka som tar löparna från Folsom till Sacramento där löparna sedan springer åtta varv på en 7,5 km slinga.

Runner´s World är inbjudna av Hoka One One och finns på plats för att följa rekordförsöket. Uppdateringar kommer finnas på vår instagram sida runnerswordswe och på Runner´s World Facebook sida.

Vill du följa hela loppet kommer det livestreamas här!

Loppet startar preliminärt kl 06:00 på morgonen lokal tid vilket innebär kl 15:00 svensk tid. Väderleksprognosen ser ut att ge löparna tuff värme en bit in på dagen. Prognosen säger runt 10 grader vid start som sedan med solens antågande kommer temperaturen stiga upp mot 28 grader. Just det varma vädret kan göra rekordförsöket extra tufft.

Carbon X är en ny lättviktsko från Hoka One One. Flera av löparna i rekordförsöket 100 km kommer springa i den nya modellen.

Recension av den nya skon Carbon X kommer här på Runner´s World när vi testat skon.

Hållbar löpning

Hållbar löpning


Frida Michold är en elitsatsande löpare från Linköping och med i ASICS FrontRunner sedan tidigare i år. Här skriver hon om sin relation till löpning och hur mycket hon fått jobba på den, i både motgång och framgång, i en strävan efter hållbarhet.

Varje gång jag sätter mig ner för att försöka formulera min relation till löpning så slutar det med att jag, efter att ha suddat ut den inledande meningen femtioelva gånger, villrådigt stirrar in i en tom skärm. Var ska man börja? Jag vet att jag aldrig kommer kunna sätta ord på vad löpningen är för mig. Ingenting jag skriver kommer kunna skildra det på rätt sätt eller göra det rättvisa. Men då och då närmar jag mig ett försök. Här kommer ett av dem….

Skapa ditt eget miniläger

Skapa ditt eget miniläger


Alla löpare – oavsett nivå – kan få bra träningseffekt genom en eller flera kortare perioder med tuffare träning. Och du behöver inte ligga på höghöjdsläger i en månad – en eller flera förlängda helger under sommaren kan räcka långt. Så här kan du göra ett eget formhöjande miniläger, med tre–fem dagars bra träning. Kan du inte köra fem dagar i sträck, så hoppa över dag ett (och eventuellt dag två) i det här upplägget. Värm upp innan fartpassen och varva ner efter.

 

Dag 1: Intervallstege med fartvariation 
Spring 5-4-3-2-1 minut med en minut vila mellan varje intervall. Starta i din bekvämt snabba fart på femminutersintervallen, öka sedan farten ett litet snäpp ju kortare intervallerna blir. Men kör inte hårdare än att du efter passet känner att du skulle ha kunnat springa ännu hårdare – du har ju flera dagars träning framför dig. 

Dag 2: Lugna dubbelpass och lite styrketräning
Pass 1: Starta med en lugn morgonjogg på 30 minuter innan frukost – helt utan fartkrav. Syftet är att väcka kroppen, så ut och njut. Morgonjoggen hjälper dig också att återhämta dig från gårdagens träning, samtidigt som det ger ytterligare träningsvolym. 

Pass 2: Ditt andra pass blir även det bara 30 minuter, men kompletteras med grundläggande styrke- och rörlighetsträning med din kroppsvikt som belastning. Föredrar du ett yoga- eller gruppass med styrka och rörlighet så går det förstås lika bra. Du kan lägga det här passet relativt tätt in på ditt morgonpass, om du vill ha eftermiddagen fri.

Dag 3: Tröskelintervaller och löpskolning
Pass 1: Värm upp 10–15 minuter. Spring sedan 6 x 5 minuter i din bekvämt snabba fart (totalt 30 minuter). Vilan mellan varje tröskelintervall är 30 sekunder stående vila, eller en minut lugn joggvila. 

Pass 2: Vänta gärna minst fem timmar innan detta andra pass för dagen – ett minipass med fokus på löpteknik och löpstyrka. Inled med två–fem kilometer uppvärmning i form av lugn jogg. Kör sedan några lätta löpskolningsövningar på en sträcka över 20 meter med gångvila tillbaka (bläddra fram till sidan 87 för förslag och inspiration). Avsluta med fem koordinationslopp om 60–100 meter, där du springer med god och avslappnad hållning, skjuter ifrån aktivt och kommer upp på framfoten i steget. Ta gångvila tillbaka till din startpunkt. Stretcha ut dina löpmuskler som avrundning på träningsdagen. 

Dag 4: Backlöpning
Pass 1: Ta en morgonjogg i lugn fart, eller bara en skön promenad som start på dagen. 

Pass 2: Träningslägrets näst sista pass bjuder på backlöpning, vilket passar bra som ett fartpass mellan gårdagens tröskelpass och morgondagens långa pass. Leta upp en backe som varken är för brant eller för flack, och som tar minst 40 sekunder att springa. Här ska du köra tolv backintervaller med olika ”växlar”:

• 4 x 40 sekunder relativt lugnt 
• 4 x 30 sekunder lite hårdare 
• 4 x 20 sekunders ännu hårdare

Vila genom att jogga utför med ett mjukt steg, eller gå om du behöver det. Ju kortare backlöpningar desto större insats i form av fart och rörelseuttag i ditt steg. Jobba på med armarna och sträva mot ett marginellt högre knälyft än vad du brukar ha – särskilt på de avslutande 20-sekundersbackarna.

Dag 5: Långpass
Nu avslutar vi det här minilägret med ett lugnt långpass, där du ska fokusera på att vara ute lång tid – farten är inte viktig. Spring lika långt som du sprungit som längst i år – men bara om du orkar och har tid. Lägg gärna in gångavsnitt om du behöver, och räkna även in dessa i passets totaltid. Stretcha lätt efteråt, och fyll på med vätska och energi – det behövs efter ett sådant här intensivt miniträningsläger.

 Tips och råd inför minilägret!

Få med dina närmaste
• Det kan vara klokt att förankra ditt träningsläger med nära och kära – särskilt om det ska genomföras på gemensam ledig tid under en långhelg eller semestern. Kanske vill de supporta dig med vätska och energi, eller vara med på något pass själva? 

Få med vännerna
• En annan motivationshöjare kan vara att prata ihop sig med några löparkompisar och springa alla passen gemensamt. Då kan ni peppa varandra – och passen kommer att kännas lättare att genomföra.

Överdriv inte 
• Det kan förstås bli för mycket av det goda, så anpassa träningen efter din kapacitet och känsla. Du har ingen nytta av att träna så hårt att du blir skadad – det är bättre att hoppa över något eller några pass. 

Vila mera
• Efter ett avslutat träningsläger är det viktigare än någonsin att vila – det är vilan som bygger upp din form till nya höjder. Så du kan gott inleda den kommande veckan med några lugna dagar.

 

 

 

Ragnar Relay pass på inspirerande Stadion

Ragnar Relay pass på inspirerande Stadion


Häng med på ett inspirerande träningspass på Stockholms Stadions härliga löparbanor. Tisdag kväll den 7 maj bjuder Reebok och Runner´s World in till ett Ragnar Relay inspirerat intervallpass där alla löpare är välkomna.

Du behöver inte vara anmäld till Ragnar Relay utan alla löpare är välkomna och givetvis kostar det inget att hänga med! På träningspasset kommer vi ha fartgrupper som utgår från vad du springer en mil på och täcker in allt från 35-75 minuter på milen.

Intervallpasset blir en ”intervallstege” på 2 x 4-3-2-1 minuter och sen avslutas intervalldelen med 1 km för de som orkar och vill. Här kan man jämföra sin kilometertid med vad kvällens gästlöpare, tillika krönikör i RW, David Nilsson höll i snitt över 42 km när han nyligen gjorde ett storlopp i Hamburg Marathon.

ANMÄL DIG HÄR, så vi vet hur många som kommer.

PROGRAM:

  • 18:30: Eventstart Stockholms Stadion (ingång Lidingövägen)
    (Omklädningsrummen öppnar från kl 18:00)
    Presentation av Ragnar Relay, Runners World + tränare säger hej
  • 18:45-18:50: Träningsstart. Lugn uppvärmningsjogg i olika fartgrupper. Stafettinspirerad uppvärmning med löpteknikövningar.
  • ca 19:10 Inspirerande och konditionsförbättrande intervallpass som avslutas med 1 km tillsammans med gästlöpare David Nilsson. Nedvarvning & stretch.
  • 20:00 Avslutning med goodie bag från Reebok

LÄS mer om Ragnar Relay här

Hoppas vi SES 7 maj!

 

Hur gick det för Elmina och Mica under ASICS Stockholm Marathon?

Hur gick det för Elmina och Mica under ASICS Stockholm Marathon?


I serien Skor, svett och pannben har vi fått vi följa Mica Stare och Elmina Saksi från ASICS FrontRunner. I det sjunde och sista avsnittet får vi se om tjejerna klarade uppnå sina mål i 2019 års ASICS Stockholm Marathon.

Elmina siktade mot sub 3 och Mica som med hjälp utav löpningen tagit sig ur att tidigare drogmissbruk ville genomföra sin första mara i Stockholm under 4 timmar. Svaret på hur det gick ser du nedan i sista delen av ”Skor svett och Pannben – vägen mot ASICS Stockholm Marathon” :

 

Rönninge Backyard Run

Rönninge Backyard Run


12 – timmars löparfest 11 maj 2019
Välkommen till natursköna Rönninge för en hel dags löparfest i sann Ultralopps-anda. Upp till 12 varv (à 6,7 km) på 12 timmar står på agendan och första varvet går av stapeln 09:00. Spring så många varv du orkar. Några springer ett och några springer (kanske) tolv. Alla är välkomna! Dagen avslutas med grillfest och prisutdelning!

Om Rönninge Backyard Run
Bana & starttider
Ett varv i Rönninge Backyard Run mäter 6706 meter. Loppet startar 09.00 med varv ett. Sedan startar varv två 10.00, och så fortsätter det varje heltimme, med upp till totalt 12 varv på tolv timmar. Helt beroende på hur många varv du vill springa.

Upplägg
Som deltagare gäller det ta sig runt banan på under en timme för att kunna få starta på varv två, tre osv. Löpare som inte kommer till start inför nästa varv dvs nästa hel timme är utslagna och resultatet räknas vid senast avklarat varv.

Tävling
Varven måste ske i en följd ,löpare kan med andra ord inte avstå ett varv för att sedan fortsätta igen. För att komma med på resultatlistan behöver du klara av ett varv. Den löpare som är uthålligast och ger sig sist står som vinnare.

Max antal deltagare
75

Banprofil

Info & schema för dagen
Välkommen i gänget! Och varmt välkommen till Rönninge Backyard Run och en hel dags löparfest (inkl. lunch) som avslutas med fest på kvällen. Lördag den 11 maj går loppet av stapeln i Rönninge söder om Stockholm. På Toredalsvägen 12-14 hittar du start, mål och hela eventområdet med kiosk och resultattavlor.

09.00
Varv 1 (uppvärmningsvarv & Plogga)

10.00 – 13.00
Varv 2-5

14.00
Varv 6 (återstart)

18:30
Grillen tänds

15.00 – 20.00
Varv 7-12

21:00
Fest & bar + prisutdelning

Här anmäler du dig!

Eliud på tronen i London – suverän svensk maratondag

Eliud på tronen i London – suverän svensk maratondag


Eliud Kipchoge från Kenya gjorde det, levde upp till alla förväntningar och sprang ifrån alla och vann 2019 års London Marathon på nya banrekordet 2:02:37. Samtidigt blev det en oerhört stark dag för svensk maratonlöpning då flera av våra elitlöpare gjorde imponerande lopp i både Hamburg och London.

Eliud minst sagt befäster sin ställning som väldens bästa maratonlöpare på herrsidan genom alla tider. Nu gjorde han en oerhört imponerande löpning och skakade av sig hela stjärnstart fältet och vann till sist med 18 sekunder ner till Etiopiens Mossberg Geremew som tog andraplatsen.
Eliuds 2.02.37 innebar nytt banrekord på London Marathon banan. Hemma favoriten Mo Farah hängde länge med täten men kroknade på slutet till en slutlig 5:e plats på 2:05:39.
På damsidan vann Kenyas Brigid Kosgei damklassen efter en superavslutning. Damtäten öppnade till 1:11:38 hävvägs, sen speedade Brigid upp tempot och nådde målet på oerhört starka 2:18:20.

Inför London pratade vi med Spårvägens Mikaela Larsson och berättade att hon skulle spänna bågen mot 2.30, och det gjorde hon och höll oerhört bra hela vägen in. Efter 1:14:59 halvvägs kom fjolårets Stockholm Marathon segrarinna i mål på nya personbästat 2:31:40.

Samma dag, men några timmar tidigare avgjordes Hamburg Marathon, och där fanns flera svenska elitlöpare på plats. På damsidan gjorde Hanna Lindholm från Huddinge ett oerhört starkt lopp och gick för första gången under drömgränsen på 2:30 med sina 2:29:34. Det gjorde att Hanna passerade Charlotta Fougberg på årsbästalistan med 5 sekunders marginal, men missade den olympiska internationella kvalgränsen på 2:29:30 med retliga 4 sekunder. Dock lär Hanna nu vara helt klar för höstens VM-lopp i Doha.

Toppbredd på kvinnliga svensk maratonlöpning har aldrig varit starkare och i Hamburg gjorde även Runacademy löparen Johanna Bäcklund ett oerhört starkt lopp, när hon putsade sitt personbästa som tidigare löd på 2.39 ner till imponerande 2:35:11. Hannas lopp räckte till en mycket meriterande 5:e plats och Johanna kom 10:a. Etiopiskan Dibabe Kuma vann på fina 2:24:42.

– Men det var inte bara svensk kvinnlig maraton som levererade denna söndag, utan även två herrar sprang suveränt bra i Hamburg.
Efter en riktigt tuff öppning, klart under svensk rekordfart blev det en lite tyngre avslutning för Högbys David Nilsson och Eskilstunas Adhanom Abraha. Både fullföljde dock in på nya suveräna personbästa med 2:13:29 för David och 2:14:44 för veteranen Adhanom. Det gav 17:e rep 22:a plats i herrklassen som vanns av Etiopiern Tadu Abate på 2:08:26. Svenskarnas tider var klart under årets VM-gräns som för herrar lyder på 2.16.00.

BILD: London Marathon

Alla tider i artikeln är preliminära och fler bilder/korta rapporter hittar du på Runner´s Worlds instagramsida runnersworldswe

Inspireras av Mo Farah – en av världens bästa löpare genom tiderna

Inspireras av Mo Farah – en av världens bästa löpare genom tiderna


Mohamed ”Mo” Farah är löparen som under 2010-talet dominerat långdistanslöpningen på bana vid de stora mästerskapen. Mo har vunnit fyra OS-, sex VM- och fem EM-guld. Nu har han lämnat banlöpningen och siktar in sig på maratonsträckan där han gör en mycket spännande start i 2019 års London Marathon. Hans sponsor Nike bjuder här på en lång intervju med Sir Mo.

Du har tränat väldigt hårt i Etiopien – är du exalterad över att tävla i London i år igen?
– Ja, jag är väldigt exalterad att springa i London igen. Förra året kom jag trea, och i år vill jag definitivt förbättra det. Jag har varit i Etiopien de senaste sex veckorna och tränat med min tränare och teamet. Det har känts bra, så därför ser jag fram emot London. För mig finns ingen plats som hemma. Jag får massivt stöd av publiken, och det gör en stor skillnad för mig, bara saken att tävla på gatorna i London där jag växte upp. Men årets uppgift är enorm.
– Eliud Kipchoge som är världsrekordinnehavare, Wilson Kipsang, Daniel Wanjjiru… Det är också många andra löpare som jag inte nämner som kommer tävla, så vi får se vad som händer.

Du är en av de bästa idrottarna genom tiderna och nu väljer du att springa 42 195 meter, inte 5 000 meter och inte 10 000 meter – och nu ställs du mot några av de bästa maratonlöparna genom tiderna. Tror du att du kan vinna?
– Oavsett vilket lopp jag ställer upp på vill jag vinna. Jag vill alltid genomföra en bra prestation och jag tror inte att du skulle ställa upp på ett lopp som London Marathon utan att du tror att du har en chans att vinna. På tävlingsdagen kan allt hända, och i slutändan tenderar den bästa idrottaren att vinna.
Något som jag lärt mig genom åren är att oavsett om det är ett lopp, eller om jag bara spela datorspel med mina barn, har jag vinnarinstinkten i mig och vill alltid vinna.

– Det är en del av mig. Jag har haft en fantastisk karriär på bana, men jag har nu bestämt mig för att gå vidare till maraton. Och en av anledningarna till att jag bestämde mig att tävla var att jag har tittat på London Marathon och sett så många stora idrottare tävla och vinna där. London är också staden jag växte upp i. Jag kan knappt föreställa mig, men förhoppningsvis om allt går bra, skulle det vara fantastiskt att ha en maratontitel från London.

– Det är utan tvekan ett av de största maratonloppen i världen. Från förra året i London har jag bra erfarenheter och sedan gick jag vidare och sprang Chicago Marathon. Att vinna det var en stor sak för mig och gav mig en stor boost. – Inför året London Marathon, har jag förhoppningsvis lite mer självförtroende och lite mer tro på mig själv. – Hursomhelst, jag tror att allt kan hända och jag vet att jag gett mig själv den bästa chansen genom att komma hemifrån, tränat uppe i bergen och löpt mina kilometer, jag har lagt ner arbetet.

Hur många kilometer springer du i veckan?
– Det varierar, det beror på hur mycket min tränare säger att jag ska springa. Ibland är han snäll mot mig och ger mig en lätt vecka. Men i genomsnitt löper jag över 190 kilometer under en vecka.

I och med alla kilometer du springer, tycker du fortfarande om det?
– När jag började springa var det bara något jag gillade, en hobby som senare blev ett arbete. Ett jobb som jag tycker om och tränar för, men ibland när du tar en paus inser du att du inte vet vad du ska göra, och då tänker du ”Vad ska jag göra nu?”

– Det är de stunderna du uppskattar löpning och du uppskattar tiden du lägger ner för att bli bättre. Inte många personer har den möjligheten och jag tycker om att springa, jag skulle troligtvis säga att jag är beroende av löpning. Jag gör inget halvdant, antingen går jag in helhjärtat eller så gör jag det inte alls.

Känner du av press, om ja, hur hanterar du det?
– Ja, jag känner press, särskilt under de senast 6-7 åren. Med framgång kommer press, det är en del av allt. Det är bara att folk förväntar sig att du vinner, egentligen alla lopp du ställer upp på. Men jag försöker att inte lägga press på mig själv, jag lägger ner jobbet och litar på min tränare.

– Jag vet att om jag tränar hårt ger jag mig själv den bästa chansen, jag kan inte göra mer. Om jag har genomfört min träning på rätt sätt, är frisk och är i form, då är det lätt att ställa sig på startlinjen. Jag tror att de veckor och månader du lagt ner på din träning betalar av sig.

Efter London, vilka mål har du efter det?
– För mig är det ett lopp i taget, och om jag kan vinna London vore det fantastiskt. Och efter det kommer jag att gå vidare och sätta nya mål. Just nu vet jag inte var nästa mål är, jag kommer att prata med min tränare och mitt team och därefter bestämma vad som är bäst för mig, vad som blir nästa steg. Ju mer maraton jag kör, desto mer erfarenhet samlar jag på mig och desto mer kan jag lära mig om andra idrottare. Att springa ett maraton i jämförelse med ett lopp på bana, är väldigt stor skillnad.

Utifrån detta, sneglar du mot Tokyo?
– Ja, det är möjligt. Om jag har chansen att ta en medalj och jag är i form, vem skulle inte? Jag skulle aldrig tacka nej till den chansen. Jag skulle gärna se mig själv tävla i Tokyo och som jag sa, är jag i form och redo att slåss för en medalj till mitt land, varför skulle jag inte pusha mig själv?

Låt oss prata om Etiopien, hur har träningen gått?
– Träningen har gått bra. Jag var där i över 6 veckor och träningen har gått bra, allt fokus har varit mot den 28 april.

Hur känns det fysiskt att träna på hög höjd? Är det tuffare?
– Ja, för att jag ska kunna nå mina mål måste jag vara villig att arbeta hårdare och springa de extra kilometrarna. Jag spenderar mycket tid på hög höjd och en av anledningarna till att jag gör det är för att kunna träna på en plats där det är mindre syre.

– Till exempel när du är nere på havsnivå andas du normal luft, på hög höjd känns det inte som det finns så mycket luft. När du stannar under en längre period vänjer du dig och om jag kan träna hårt på hög höjd kommer det göra skillnad när jag springer på havsnivå. Återhämtningen är exempelvis svårare på hög höjd. När du gör ett hårt pass på havsnivå, är återhämtningstiden kortare. – Jag har haft min tränare på plats som har haft koll på mig. Han ser vad som behövs justeras och hjälper mig att nå den bästa formen.

Hur håller du dig motiverad? Känner du dig någonsin mindre hungrig?
– I Rio kände jag att vi hade uppnått allt som gick att uppnå på banan, och ibland vaknar du och känner inte samma motivation, och så var det då.
Efter det ställde jag mig själv frågan om jag skulle ge det ett år till och se hur jag känner. Men nu, med utmaningen med maraton, är jag definitivt motiverad. Nu känner jag att jag aldrig varit i denna miljön innan, att jag aldrig gjort detta innan och jag vill kunna göra det. Jag ställer mig själv frågorna, hur kan jag göra det och vad behöver jag göra? Och det är därför du måste lägga ner det arbetet som behövs och träna för det.

Hur skulle en vinst i London rankas med alla dina andra prestationer?
Jag tror att det skulle vara nära en av de största prestationerna. För mig har min största prestation varit att vinna på hemmaplan 2012, och sedan fyra år senare kunna försvara det. Och nu är det som, vad är nästa steg och vad är möjligt? Det är det jag vill göra, att kasta mig in i nya utmaningar.

Vilka uppoffringar har du fått göra i och med förberedelserna för detta lopp?
– Det som jag saknar mest är mina barn och min familj. Det är fantastiskt att vara med dem hemma och kunna leka med dem, gå med dem till skolan. Det finns många saker jag saknar, som att vakna på morgonen med min son och leka med honom. – Men jag vet att om jag vill uppnå mina mål kan jag inte vara hemma. Barn blir sjuka, och jag kan inte bli sjuk inför ett lopp och därför kan jag inte vara hemma. Det är såklart svårt för mig, men det motiverar mig att träna ännu hårdare, för att göra det värt det.

De är självklart väldigt stolta över dig, motiverar det dig? Förstår det dina mål också?
– Jag tror de är stolta, men jag tror inte de förstår exakt vad jag gör. Våra tvillingar som är 7 år förstår mer, och de är stolta över vad jag gör. När jag vinner är de väldigt exalterade, och när jag förlorar säger dem ”Det är okej pappa, du kan klara det nästa gång”.

Hur är träningen till ett maraton i jämförelse med när du tränar för banan?
Att jämföra min maratonträning med när jag tränade för banan, är väldigt stor skillnad. Jag vet att jag exempelvis inte sprang lika många miles när jag tränade för banan. Och vad gäller intervaller och långpass, löpte jag mer bana och repetitioner, jag kunde exempelvis vara på banan några gånger i veckan med pass på 10 000 meter till 5 000 meter. För maraton springer du mycket längre, dina pass är mycket längre.

Motiveras du av misslyckanden?
Jag är en väldigt enkel människa, jag gillar inte att göra saker komplicerat. Om du misslyckas är det inte din dag, då går du vidare. Det är inte världens undergång.

Vem eller vad inspirerar dig?
Vad som inspirerar mig mest är att se mina barn glada, att de skrattar och att göra dem stolta.

När insåg du att du kunde springa snabbt? När insåg du att detta kunde bli ditt jobb?
– Jag tror att första gången jag sprang för England var en stor sak för mig. Då sprang jag för England och tävlade mot Skottland, Wales och Irland. När jag sedan sprang för Storbritannien som junior var också en stor sak. – En av de stora sakerna du alltid tänker på är om du kommer kunna tävla på seniornivå. Första gången jag gjorde det var i cross country och efter det fick jag min första sponsor. Därifrån, med sponsorer som Nike, inser du att du är bra och kanske kan tillföra något till sporten.

Kan du beskriva dina mentala attribut och hur du tar dig an en stor tävling?
– Jag tror att du definitivt behöver mental styrka, du måste ha en starkare mental styrka än någon annan. De flesta tror att det finns en gräns, men för mig finns det inte det. Jag tror bara det är något jag har naturligt och har utvecklat under åren. Som barn hade jag en stark mental styrka. Du har alltid mer än du tror. – Under loppets gång måste du alltid fatta beslut. Kanske drar gruppen ifrån dig och då måste du hänga med. Du måste alltid tänka på sådant, du måste ha en plan A, B, C och D. Utöver det måste du bara ta dig igenom loppet. Försöka spara så mycket energi som möjligt under den första halvan, och så avslutar du starkt den andra halvan.

Kan du beskriva en typisk träningsdag i Etiopien?
– En typisk dag i Etiopien vaknar jag kl 07.00, lämnar mitt rum vid 07.15 och äter lite frukost, lite gröt, röstat bröd och kaffe. Efter det går jag tillbaka till mitt rum och byter om och lämnar huset vid 08.30. Jag möter då mina träningspartners och så kör vi ett pass på 10-12 miles, med efterföljande stretchning och sedan åter till huset. – Efter det duschar jag och tar en liten tupplur, och sedan äter jag en lätt lunch. På eftermiddagen, runt klockan 17.00 tar jag en lätt joggingtur med efterföljande gym, där jag kör core och lite vikter.
– Det är ungefär en vanlig dag. På söndagar kör vi ett långpass, och då går vi upp väldigt tidigt. Då går vi upp klockan 05.00 och sätter oss i bilen. Vi åker iväg till en stuga, dricker lite kaffe eller te, och sedan springer vi i några timmar.

Hur skulle du beskriva dig privat och professionellt?
– På personligt plan – 4 underbara barn, lycklig familj och bara lugn och glad. Professionellt är jag ibland skoningslös, har tagit några tuffa beslut, vunnit många medaljer och ett stort fotbollsfan.

Slutligen, kan du berätta om skon Vaporfly NEXT%?
– Som idrottare söker du alltid nästa procent (NEXT%). För mig personligen vill jag ha en sko som är så lätt som möjligt, bra passform, stöd och grepp. 4% var fantastisk, men denna är ännu bättre, då den får mig på tårna och hjälper mig röra mig framåt så fort jag kan. Under utvecklingen av NEXT% genomförde vi många tester på löpband och andra tester, och redan första gången du testade dem fick du en wow-känsla.

– De var väldigt bra dämpning i dem, och som jag sa innan så fick de en upp på tårna och fick dig att röra dig framåt utan att egentligen försöka. Med tiden har Nike och hela teamet arbetat för att förbättra skon på flera olika sätt. De har blandat in fler idrottare i processen, när det gäller att ta reda på vad som behövs förbättras. – Det är också väldigt trevligt att arbeta tillsammans med ditt team – du ger dem feedback om vad du behöver och så levererar dem de bästa skorna för dig, som möjliggör för dig att springa så fort du kan.

Hur arbetar du tillsammans med din sponsor Nike?
– Min relation med Nike är väldigt stark. De vill alltid veta vad jag behöver och vad de kan hjälpa till med. På samma sätt som du har en tränare som hjälper dig komma i den bästa formen som möjligt inför en tävling. Det är samma sak när du sätter på dig dina kläder eller skor, du vill känna att du är smidig och snabb och redo att köra, och det hjälper Nike mig med.

På elitnivån inom idrott, hur viktiga är dessa marginella fördelar, vad gäller träning och tävlingsdag?
– Som elitidrottare handlar det alltid om små marginaler när det gäller om att vinna och kanske till och med komma fyra. Under årens lopp söker du alltid efter dessa små stegen när det gäller vad du kan förbättra. Du kan ställa dig frågan, varför kan inte jag vara på havsnivå med mina barn och träna där? Men jag vet att jag måste träna på hög höjd, på 3 000 meter – det är de som gör en stor skillnad för mig som idrottsman. När jag är tillbaka på havsnivå, har höghöjdsträningen gjort en stor skillnad. Det är samma vad gäller skor, NEXT% har det extra vad gäller stöd och dragkraft – det är bara bra att ha en produkt som hjälper mig uppnå mina mål. Små marginaler kan göra stor skillnad – mellan att du passerar mållinjen som etta eller hamnar på fjärde- eller femteplats. Som ni såg i London 2012, handlade det endast om de små marginalerna.

Mo Farah´s skoval i London Marathon Varporfly Next%
Mikaela spänner bågen i London Marathon

Mikaela spänner bågen i London Marathon


På söndag avgörs London Marathon med stjärnfyllda startfält på både herr och damsidan. Många svenskar finns givetvis på plats i massloppet, och ur elitperspektivet blir det spännande att följa fjolårets Stockholm Marathon vinnare Mikaela Larsson. RW stämde av med Mikaela inför loppet där hon berättar om hur hon vill spänna bågen mot en riktigt snabb tid.

Hur är känslan och tankarna inför London Marathon på söndag?
– Jo, det känns bra. Nu finns det inget mer jag kan göra, och inget jag kunde gjort annorlunda inför loppet. Jag har kunnat förbereda mig riktigt bra sedan årsskiftet då träningen började riktas mot London. Många långpass, långa trösklar och jag har varit hel och skadefri, så det känns som jag laddat så bra som jag kunnat och ser verkligen fram mot loppet på söndag.

Om man ser till helheten på träningen du gjort nu, är det någon skillnad jämfört med inför dina succélopp ifjol, med seger i Stockholm Marathon och suveränt 2.35 lopp på EM-maran?
– Jag har höjt min totala volym rejält, nästan en dubblering mot förra året faktiskt. I år har jag ”snittat” runt 150 km löpning per vecka, mot att tidigare kört 7-8 mil i snitt per vecka. Det har faktiskt funkat väldigt bra, så jag hoppas alla dessa extrakilometer och extra träningstid ska ge utdelning. Men det vet jag ju inte än om det ger utdelning nu direkt eller senare, men det känns kul att det funkat för kroppen.

Det verkar vara en trend nu bland många svenska elitlöpare att köra fartmässigt riktigt tuffa långpass, hur har ditt upplägg inför London sett ut gällande just långpasset?
– Jag har kört många långpass på runt 33-37 km. Nästan varje helg förutom nu på slutet där jag hade halvmaran i Berlin i början av april och sen nu helgen innan London blev det ”bara” ett kort 20 km långpass. – Det är lite intressant att se alla som kört snabba riktigt långa långpass, med farter under 4 minuters fart och så, men det är inget upplägg jag kört. Jag har känt själv att det nästans skulle bli som ett maraton, och det skulle innebära flera vilodagar efter och min kropp skulle varit riktigt sliten då. – Så jag och min tränare Kent har inte alls lagt upp det så utan alla långpass har gått i förhållandevis lugn kontrollerad fart. Runt 4.20 minuter per kilometer som snabbast men oftast har passen i fart legat runt 4.30-4.40 min/km. I gengäld har jag kört kvalitativ träning, med exempelvis långintervaller, dagen innan långpasset och det tycker jag ger bra effekt. Jag tycker det upplägget dessutom gör att jag kan maxa helgen bättre vilket är bra när man jobbar heltid i veckorna.

Nu är det bara 2 dagar kvar till loppet, hur har din nedtrappning sett ut i övrigt utöver ett kortare sista långpass med en vecka kvar?
– I måndags körde jag lugn distans, lite crosstraniner och lätt core styrka. Sen på tisdagen körde jag det sista kvalitativa passet innan London, men även det klart lugnare än vanligt. Så det blev 25 minuter i planerad maratonfart följt av några avslutande 200 meters intervaller. I onsdags tog jag helvila men fick en bra massage hos Access Rehab. I torsdags blev det 10 km distans, men med 9 minuter lätt tröskel inlagt och några stegringar som avslutning. Sista två dagarna blir det 6-8 km lugn jogg per dag och kanske någon lätt kort fartstegring.

Vilken är din plan nu inför London gällande upplägg på loppet? Jag vet att du vid något tidigare lopp skippat klockan helt och kört på känsla.

– Den här gången vågar jag inte köra helt på känsla. Då är jag rädd att det kommer gå för fort i början. I halvmaran i Berlin som jag körde som uppladdning inför London gick jag ut alldeles för fort i början av loppet och det vill jag undvika nu. Jag är inte så fartsäker på 3.33 minuter per kilometer som är mitt fartmål att hålla så länge jag kan. Så inledningsvis kör jag med klocka, men sen kommer jag efterhand som jag kommit in i loppet skippa att kolla så mycket på klockan.

Härligt tufft med 3.33 per kilometer som fart mål. Det ger ju i så fall 2.30 på hela maran och 5 minuter under ditt personbästa, är det ditt mål?
– Ja, det är 2.30 som är målbilden. Att starta i den farten och hålla det så länge som jag kan. Det är väldigt tufft mål för mig, och det kanske inte är den tiden jag tänkt på förhand tidigare under året. Men med ett bra EM lopp ifjol känner jag att jag vill och kan våga spänna bågen högt. Sen får vi se hur det håller. Så det är en liten chansning, men jag känner att jag inte har något att förlora, utan kan lära mig av att testa.

Som vi förstått fick du välja om du ville starta med den separata damelitstarten eller masstarten lite senare. Du valde att starta i den stora starten. Hur gick tankarna runt det beslutet?
– Det stämmer, jag kände att det är en stor risk att det skulle bli väldigt ensamt i damelitfältet för jag tror alla där säkert kommer starta utifrån att springa på runt 2.25 eller snabbare. Så för att inte riskera bli solo, och verkligen få känna inspirationen från loppet valde jag att starta med mass-starten. Jag gillar när det är mycket folk och förhoppningsvis kan jag hitta någon stor inspirerande klunga. Det hade aldrig hänt i damelitfältet, då måste man vara snabbare än den målbild jag har.

Det är verkligen stjärntätt i både herr och damklassen, och på herrsidan står även topplöparnas sko från Nike i fokus. Jag vet att du väljer springa i en version av den omtalade skon. Vad säger du om skon?
– Ja, jag har sett på Instagram att dom släppt en ny version, men det är säkert ytterst få löpare som har tillgång till den nya modellen. Men jag springer i Vaporfly 4% som jag tycker varit riktigt skön att springa maran i. Jag tränar aldrig i den skon, för jag upplever att den tar slut väldigt fort och funkar upp till 12 mil. Så det är en dyr peng per mil, men jag gillar den som sagt väldigt mycket just på maran. (red anmärkning kostar skon 2.500:-, och den nya modellen uppges komma kosta 2.750 när den blir tillgänglig. Mer om nya skon kan du läsa här)

Avslutningsvis, tror du på världsrekord i London på söndag?
– Ja, jag har kollat lite på väderleksprognosen, och det ser på förhand ganska bra ut och just den faktorn kan vara avgörande att dom klarar pressa varande så snabbt som det behövs för världsrekord. Men det är tuffa tider som behöver göras på både herr och damsidan, så det är ju inget man kan räkna med.

RW tackar Mikaela för pratstunden innan avresan till London och ser med spänning fram mot att följas Mikaela och önskar stort lycka till!

FOTO: Deca Text & Bild


Nedan syns de extremt starka elitfältet i London Marathon 2019

Här kan du läsa en tidigare artikel med filmlänk där en av förhandsfavoriterna Mo Farah berättar om sina tankar inför loppet.

Men:

?? Eliud Kipchoge – 2h01’39”

?? Wilson Kipsang – 2h03’23”

?? Mosinet Geremew – 2h04’00”

?? Leule Gebrselassie – 2h04’02”

?? Tamirat Tola – 2h04’06”

?? Mule Wasihun – 2h04’37”

?? Tola Shura Kitata – 2h04’49”

?? Mo Farah – 2h05’11”

?? Daniel Wanjiru – 2h05’21”

?? Abraham Kiptum – 2h05’26”

?? Henryk Szost – 2h07’39”

?? Michel Butter – 2h09’58”

?? Callum Hawkins – 2h10’17”

?? Bashir Abdi – 2h10’46”

?? Ihor Olefirenko – 2h12’04”

?? Yassin Rachik – 2h12’09”

 

Women:

?? Mary Keitany – 2h17’01”

?? Gladys Cherono – 2h18’11”

?? Vivian Cheruiyot – 2h18’31”

?? Brigid Kosgei – 2h18’35”

?? Roza Dereje – 2h19’17”

?? Birhane Dibaba – 2h19’51”

?? Haftamnesh Tesfay – 2h20’13”

?? Yuka Ando – 2h21’36”

?? Tadelech Bekele – 2h21’40”

?? Linet Masai – 2h23’46”

?? Mayo Ichiyama – 2h24’33”

?? Sinead Diver – 2h25’19”

?? Molly Huddle – 2h26’44”

?? Sonia Samuels – 2h28’04”

?? Lilia Fisikovici – 2h28’26”

?? Charlotte Purdue – 2h29’23”

?? Lily Patridge – 2h29’24”

 

Runner´s World möter John Kingstedt – i samarbete med Saucony

Runner´s World möter John Kingstedt – i samarbete med Saucony


I serien ”Runner´s World möter” i samarbete med Saucony träffar vi intressanta löparprofiler som berättar om ett bra träningspass och tips kring några av deras favoritskor. I detta avsnitt får Runner´s Worlds Anders Szalkai hänga med Huddingelöparen John Kingstedt som kör ett inspirerande pass på löpbandet.

John är en av de löparprofiler som ingår i Sauconys team. Johan har under våren varit i ropet genom att han satte världsrekord över 10 km med barnvagn när han och dottern Nancy avverkade Startmilen i Örebro på 32:20. (Kolla in filmen om rekordet här)

John springer dock inte bara med barnvagn även om en ganska stor andel löpkilometer just nu av praktiska skäl avverkas med barnvagn.

Passet vi får hänga med på genomförs dock på löpband, eftersom det är full pollensäsong ute och då genomför John som är pollenallergiker passen bättre inne på bandet.
20 x 400 meter står på schemat och översatt i tid innebär passet runt 20 x 70 sekunder med 45 sekunders vila. Utifrån att John även utan barnvagn är en av Sveriges bästa millöpare är det snabba farter trots att han räknar passet som ett lättare kvalitativt pass. Runt 20 km i timmen på bandet med ett svagt motlut inledningsvis vilket motsvarar 3:00 minuter per kilometer i fart. Efterhand skärper han farten så att det i slutet närmar sig ”2.40-tempo”.

På bandet springer John i sin favorit lättviktsko Saucony Fastwitch som du kan läsa om nedan och i klippet berättare John om sin känsla för skon. Under uppvärmningen och vid distanslöpning där John ”vill spara benen” är favoriten klassikern och mycket uppskattade Saucony Triumph. I filmklippet berättar han om vad han gillar mest med Triumph.

 

FAKTA OM JOHN´s FAVORITSKOR:

 

SAUCONY TRIUMPH ISO 5

Löpare som söker en trogen arbetshäst för långa distanspass bör definitivt överväga den femte versionen av Triumph ISO. Förutom den väl tilltagna mellansulan i Everun-material har skon fått ett extra, 2 millimeter tjockt stötdämpande skikt direkt under innersulan. FormFit innebär att fotbädden är något skålad, så att fotens undersida får bättre stöd mot sulplattformen. Snörsystemet ISO-Fit kombinerar en mjuk inre sockliknande ovandel med ett yttre stödjande skal, vilket ger goda möjligheter att justera skons passform. Framfoten har ett generöst utrymme vilket gör att skon även klarar breda fötter.
Skons bastanta uppbyggnad och väl tilltagna stötdämpning betyder att den tillhör de tyngre i denna skoguide, men också att den kan hantera mer välväxta löpare.

Vikt: 331 gram (herr US 9), 276 gram (dam US 7)
Häldropp: 8 mm
Pris: 1 800 kronor

SAUCONY GRID FASTWITCH 9
Fastwitch är en lätt tävlingsko från Saucony som har en liten fastare del av mellansulan medialt under hålfoten för bättre stabilitet än vad som är standard på en sko i den här viktklassen.
Den lätta SSL mellansulan ger dig bra dämpning och respons och med PWRTRAC yttersulan erbjuder skon riktigt bra grepp mot underlaget. Ovandelen med engineered mesh ger skön komfort och passform. Passar bäst för distanser från 5 km upp till halvmarathon, och är perfekt för snabbare intervallpass där löparen både vill ha känsla och support.

Vikt: 171 gram (herr US 9), 159 gram (dam US 7)
Häldropp: 4 mm
Pris: 1 800 kronor