Blog

Davids fantastiska halvmararekord

Davids fantastiska halvmararekord


I söndags satte Högbys David Nilsson svenskt rekord på halvmaraton i japanska Ageo. David gick med i loppets tuffa öppningstempo – utan att egentligen veta hur snabbt det verkligen gick. Runner´s World fick en intervju med David efter loppet där han berättar om rekordloppet.

David förbättrade sitt personliga rekord med nästan en och en halv minut – och sänkte därmed det svenska rekordet på halvmaraton med 20 sekunder. Davids tid på 1.02.09 räckte till en suverän 5:e plats i oerhört tuff konkurrens. Ageo Half Marathon är troligen det lopp i världen med bäst toppbredd. I 2018 års upplaga gick otroliga 55 löpare under 1.04 och segrartiden – som också är det nya banrekordet – blev 1.01.19. Det var Kenyafödde Vincent Laimoi som vann, som springer för ett japanskt universitetsteam.

Stort grattis till nytt svenskt rekord och ett grymt bra lopp. Hade du på känn att det skulle bli rekord?
– Målet har under lång tid varit att försöka slå rekordet, men dagarna innan loppet trodde jag inte att det skulle gå. Jag kom till Japan på tisdagen, och redan på onsdagen körde jag ett förhållandevis tufft pass. Jag sprang 13 kilometer lugn uppvärmning, följt av bra rörlighetsträning innan jag körde 10 kilometer på 36 minuter. Det kändes riktigt bra, men var kanske lite för tufft egentligen så nära inpå resan.

– På torsdagen hade jag planerat att springa 2 x 5 kilometer i maratonfart som sista fartpass innan loppet. På båda loppen hade jag runt 16 minuter, så det var helt okej men känslan var inte så bra. Ännu sämre var den på fredagens jogg. Då skulle jag bara ut och springa riktigt lugnt och började i 6-minutersfart. Sedan borde farten ha ökat efterhand jag kom igång men jag kom inte under 5-fart och snittet på 37 minuters löpning blev 5.22 per kilometer enligt min träningsklocka.

– Då blev jag lite orolig att onsdagspasset varit för hårt. Men på lördagen och på uppvärmningen var känslan klart bättre. Så det var skönt, men jag kunde inte känna att det skulle bli rekord.

Ageo är ett lopp med grym toppbredd, kan du berätta om loppet och varför du valde att springa just där?
– Ja, jag tror att loppet är på väg att bli det lopp med störst toppbredd om man ser till antalet löpare under tidsgränser som 65 eller 70 minuter. Jag kan tänka mig att jag är den första europeiska elitlöpare som springer loppet, för i grunden är det ett så kallat collegelopp för universitetslöpare. Så det var svårt att få springa loppet, det svenska friidrottsförbundet fick skriva ett brev till det japanska förbundet som i sin tur fick kontakta Internationella friidrottsförbundet. Men till sist kom jag med i loppet, vilket jag är glad för nu.

Trodde du att du skulle komma så högt upp som 5:a i loppet?
– Det var riktigt bra förhållanden. Utifrån det och tidigare resultat i loppet räknade jag med att ungefär tio löpare skulle gå under svenska rekordet. Så även om jag inte kunde utläsa startlistan hade jag rätt bra koll på var jag skulle behöva ligga i loppet för att ha en chans att slå rekordet.

Med så många snabba löpare i fältet, var det stressigt innan start?
– Nej, det var väldigt bra organiserat. Kanske hade de lite dåligt samvete för att de först inte ville släppa in mig i loppet. Så innan loppet blev jag presenterad för flera tävlingsledare, jag fick ett eget rum att byta om i och blev lotsad därifrån direkt till startlinjen. Till och med de andra toppseedade löparna stod bakom mig i början. Den enda som kom in senare var Yuki Kawauchi (den japanske löparen som vann Boston Marathon 2018 och har sprungit de två senaste upplagorna av Stockholm Marathon), som kände igen mig från Stockholm Marathon. När han tog mig i hand innan loppet fick de andra topplöparna än mer respekt för mig. Så det var väldigt speciellt där i starten.

Kan du berätta om loppet från start till mål?
– Vi startade inne på en arena och eftersom passagen ut därifrån var ganska tight så startade jag ganska snabbt och låg trea där. Så första 500 meterna gick snabbt och jag tror första kilometern gick på runt 2.47.

Filmklipp när löparna i det imponerande fältet lämnat arenan med David i täten.
(Flimcredd: Annika Svedenstrand)

Men väl ute från arenan var taktiken att inte vara för ivrig i början utan att ligga med i tätklungan. – Direkt efter den snabba första kilometern stabiliserades farten. Det kändes bra och jag placerade mig i klungan utifrån den taktik jag bestämt mig för innan start. Sedan ökade farten igen mot både 5- och 10-kilometerspasseringen, men även om det gick fort kändes det som jag hade kontroll. Nu i efterhand vet jag att vi passerade 5 kilometer på 14.32 och 10 kilometer på 29.06 – men det visste jag inte då. Jag visste bara att jag låg där jag ville, i tredje ledet i den stora klungan

Visste du inte under loppet att ni passerade så snabbt?
– Nej, det fanns ingen klocka vid varken 5 eller 10 kilometer och jag förstod inte vad de ropade för mellantider. Jag valde att inte springa med egen klocka just för att inte lägga för mycket energi på att springa och kolla på klockan. Men så här i efterhand var det förmodligen bara bra, för mitt personbästa på 10 kilometer är bara några sekunder snabbare än passeringen på 10 kilometer. Hade jag vetat det hade jag nog blivit skraj, och kanske blivit mentalt blockerad.

Hur utvecklade sig loppet efter 10-kilometerspasseringen?
– Vid 10 kilometer var vi nog runt 15 löpare samlade i tätklungan. Där vände man 360 grader runt en hög kon. Strax därefter faller en löpare och jag får göra en häckklippning över honom för att inte dras med. Alla i klungan blev lite skärrade även om det gick bra. Jag kände att jag fick lite syra av den lilla fartförändringen. Några löpare ryckte och gick loss, men efter fallet stabiliserade sig farten igen i den större tätklungan.

Hade du en bra klunga att springa i sedan in mot mål?
– Nej, någon kilometer senare sprack fältet verkligen upp. Då valde jag att försöka ta rygg på den löpare som hade bäst fart. Det började jag ångra sen, för jag hade det riktigt jobbigt där några kilometer av den hårda farten och av motvinden. Jag tänkte att jag hade sabbat loppet genom att inte vara lite kyligare och ligga kvar med de något långsammare löparna i tätklungan.

– Men när jag väl har en rygg att ligga bakom är jag ganska bra på att hänga i, så jag tänkte att om jag bara hängde i till 15 kilometer så skulle jag i alla fall få en bra mellantid och något bra att ta med mig hem. Men vid 15 kilometer såg jag till slut klockan för första gången, och när den visade 43.45 blev jag nästan chockad. Att det hade gått så fort trodde jag inte. Då började jag inse att jag hade stor chans att ta det svenska rekordet om jag fortsatte att hänga i.

Visste du att det var den japanske rekordhållaren på halvmaran, Yuta Shitara, som du hade tagit rygg på?
– Nej, det hade jag inte förstått men jag hörde någon ropa Yuta och började tro att det kanske var han för det var ju bara en till japan framför oss. Det inspirerade ju så klart.
– Men från 15 kilometer tog jag det kilometer för kilometer. Vid 17 kilometer var jag riktigt trött, så då tänkte jag att jag skulle hänga i till 18 kilometer – men det kom aldrig någon skylt vilket förstås var lite knäckande. ”En kilometer kan inte vara så här lång” tänkte jag.

– Men så kom 19-kilometersskylten i stället och det var ju en oerhörd lättnad. Sen fick Yuta vittring på en löpare framför oss, så farten höjdes ytterligare. Efter en viadukt fick jag släppa och då hoppades jag på en ny klocka vid 20-kilometerspasseringen. Tanken var att om jag passerade där på 59.00 skulle jag ha stor chans på rekordet – men självklart var det ingen klocka vid 20 kilometer heller. Strax därefter hörde jag Brett Larner, som var den som hjälpte mig in i loppet, ropa att jag hade chans på 62 minuter. Då förstod jag att jag skulle ta rekordet.

– Sen var det nästan skönt att jag inne på stadion såg att tiden för att gå under 62 minuter hade gått ut. För då kunde jag njuta mer och slapp tokspurta för att ändå kanske missa just den gränsen med någon sekund.

Du hade siktat in dig ganska länge på att satsa mot rekordet, tror du att det hade betydelse för att du verkligen lyckades?
– Ja, det tror jag absolut. Jag har haft loppet i åtanke länge eftersom banan är erkänt snabb och loppet samlar många löpare som springer fort. Under sommaren var jag långt ifrån i form, då kändes det kanske inte som att rekordet var inom räckhåll, men samtidigt jobbade jag på och tänkte ändå att det skulle vara mitt mål.

Vad blir nästa mål?
– Jag stannar i Japan i ytterligare två veckor, och avslutar vistelsen här med ett 10-mileslopp (16,1 kilometer). Det finns inga officiella svenska rekord på den distansen, men det finns ett 25 år gammalt Sverige-bästa som jag siktar in mig på att slå. (Sverige bästa noteringen på 10 miles är på 48:34, vilket gjordes av Valter af Donner i Verona 1993)

Runner’s World tackar för intervjun och önskar David stort lycka till!

Last Man Standing

Last Man Standing


Han sprang 455 kilometer på nästan tre dygn och satte med det nytt världsrekord i Backyard Ultra. Nu kan du kolla in filmen om fantastiska prestationen av Johan Steene som producerats av IRun4Ultra.

Big’s Backyard Ultra har beskrivits som en av de mest mentala och strategiskt komplexa tävlingarna i världen – där löparna springer en 6,7 km lång slinga varje timme, dag eller natt, nonstop. Den sista mannen eller kvinnan blir den ärofyllda segraren. I dokumentärfilmen The Last Man Standing får tittarna en djupgående inblick i den mentala och fysiska utmaningar som det innebär att springa dygn efter dygn.

Johan Steene var alltså ”The Last Man Standing” när tävlingen avgjordes i oktober och han sprang ofattbara 68 varv på 6,7 km slingan. Det är det mesta någon sprungit i tävlingsformen Backyard Ultra.

Antalet lopp som avgörs som Backyard Ultra ökar och Sverige har flera lopp med tävlingsformen 2019. Det familjära och stora med tävlingen är att alla kan delta (om man får en plats i de åtråvärda loppen) och man utmanar sig själv i hur många gånger man vill ge sig ut på 6,7 km slingan. Man bestämmer helt enkelt själv när man är klar och hela tiden startar man om varje hel timme tillsammans med alla andra löparna. När man inte längre hinner runt på 1 timme eller inte orkar mer fysiskt och mentalt är loppet över. Kolla in dokumentären som är den senaste produktionen av IRun4Ultra nedan eller på RunnersPlay

 

 

Vägen mot New York Marathon 2018

Vägen mot New York Marathon 2018


Sanna Hed har i år haft sin bästa löpsäsong i livet. Hittills. Här berättar hon om vikten av mål och planering, och om vägen mot ett PB på New York Marathon.

”Den här säsongen har varit min bästa löpsäsong i mitt liv, hittills. Nu har jag egentligen bara sprungit långdistans i sex år, varav de senaste fyra mer målmedvetet. Och det är just det; mål och planering, målsättningar och förutsättningar, som alltid varit A och O i mitt liv som aktiv tränare. Jag tror på egna individuella motiverande målsättningar. Att sätta ett mål med sin träning är otroligt motiverande. Det gäller bara att sätta sitt eget mål, ett individuellt och genomtänkt sådant.”

Läs vidare på Sanna Heds blogg hos ASICS FrontRunner

Bilder från @runsannarun

Sverige Springer del 10 höst 2018

Sverige Springer del 10 höst 2018


I säsongen sista Sverige Springer är det examen både för Anna och Emil Jönsson Haag och Daniel Paris. Anna och Emil ska ta sig an fantastiska New York Marathon, och Daniel ska se om hans träning förbättrat hans värden med över tio procent.

Andreas Odén, Anders Szalkai, Emil och Anna Jönsson Haag befinner sig i New York. Där det är dags för New York Marathon! Anders springer sitt 11:e NYCM och Anna och Emil sitt första. Förväntningarna är höga när de ger sig ut på New Yorks gator! Tio procent på tio veckor – är det möjligt?

Daniel är tillbaka på Bosön för att få svart på vitt vilka resultat hans träning gett. Har han uppnått det högt uppsatta målet?

Deltagarna i löparakademin avslutar 10-veckors-programmet med att springa höstrusket. Daniel och Steven har satt upp tydliga mål som de vill uppnå men oavsett resultatet så är den familjära känslan större än någonsin!

Dietisten Stina bjuder in Christian Hellberg för att tillaga en riktigt festmåltid som är perfekt till de stora högtiderna som ligger framför oss!

Kolla in säsongens sista avsnitt på RunnerPlay

Carolines genombrott i New York

Carolines genombrott i New York


Igår avgjordes världens största och för många det mest åtråvärda maratonloppet: TCS New York Marathon. För eliten gick det riktigt fort och ur svensk synvinkel fick Hässelbys Caroline Almkvist ett internationellt genombrott som maratonlöpare när hon förbättrade sitt personbästa med 8 minuter och sprang på 2:36:50.

New York Marathon är en folkfest och årets upplagan av loppet avgjordes i perfekt löpväder med strålande sol som värmde utan att det blev för varmt för löparna. Imponerande 52 800 löpare fullföljde loppet, vilket är det mesta någonsin i ett maratonlopp. 58 % av de fullföljande var män och snitt-sluttiden för alla löpare låg på 4 timmar och 40 minuter.

En som drog ner denna snitt-tid var alltså Caroline som imponerande och passerade halvvägs på 1:19:00 och ökade alltså farten på andra halvan på den erkänt tuffa banan. 5 km mellantiderna gick på 18:46-18:41-18:42-18:46-18:42-18:08-18:21-18:39!

Caroline som Runner´s World haft med som elitlöparen i print-tidningen tidigare i år fick sitt första genombrott i årets Stockholm Marathon där hon något överraskande noterade 2:44.
Caroline är 23 år och debuterade på maran hösten 2016 i Helsingborg då hon sprang på 3:24:53, så hennes utveckling som löpare har minst sagt gått fort.

I kampen om att bli New York Marathon Champion återvände kenyanskan Mary Keitany till toppen av podiet i och tog sin fjärde titel på fem år. Damloppet startade avvaktande och man passerade halva loppet på 1:15:49. Strax därefter ökade farten markant och Keitany gjorde en makalös avslutning på loppet och 5 km delen mellan 25-30 km gick på 15:19 och hon följde upp det med 15:34 på efterföljande 5 km del.

Den andra halvan av loppet gick på 1:06:58 – den snabbaste avslutningen någonsin i ett kvinnligt maraton och segertiden för Keitany blev 2:22:48. Bakom henne kom landsmaninnan från Kenya Vivian Cheruiyot i mål på 2:26:02 i sin debut i New York City, och på bronsplats kom hemma hoppet Flanagan som med 2:26:22 var 31 sekunder snabbare än när han vann loppet ifjol.

Även elitherrarna startade relativt något avvaktande med 30:48 på första milen. Den slutliga tvåan Shura Kitata från Etiopien drog upp tempot under loppets andra halva och vid 30 km hade tätklungan decimerats till 4 löpare. Slutligen blev det Kitana och hans landsman Lelisa Desisa som gjorde upp om segern.

Tvåfaldiga Boston Marathon vinnaren Desisa var starkast och vann slutligen på i New York sammanhang riktigt snabba 2.05.59 – två sekunder före Kitata.

Noteras att i herrklassen kom 43 åriga tvåfaldiga olympiska 1500 meter medaljören Bernard Lagat från USA på 18:e plats i sin debut på sträckan med imponerande 2.17:20.

Desisa och Keitany fick 100 000 dollar för sina segrar, och deras tidsbonus gav ytterligare 45 000 dollar.

Alla resultaten från New York Marathon hittar du här

FOTO: New York Road Runners och Deca Text & Bild

Sverige Springer del 9 höst 2018

Sverige Springer del 9 höst 2018


I höstsäsongen näst sista avsnitt av Sverige springer träffar programmet löparstjärnan och Runners World krönikören Lovisa Lindh och pratar om skador och framtiden. Emil och Anna Jönsson Haag kör ett skonsamt pass på myren i sina hemtrakter.

De olika resorna vi fått följa under säsongen närmar sig sitt och programmet har fokus på uppladdning. Emil och Anna laddar upp med inför 42 195m på hård asfalt i New York, och om en vecka ska Daniel Paris göra om sitt test och se om han förbättrats 10% på 10 veckor. I veckans avsnitt reflekterar Daniel, Bianca Salming och Andreas om tiden som gått samtidigt som de kör ett pass tillsammans.

Löparakademin jobbar mycket med att sätta upp mål och att jobba mot dem. Nu är det dags för 4 av deltagarna att bocka av ett av sina mål. De har medverkat på 14 träningspass och ska därför äntligen få skorna de länge väntat på!

Dietisten Stina Nordqvist pratar mellanmål och berättar om hur vi ska anpassa dessa till vår träning.

Kolla in 9:e avsnittet på RunnersPlay

Valencia Halvmarathon, var det bara en dröm?

Valencia Halvmarathon, var det bara en dröm?


Jesper Lundberg gjorde nyligen en helt makalös tid på halvmaran i Valencia och slog sitt PB med hela 5 minuter. Här är hans race rapport!

I år har det största fokuset varit på distanser upp till 10km. Men när flickvännen Sigrid med familj skulle dra iväg till Valencia för att semestra och springa en riktigt snabb halvmaraton. Så var det rätt givet att hänga på…..läs vidare på Jespers blogg hos ASICS FrontRunner

Sverige Springer del 8 höst 2018

Sverige Springer del 8 höst 2018


I åttonde avsnittet av Sverige Springer kör Emil och Anna Jönsson Haag ett tufft intervallpass i jakten på New York Maratonformen. Vi får också hänga med på loppet Sthlm X som avslutar årets Stockholm Challenge och Daniel Paris kör ett pass med mångkamparen Fredrik Samuelsson.

Kombinationsintervaller på en gammal löparbana bjuder in till fart för Emil och Anna, som springer passet tillsammans med Runner´s Worlds Anders Szalkai. Passet jobbar på formen till New York Marathon som nu är nära.

I Sthlm X springer deltagarna ett lopp som är inspirerat av orientering.

Daniel jobbar vidare på att verkligen komma igång och förbättra sina värden och denna gång får han hjälp och utmanas av Fredrik som är mångkampare på elitnivå. Det blir ett bra pass med fokus på spänst och mage.

Löparakademigänget lämnar Botkyrka och drar in till centrala Stockholm där ska de möta upp deltagarna från resterande Stockholmsområden. Förväntningarna är höga inför passet som varit hemligt för deltagarna. Dietisten Stina Nordqvist tillagar en rätt som är en favorit för hela familjen – Chicken drumsticks.

Klicka in på Runners Play och kolla in höstens 8 avsnitt eller tidigare avsnitt.

 

Höst- och vinterlöpning

Höst- och vinterlöpning


Det finns många anledningar att fortsätta springa hösten och vintern igenom, trots mörker och kyla. Patrik Mårdh skriver om sina topp 7 skäl till att faktiskt älska vinterlöpning.
När man springer på vintern är det viktigt att ha rätt material som tål kallare temperaturer. Klä dig i lager på lager principen så slipper temperaturen vara ett hinder. Det första lagret kan bestå av ett underställ som andas i antingen (ull eller syntet). Det andra lagret kan förslagsvis bestå av fodrade tights samt en tröja i syntet. Slutligen passar en vindjacka ypperligt för en magisk löptur…… läs vidare här och kolla in Patriks 7 skäl att älska vinterlöpning.
Inlägget presenteras i samarbete med ASICS FrontRunner
Sverige Springer del 7 höst 2018

Sverige Springer del 7 höst 2018


I hösten sjunde del av Sverige Springer kör fördetta skidstjärnorna Anna och Emil Jönsson Haag styrka i deras eget hemmagym. Lydia Johannson försöker varna Daniel Paris om att det kan bli ett tufft pass i hans jakt på att förbättra sina världen, men det är ändå en något omskakad och chockad Daniel som lämnar passet 45 min senare.

Till deltagarna i löparakademins förtjusning så gäst-tränar fotbollsspelaren Jiloan Hamad denna vecka. Hans filosofi är att träning ska vara kul men jobbigt. Programledare Andreas Odén springer med pulsen som styrinstrumet tillsammans med Runner´s Worlds Anders Szalkai. Avokado och bladspenat mixas ihop av dietisten Stina Nordqvist till en riktigt god och nyttig grön smoothie.

 

Alla tidigare avsnitt av Sverige Springer hittar du under RUNNERS PLAY

Frankfurt Marathon nästa!
Tightsen som gör skillnad

Tightsen som gör skillnad


– Det finns många typer av tights – men bara en sort som ger dig fördelar innan, under och efter aktivitet. Mustafa ”Musse” Mohamed berättar varför han springer med tights från 2XU – och varför du också borde göra det om du är på jakt efter nya pers.

Det råder inga tvivel om att marknaden är full av tights – men vad många missat är hur stor skillnad det är på tights och tights. Längst fram i utvecklingen av tekniska tights ligger det australiensiska kompressionsmärket 2XU, vars tights har bevisade fördelar så väl under aktivitet som innan och efter.
En som är van användare av 2XU:s produkter är Mustafa ”Musse” Mohamed, som är ambassadör för 2XU.

– Jag har testat många träningsplagg genom åren, och 2XU är otroligt bra rent funktionsmässigt. Jag uppskattar verkligen kompressionen och alla fördelar som kommer med den, säger Musse.

2XU använder sig av medicinskt graderad kompression, med graderat tryck på specifika kroppsdelar, vilket ökar blodcirkulationen och får blodet att transporteras i rätt riktning. Tack vare detta kan den mjölksyra och de slaggprodukter som uppstått under träning eller tävling transporteras bort snabbare, och därför är kompressionsplagg perfekta att använda efter aktivitet. När detta sker påskyndas muskelrehabiliteringen samtidigt som svullnaderna i musklerna minskar. Det här är guld värt för att förebygga stundande träningsvärk, och du får en snabbare återhämtning

– Jag är en väldigt flitig användare av 2XU:s Recovery tights, det är en bra produkt som jag använder mig av efter ett träningspass. Ibland sover jag till och med i dem. Jag tycker helt klart att det hjälper till och gör att mina ben håller sig pigga, säger Mustafa Mohamed.

En annan effekt, som många missat, är vikten av att använda kompression innan aktivitet. Tack vare det graderade trycket mot musklerna rör sig blodet snabbare genom venerna, vilket gör att du snabbt och effektivt kan värma upp musklerna.

– Jag värmer gärna upp i tights, säger Musse. Jag har då ofta ett par korta tights underst, och ett par långa tights utanpå vilket är väldigt skönt. Man ska dock tänka på att tightsen måste vara tillräckligt tajta. Jag får ha en väldigt liten storlek eftersom jag har så smala ben.

En effekt som många vanliga motionärer också kan ha stor nytta av är att använda kompression under aktivitet. Fördelarna här är flera; till exempel förbättrar ett tajt åtsittande plagg din koordination och balans, vilket underlättar utförande av tekniska övningar. Den ökade blodcirkulationen gör också att de arbetande musklerna syresätts snabbare, vilket innebär att känslan av trötta och stela muskler kan reduceras.

Den kanske största fördelen under aktivitet är dock att trycket i 2XU:s kompression hjälper till att stabilisera muskulaturen under aktivitet. Detta minimerar dels risken för muskelbristningar och belastningsskador dels ger det dig förutsättningar för att springa både längre och snabbare- Perfekt om du vill slå personbästa, alltså!

– Jag springer mycket i de korta tightsen, och gillar särskilt 2XU MCS som sitter extra tight och då ger mer stöd till benen. Jag har även använt kompressionsstrumpor mycket på tävling. Jag gillar när musklerna hålls på plats, och särskilt för vaderna tycker jag att det hjälper mycket, säger Mustafa Mohamed.